0 نظر
178 بازدید

روند بازگشت پناهندگان افغان از پاکستان از سر گرفته شد

double-quot
اسلام آباد – جارپرس – روند بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغانستانی از پاکستان ‘تحت نظارت کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان’ که از زمان شروع فصل سرما در چند ماه پیش متوقف شده بود، از امروز (دوشنبه) از طریق گذرگاه های مرزی ایالت های بلوچستان و خیبرپختونخوا دوباره از سرگرفته شد.
کد خبر : 20148
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 فروردین 1396 - 8:56
روند بازگشت پناهندگان افغان از پاکستان از سر گرفته شد

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، منابع مطلع در دفتر نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در پاکستان،اعلام کردند: سال گذشته بیش از ۳۶۰ هزار از پناهندگان افغان ثبت نام شده و دارای مدارک قانونی ویژه پناهندگان، در چارچوب برنامه ‘بازگشت داوطلبانه’ پناهندگان تحت نظارت سازمان ملل، خاک پاکستان را به مقصد کشورشان ترک کردند.
سال گذشته همچنین حدود ۳۰۰ هزار نفر از پناهندگان افغان ثبت نام نشده و فاقد مدارک ، خاک پاکستان را ترک کردند.
سال گذشته به دلیل فشارهای دولت پاکستان، روند بازگشت پناهندگان افغان به کشورشان بطور کم سابقه ای شدت گرفت.
طبق آمار رسمی کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، هم اکنون حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اتباع افغانستان به صورت ثبت نام شده و قانونی و ۶۰۰ هزار نفر نیز به صورت غیرقانونی در پاکستان حضور دارند.
کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرده است هرگونه خروج پناهندگان دارای مدارک قانونی و ثبت نام شده افغان از پاکستان، باید بصورت داوطلبانه و به دور از هرگونه اجبار باشد. از پناهندگانی که برای ترک خاک پاکستان به اردوگاه های مرزی سازمان ملل مراجعه می کنند، نظرسنجی انجام می شود تا مشخص شود چه تعداد از آنها بصورت داوطلبانه و چه تعداد از روی اجبار خاک پاکستان را ترک می کنند. اگر ترک خاک پاکستان از روی اجبار باشد، روند بازگشت مهاجران افغان از پاکستان به کشورشان، دوام چندانی نخواهد داشت و یا اینکه باعث بروز مشکلات جدید خواهد شد.
این نهاد بین المللی همچنین اعلام کرد: سال گذشته مبلغی که سازمان ملل برای هر نفر از پناهندگان افغان که خاک پاکستان را ترک می کنند، از ۲۰۰ دلار به ۴۰۰ دلار افزایش یافته بود اما امسال این رقم به دلیل ناکافی بودن منابع کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، دوباره به ۲۰۰ دلار در ازای هر نفر کاهش یافته و ممکن است از رغبت پناهندگان افغان برای ترک خاک پاکستان بکاهد.
کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان هیچ تعهدی در قبال پناهندگان ثبت نام نشده و فاقد مدارک قانونی ندارد و برنامه این سازمان، فقط شامل افراد ثبت نام شده است.
با وجود اینکه سال گذشته سیر بازگشت پناهندگان افغان از پاکستان به کشورشان سرعت گرفت، اما برخی از این افراد به دلیل فراهم نبودن ابتدایی ترین امکانات زندگی در کشورشان، دوباره به پاکستان بازگشته اند.
پاکستان به ویژه از دو سال پیش، تلاش مضاعفی را برای خارج کردن پناهندگان افغان ثبت نام شده و ثبت نام نشده از این کشور آغاز کرده است و تاکنون چند بار ضرب الاجل های تعیین شده از سوی مقامات اسلام آباد برای خروج پناهندگان افغان را تمدید کرده است.
طبق آخرین ضرب الاجل اعلام شده، پاکستان، افغانستان و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در خصوص ادامه حضور پناهندگان افغان در پاکستان تا پایان سال جاری میلادی رسما توافق کرده اند.
پاکستان در مناطق و گذرگاه های مرزی خود با افغانستان، به ویژه طی یک ماه اخیر، سخت گیری های زیادی را نسبت به ورود اتباع افغان به خاک این کشور در نظر گرفته و اعلام کرده است به افرادی که فاقد روادید معتبر باشند، به هیچ وجه اجازه ورود به خاک پاکستان را نخواهد داد.
چندی پیش عبدالقادر بلوچ وزیر امور مناطق مرزی و مهاجران پاکستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که پس از پایان مهلت مهاجران قانونی برای ترک خاک پاکستان، در صورتی که این افراد هنوز در پاکستان حضور داشته باشند، با آنها به عنوان مهاجران غیرقانونی برخورد خواهد شد.
با این حال، بسیار از افغان ها که سال ها است خانه و زندگی و کار و کاسبی در پاکستان به راه انداخته اند، می گویند فعلا قصد بازگشت به کشورشان را ندارند چرا که افغانستان امروز حتی بیش از سال های گذشته گرفتار جنگ، ناآرامی و بی ثباتی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.