رئیس ایدرو: شرکت های سوئدی نباید به ایران بعنوان بازار صادراتی نگاه کنند

double-quot
تهران – جارپرس – رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به سفر نخست وزیر سوئد به ایران اشاره کرد و گفت: تشکیل دفتر تجاری ایران و سوئد نشان دهنده تصمیم جدی شرکت های سوئدی برای توسعه مناسبات تجاری با ایران است؛ با این حال این شرکتها نباید به کشورمان بعنوان بازار صادراتی نگاه کنند.

کد خبر : 19233
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1395 - 11:07
رئیس ایدرو: شرکت های سوئدی نباید به ایران بعنوان بازار صادراتی نگاه کنند

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، «منصور معظمی» روز شنبه در حاشیه نشست مشترک صاحبان صنایع و مدیران شرکت های سوئدی در محل این سازمان، در گفت وگو با خبرنگاران، افزود: با وجود غوغاسالاری برخی از کشورها، سفر نخست وزیر سوئد به همراه هیات بزرگ تجاری و صنعتی این کشور به تهران، نشان دهنده اهمیت توسعه مناسبات تجاری شرکت های سوئدی با ایران است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآورشد: ایران با سوئد سابقه همکاری بیش از ۱۰۰ سال دارد و بسیاری از شرکت های آن کشور بویژه در زمینه خودروسازی، همکاری طولانی مدت با شرکت های ایرانی دارند.
وی تاکید کرد: باید مدیران شرکت های سوئدی را برای انجام سرمایه گذاری بیشتر در ایران ترغیب کنیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه شرکت های سوئدی نباید به ایران به عنوان یک بازار صادراتی نگاه کنند، گفت: ما با شرکت های سوئدی در ۱۹ زمینه همکاری به توافق رسیده ایم که هفت مورد آن به انعقاد قرارداد رسیده و ۲ قرارداد دیگر تا پایان امسال منعقد می شود و اکنون سه قرارداد همکاری های شرکت های ایرانی با سوئدی ها به مرجله اجرایی رسیده است.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح کرد: شرکت های سوئدی زمینه های همکاری زیادی با شرکت های ایرانی دارند و انتظار داریم با توجه به مناقصه انجام شده برای ساخت خط لوله ۶۰۰ کیلومتری برای شرکت ملی نفت ایران، طبق توافق نامه ای که با یک شرکت سوئدی به امضا می رسد به صورت مشارکت، همکاری های خود را در این بخش آغاز کنیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به سابقه فعالیت های شرکت های ولو و اسکانیا در ایران اشاره کرد و گفت: این ۲ شرکت در تولید خودروهای سنگین در ایران سابقه طولانی دارند و از نظر کیفی نیز خودروهای بسیار خوبی هستند و به همین منظور در حال مذاکره با این دو شرکت برای افزایش تولید خودروهای سنگین با قیمت مناسب در ایران هستیم.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در باره نشست مشترک صاحبان صنایع و مدیران شرکت های سوئدی با مدیران شرکت های ایرانی نیز گفت: تاکنون مذاکرات شرکت های ایرانی با مدیران شرکت های سوئدی پیشرفت های خوبی داشته وانتظار داریم با سفر امروز نخست وزیر سوئد به تهران، شاهد توسعه مناسبات ۲ کشور در بخش های مختلف صنعتی و تجاری باشیم.
به گزارش ایرنا، «استفان لوفون» نخست ‌وزیر سوئد بامداد امروز در راس یک هیات بزرگ اقتصادی با هدف توسعه مناسبات بین دو کشور وارد تهران شد تا در مذاکرات با مدیران شرکت های ایرانی همکاریهای شرکت های دو کشور در زمینه های صنعتی و اقتصادی توسعه یابد.
صبح امروز پنج سند همکاری در زمینه های فناوری، علوم تحقیقات، امور جاده ای، ارتباطات و فناوری اطلاعات و امور زنان و خانواده میان جمهوری اسلامی ایران و سوئد در حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر سوئد امضا شد.
استفان لون نخست وزیر سوئد شب گذشته وارد تهران شد و صبح امروز(شنبه) پس از استقبال رسمی توسط رییس جمهوری ایران مذاکره دو و چندجانبه داشتند.
برخی آمارها نشان می دهد در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ ایران به ترتیب به عنوان بیست و یکمین و بیست وهشتمین کشور صادرکننده کالا به سوئد به شمار می رفت، اما یکسال بعد (۲۰۰۵) کشورمان از فهرست ۳۰ کشور صادر کننده به این کشور مرفه حوزه اسکاندیناودی خارج شد.
در چند سال گذشته که تحریم ها مانع از رونق یابی روابط خارجی ایران می شد، مبادلات تجاری ایران و سوئد به یک چهارم کاهش یافت و از از ۱۰ میلیارد کرون (یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار) به حدود ۲٫۵ میلیارد کرون (۲۸۲ میلیون دلار) رسید.
از طرف دیگر، آمارهای انتشار یافته از میزان مبادلات بین دو کشور در سال ۲۰۱۴ (پیش از توافق هسته ای) تفاوت چشمگیری را بین صادرات ایران به سوئد و واردات از آن کشور نشان می داد. به طوری که از حدود ۳۴۵ میلیون دلار مبادلات تجاری در آن سال، ۱۴ میلیون ۶۶۶ هزار دلار صادرات ایران به سوئد بود در حالی که سهم صادرات سوئد به ایران ارزشی معادل ۳۳۰ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.