بلینکن از آذربایجان خواست کریدور لاچین را باز کند

double-quot تهران - جارپرس - وزیر امور خارجه آمریکا با ورود به موضوع درگیری‌ها در منطقه ناآرام قفقاز، از جمهوری آذربایجان خواست تا کریدور لاچین را که مسیر اتصال قره‌باغ به ارمنستان است، باز کند، پیش از آنکه بسته شدن این گذرگاه منجر به یک فاجعه انسانی شود.
کد خبر : 113284
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 4 بهمن 1401 - 16:42
بلینکن از آذربایجان خواست کریدور لاچین را باز کند

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نوشته روزنامه لس‌آنجلس تایمز، کریدور لاچین تنها ارتباط زمینی میان ارمنستان و منطقه ناگورنو-قره‌باغ است که در داخل آذربایجان قرار گرفته اما جمعیت آن را ارامنه تشکیل می‌دهند.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان بارها بر سر این منطقه با یکدیگر درگیر شده‌اند. در جریان جنگ دو سال پیش ۷۰۰۰ سرباز کشته و ده‌ها هزار غیرنظامی هفته‌ها آواره و بی‌خانمان شدند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان از او خواست تا فورا این کریدور چهار مایلی را باز کند تا فعالیت تجاری و بازرگانی از سر گرفته شود.

این سخنگو افزود: بلینکن تاکید کرد که خطر یک بحران انسانی دورنماهای صلح میان ارمنستان و آذربایجان را متزلزل می‌سازد.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از سوی برخی اعضای کنگره که از ادله‌ها و آرمان‌های ارمنستان از جمله نسل‌کشی دانستن کشتار ارامنه در قرن بیستم توسط امپراتوری عثمانی حمایت کرده‌اند، تحت فشار قرار دارد.

رابرت منندز، سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را برعهده دارد، ۱۱ روز پیش در نامه‌ای به بلینکن آذربایجان را به مسدود کردن تحرکات ۱۲۰ هزار ساکن منطقه قره‌باغ متهم کرد و گفت: آذربایجان در واقع با این کار آنها را گروگان گرفته است.

وی افزود: این محاصره با ایجاد کمبود شدید مواد غذایی و دارو طی ماه گذشته، ویرانی را بر منطقه‌ای که در حال حاضر آسیب دیده، اعمال می‌کند.

آذربایجان تاکید دارد که ترانزیت توسط معترضانی که از معدن‌کاری‌های غیرقانونی ارامنه در این منطقه عصبانی هستند، مختل شده است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.