بحران کرونا و تغییر سبک زندگی اجتماعی

double-quot تهران- جارپرس-گسترش روز افزون شمار مبتلایان به ویروس کرونا، میزان نگرانی در میان مردم را هر روز بیشتر می‌کند. یافته‌های محققان و دانشمندان نشان می‌دهد یکی از چالش برانگیزترین جنبه‌های رفتاری ویروس کرونا این است که افراد و سبک زندگی اجتماعی آنها را به طور متفاوت تحت تاثیر قرار می‌دهد، به گونه‌ای که محدودیت‌هایی را برای انسان به همراه دارد.
کد خبر : 32888
تاریخ انتشار : شنبه 22 شهریور 1399 - 10:01
بحران کرونا و تغییر سبک زندگی اجتماعی

تهران- جارپرس-گسترش روز افزون شمار مبتلایان به ویروس کرونا، میزان نگرانی در میان مردم را هر روز بیشتر می‌کند. یافته‌های محققان و دانشمندان نشان می‌دهد یکی از چالش برانگیزترین جنبه‌های رفتاری ویروس کرونا این است که افراد و سبک زندگی اجتماعی آنها را به طور متفاوت تحت تاثیر قرار می‌دهد، به گونه‌ای که محدودیت‌هایی را برای انسان به همراه دارد.

ویروس کرونا بسیار تغییرپذیر است و سعی می‌کند، خودش را با محیط سازگار کند. ویروسی که ما از بهمن و اسفند با آن درگیر هستیم ویروسی است که در جمعیت پخش شده و در پی هزاران هزار تکثیری که در بدن انسان‌های مختلف رخ داده، احتمال تغییر در آن وجود داشته و دارد. هیچ تضمینی وجود ندارد که به دنبال تغییر ژنتیک چه اتفاقی رخ می‌دهد، یعنی طی فرآیند تغییر ژنتیکی ممکن است از شدت بیماری‌زایی‌اش کاسته شود یا حتی ممکن است، قوی‌تر از حالت قبلی شود. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی شیوع این بیماری پرداخته اند.

رسانه‌های اصولگرا

روزنامه خراسان: از اوایل اسفند سال گذشته بود که کووید ۱۹ وارد زندگی بشر شد و سبک زندگی‌ها را با تغییرات زیادی روبه‌رو کرد. در این بین، بعضی از افراد هستند که تمام این ۷ ماه را در خانه سپری کردند یا آن‌قدر برای بیرون رفتن حساسیت به خرج داده‌اند و کمتر پایشان را از در خانه به بیرون گذاشتند که شکل و شمایل محیط اطراف خانه‌شان هم از یادشان رفته است! آن‌ها فرزندانشان را هم حتی با رعایت نکات بهداشتی و در مواقع ضروری بیرون نمی برند و …

روزنامه خراسان با درج گزارشی آورده است: بدون شک یکی از مهم ترین اتفاق‌های امسال همه‌گیری کروناست که تاثیر بسیار زیادی بر تمام وجوه اجتماع از اقتصاد تا روابط خانوادگی باقی گذاشته است. در اوایل همه فکر می‌کردند که این ویروس برای چند ماهی باقی خواهد ماند و سپس زندگی به روال عادی باز خواهد گشت اما با گذشت زمان و تحقیقات پزشکی بیشتر در جهان، گویا کرونا حالا حالاها مهمان ناخوانده جوامع بشری خواهد بود. در ادامه، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد. شاید مهم ترین درسی که از شیوع کرونا باید گرفت، دوباره فکر کردن به سبک زندگی انسان‌ها در کل و به ویژه خودمان باشد. اما در این میان سوال اصلی هر انسانی، چگونگی نجات جان خود و عزیزان خود از خطر این ویروس خطرناک است؟  اوایل همه‌گیری تمام دنیا به امید قطع زنجیره انتقال ویروس، سمت قرنطینه کامل پیش رفتند و بعد از آن با افزایش آثار منفی اجتماعی-روانی قرنطینه کامل برای بلند مدت ، قوانین آن به مرور کاهش یافت. در کشور ما نیز همین سیاست به گونه دیگری اجرا شد و در نوروز حتی برخی جاده‌های کشور مسدود شدند. فارغ از تصمیمات دولتمردان، تاثیر قرنطینه بر روح و روان افراد بسیار مهم است.

به گزارش الف، بسیاری ازمردم، نگران ابتلای همزمان به کرونا و آنفلوآنزا هستند و از همین رو، خیلی ها تلاش خواهند کرد که حداقل نسبت به یکی از این دوبیماری، مصون بمانند.

باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی آورده است: جهان تاکنون شاهد ابتلای بیش از ۲۸ میلیون نفر به ویروس مرگبار کرونا بوده است. از آنجا که تاکنون هیچ واکسن موثری برای مقابله با این ویروس کشف نشده است، مقامات بهداشتی کشورها تاکید دارند برای مدیریت و کنترل شیوع کووید ۱۹ باید بتوان سریعاً افراد بیمار را شناسایی و قرنطینه کرد. متخصصان می‌گویند بسیاری از مبتلایان به ویروس کرونا نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارند و با استراحت در منزل می‌توانند سلامت خود را بازیابند. یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها چگونگی بیمارداری در این ایام است. از آنجایی که کرونا دارای علائم مختلفی است، متخصصان راهکارهای ساده خانگی برای درمان علائم آن را مطرح می‌کنند. بر این اساس، سرویس سلامت همگانی بریتانیا در بیانیه‌ای راهنمایی‌های لازم برای مراقبت‌های خانگی به منظور از بین بردن علائم مختلف بیماری کرونا را اعلام کرد.

اسکندر فلاح‌وند معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: شیوع کرونا آسیب جدی به صنایع دستی و گردشگری لرستان وارد کرده است. افراد دارای بیمه تا ۱۵ شهریور اقدام به ثبت نام در این سامانه کرده‌اند و افراد فاقد بیمه تا پایان شهریور فرصت دارند. برای آغاز فعالیت واحدهای حوزه گردشگری استان بایستی دو مجوز از  ستاد ملی کرونا کشور و ستاد استانی دریافت کنند که مجوز کشوری ۳۱ تیر ماه صادر شده اما هنوز مجوز از سوی ستاد استان صادر نشده است. این موضوع به علت این است که طی دو ماه گذشته لرستان از نظر شیوع کرونا دائما در وضعیت قرمز یا هشدار است. استان‌هایی مانند اصفهان با توجه به بهبود وضعیت شیوع ویروس کرونا اقدام به بازگشایی اماکن گردشگری کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور تمامی متقاضیان شرکت در آزمون عملی رشته علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی لازم است فرم خوداظهاری بیماری کرونا را تکمیل کنند. براین اساس متقاضیانی که علائم بیماری آن‌ها از پانزدهم شهریورماه به صورت قطعی تایید شده باید فرم خوداظهاری مبتلایان به بیماری کرونا را تکمیل نموده و گواهی مبنی بر داشتن بیماری کرونا (تاییدیه بیمارستان و یا نتیجه تست یا آزمایش مبنی بر مثبت بودن به ویروس کرونا) را بارگذاری کنند. متقاضیانی که این فرم را تکمیل کنند نباید در آزمون عملی که در تاریخ‌های ۲۷ تا ۳۰ شهریورماه انجام می‌شود حضور پیدا کنند. برای متقاضیان مبتلا به بیماری کرونا در تاریخ دیگری که متعاقباً در مهر ماه با آن‌ها هماهنگ می‌شود منحصراً در شهر تهران آزمون عملی برگزار خواهد شد. گفتنی است؛ پس از اتمام مهلت ثبت نام، امکان تغییر در درخواست به هیچ وجه وجود ندارد.

قدس آنلاین در گزارشی آورده است: متأسفانه افزایش تعداد چشمگیر بیماران در استان قزوین و به قول مسئولان ورود به فاز جدید بیماری در این استان موجب شده تا نشست فوق‌العاده پیرامون این موضوع برگزار شود. منوچهر حبیبی جانشین ستاد مقابله با کرونا در قزوین در همین راستا اظهار می‌کند: متأسفانه وضعیت قزوین در مرحله فوق قرمز قرارگرفته است.  استان قزوین نسبت به شیوع کرونا شرایط بسیار نگران‌کننده‌ای دارد به‌طوری‌که هرروز با افزایش تعداد بیماران و فوتی‌های ناشی از این ویروس روبه‌رو هستیم. متأسفانه برآوردها نشان داده که بیشترین سفرهای انجام‌شده به شمال کشور در تعطیلات ماه جاری مربوط به شهروندان قزوینی بوده و این موضوع در رشد بیماران کرونایی بی‌تأثیر نبوده است. وسایل نقلیه عمومی، نانوایی‌ها، داروخانه‌ها و مطب‌های پزشکان به دلیل کم‌توجهی به فاصله‌گذاری اجتماعی به‌عنوان خطرناک‌ترین مکان‌های انتقال و شیوع کرونا هستند. با توجه به وضعیت موجود به نظر می‌رسد آموزش در مدارس و دانشگاه‌های قزوین به شکل غیرحضوری پیش برود و در این خصوص تا پایان هفته جاری اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نجمه الملوک امینی گفت: رسالت واحد ما آموزش نکات بهداشتی و ارتقای سواد سلامت مردم است.وی با عنوان این مطلب که کویید ۱۹ با رفتار مردم ارتباط تنگاتنگ دارد، گفت: این بیماری روی شرایط اقتصادی و روانی مردم تأثیر زیادی داشت و ما در توصیه‌هایی که می‌کردیم باید تمام جوانب را می‌سنجیدیم. بحران کرونا در کنار ناراحتی‌هایی که ایجاد کرد تجربه‌های زیادی را به ما آموخت. در بحث سلامت استفاده بی رویه از فضای مجازی را توصیه نمی‌کنیم اما باید از این بستر استفاده کنیم و پیام‌های معتبر را به مردم برسانیم. به مردم توصیه می‌کنیم آمار کووید ۱۹ را در روز یک بار رصد کنند. همچنین قبل از آنکه پیامی را برای دیگران ارسال کنید، از اعتبار علمی آن مطمئن باشید.

باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی آورد: از آنجا که کووید ۱۹ بسیار مسری است و می‌تواند به سادگی از فردی به فرد دیگر منتقل شود، مبارزه با آن به یکی از چالش‌های کشورها بدل شده است. ویروس کرونا می‌تواند به راحتی از طریق هوا جابه جا شده و حتی برای مدت زمان طولانی معلق باقی بماند. با این حال، دانشمندان به تازگی به راهکاری ساده برای نابودی ویروس کرونا دست یافته‌اند. اکنون شاهد آن هستیم که همه درباره تمیزی سطوح و خطر انتقال کووید ۱۹ از اجسام آلوده سخن می‌گویند، اما کمتر می‌شنویم که کسی درباره سیستم تهویه مناسب و هوای عاری از ویروس حرفی بزند. برای مثال، کمتر می‌شنویم که یک رستوران یا مرکز خرید برای بازگشایی مجدد سیستم تهویه خود را ارتقا داده باشد و تنها شاهد آن هستیم که در مراکز عمومی بر ضدعفونی کردن محیط و سطوح تاکید دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در وبینار آموزش پزشکی در دوران پساکووید ضمن تایید تاثیر همه گیری کرونا بر اقتصاد آموزش عالی گفت: در بعد فعالیت های بین المللی دانشگاه ها شاهد اتفاق های کم نظیری هستیم. این پاندمی نه تنها یک چالش جدی برای نظام های سلامت در جهان است بلکه روی نظام های آموزشی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز تاثیر به سزایی داشته است. طبق گزارش یونیسف، آموزش حدود ۸۰ درصد از دانش آموزان جهان تحت تاثیر این همه گیری قرار گرفته است و بخش زیادی از دانشگاه ها در اروپا و آمریکا فعالیت های حضوری خود را تا سال ۲۰۲۱ به حالت تعویق در آورده اند. از نظر بار اقتصادی نیز گزارش های بین المللی نشان داده  که  کرونا به اقتصاد کشورها خصوصا کشورهایی که اقتصاد شکننده دارند آسیب های جدی وارد کرده است.

رسانه‌های اصلاح طلب

روزنامه تعادل:‌ نهاد بهداشتی سازمان ملل می‌گوید که نمی‌توان زمان دقیق پایان همه‌گیری ویروس کرونا را بیان کرد اما تصور بر این است که در دو سال آینده این بیماری تحت کنترل قرار خواهد گرفت.

روزنامه تعادل در گزارشی می نویسد: درباره زمان پایان همه‌گیری کرونا گفت این سازمان زمان پایان بحران مذکور را نمی‌داند اما تصور بر این است که این بیماری در دو سال آینده تحت کنترل قرار خواهد گرفت. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: در زمان کنونی نمی‌دانیم چه زمانی همه‌گیری پایان می‌یابد، اما احتمال آن هست که با تلاش‌های جهانی و فناوری مدرن، همه‌گیری ظرف چند سال تحت کنترل قرار بگیرد. کشورها (برای این منظور) باید بر روی ۴ اولویت تمرکز کنند: ممانعت از تشدید وقایع، تقویت مردم برای حفاظت از خود، تمرکز بر اصول بهداشت عمومی و حمایت از افراد آسیب‌پذیر از جمله افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای. این نهاد وابسته به سازمان ملل معتقد است با گذشت ۶ ماه از اعلام رسمی همه‌گیری جهانی کرونا، شدت سرایت این ویروس تغییر نکرده و در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت: شدت بیماری‌زا بودن ویروس‌های انسانی کمتر یا بیشتر می‌شود. بر اساس شواهد کنونی از ۸۰ هزار توالی ژنومیک، سرایت و شدت کووید-۱۹ تغییر نکرده است. دفتر مطبوعاتی سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به سوالی درباره مشارکت روسیه در مقابله با شیوع کرونا گفت این سازمان از همه برنامه‌های تولید واکسن در سراسر جهان استقبال می‌کند و اکنون بالای ۳۰ مورد تلاش برای تولید واکسن در مراحل مختلف آزمایش بالینی در سراسر جهان وجود دارد، از جمله واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه.

روزنامه سایه در گزارشی آورده است: اخیراً مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون اعلام کرد که از زمان شیوع «کووید-۱۹» تا اواسط تابستان، حدود ۸۵۰هزارنفر بیکار شده‌اند. این آمار در بریتانیا ۲.۷میلیون‌نفر بوده. نیز براساس گزارش «سازمان بین‌المللی کار»؛ نزدیک به ۲۵میلیون‌نفر در سراسر جهان به‌دلیل شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست خواهند داد. به‌گزارش آنا؛ پرسشی که دراین‌گزارش موردبررسی قرار می‌دهیم، بررسی پدیده بیکاری از زاویه‌ای دیگر است؛ آیا اگر این همه‌گیری به‌وقوع نمی‌پیوست، کارگران در درازمدت شغل خود را حفظ می‌کردند؟ این مشاغل چگونه تحت‌تأثیر تحولات خودکارسازی (اتوماسیون) قرار خواهند گرفت؟ به‌نظر می‌رسد کرونا به روندی که ناگزیر باید طی کنیم، تنها سرعت بخشیده است. بااین‌حال، همه به‌یک‌اندازه از بیکاری‌های اخیر رنج نمی‌برند؛ کسانی‌که ثروت زیادی انباشته‌اند (یک‌درصد از جامعه) احتمالاً در خانه‌های بزرگ خود در شمال شهر، اوقات بهتری را خواهند گذراند؛ چراکه بهای املاک و زمین‌هایشان دائماً درحال‌بالارفتن است. طبقه متوسط نیز سخت آسیب دیده و آسیب خواهد دید؛ اما به‌احتمال‌زیاد به‌سلامت از این طوفان عبور خواهد کرد. بالاخره آن‌ها طی سال‌ها کار و تلاش موفق شده‌اند امکاناتی حداقلی را برای خود دست‌وپا کنند؛ اما متأسفانه، اکثریت عظیم افراد در طبقه پائین با حقوق کمتر، پس‌انداز اندک و مستأجران همیشگی، بیشترین آسیب را خواهند دید.

به گزارش روزنامه بهار، یک بررسی جدید نشان می‌دهد افراد دارای علائم گوارشی مانند تهوع، اسهال و استفراغ مربوط به ویروس کرونا با احتمال کمتری ممکن است دچار بیماری شدید شوند و بمیرند. پزشکان در شهر نیویورک ۶۳ بیمار کووید-۱۹ را بررسی کردند و انتظار داشتند افرادی که دستگاه گوارش‌شان هم درگیر ویروس کرونا است، بیماری بدتری داشته باشند. اما در کمال تعجب آنها، بیمارانی که با علائم گوارشی در بیمارستان‌ها پذیرش شده بودند، در مقایسه با بیماران بدون علائم گوارشی، حتی پس از در نظر گرفتن سن، نژاد و بیماری پزشکی زمینه‌ای به نسبت ۵۰ درصد کمتر  دچار بیماری شدید کووید-۱۹ شده و به علت آن مرده بودند.همچنین به طور غیرمنتظره‌ای بیماران با درگیری دستگاه گوارشی میزان‌های پایین‌تری از پروتئین‌های التهابی در خون داشتند.در زیرگروهی از این بیماران که روده‌هایشان مورد بررسی دقیق قرار گرفت، ذرات ویروس در بافت‌های روده‌ای وجود داشتند، اما التهاب چندانی در آنجا وجود نداشت و فعالیت کمتر ژن‌های مسئول ساخت پروتئین‌های التهابی یافته شد.هنگامی که پزشکان نیویورکی با همکاران ایتالیایی‌شان همکاری کردند تا ۲۸۷ بیمار کووید-۱۹ را در شهر میلان بررسی کنند، رابطه مشابهی میان درگیری گوارشی و بیماری با شدت کمتری مشاهده شد.این پژوهشگران همچنین دریافتند در نظر گرفتن علائم گوارشی در ارزیابی اولیه بیماران ممکن است به شناختن افرادی که در معرض خطر بیشتری دچار شدن به بیماری شدیدتر هستند، کمک کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.