بایدن اوبامای دوم نیست/ منطق تحریم ایران ابعاد ژئوپلتیک دارد

double-quot تهران - جارپرس - عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه منطق تحریم ایران ابعاد ژئوپلیتیک دارد و جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها این تحریم را لغو نخواهند کرد، گفت: جو بایدن اوبامای دوم نیست و اگر کسی تصوری غیر از این دارد، اشتباه می‌کند زیرا شرایط آمریکا، حزب دموکرات و منطقه ما نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده است.
کد خبر : 33674
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 15 مهر 1399 - 9:13
بایدن اوبامای دوم نیست/ منطق تحریم ایران ابعاد ژئوپلتیک دارد

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، «محمد جمشیدی، اشتباه‌ترین رویکرد سیاست خارجی ایران را دست روی دست گذاشتن به امید تحولات سیاست داخلی آمریکا ارزیابی کرد و گفت: زیرا در عمل جمهوری خواهان و دموکرات‌ها تفاوت اساسی باهم ندارند و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نمی‌تواند تاثیر جدی در وضعیت اقتصادی ایران داشته باشد.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: نه جمهوری خواهان و نه دموکرات‌ها تحریم ها علیه ایران را لغو نخواهند کرد چراکه منطق تحریم ایران ابعاد ژئوپلیتیک دارد و همه چیز در مناسبات دوجانبه خلاصه نمی‌شود. مهمترین مساله کشور ما رفع تحریم است و جو بایدن تحریم‌ها را به‌شکل واقعی بر نمی‌دارد. آنها حتی اعلام کرده اند که به‌طور سمبلیک تحریم‌ها را بر می‌دارند و فشار اقتصادی واقعی بر ملت را کاهش نمی‌دهند. بنابراین شاخص اصلی ما رفع تحریم‌ها است و دموکرات‌ها و جمهوری خواهان تمایلی برای برداشتن واقعی تحریم‌ها بر ایران را ندارند.

بیماری ترامپ بر رقابت انتخاباتی در آمریکا تاثیر می‌گذارد

جمشیدی با بیان اینکه مبتلا شدن «دونالد ترامپ» به ویروس کرونا یکی از چالش‌های قانون اساسی آمریکا را احیا می‌کند، گفت: بر اساس اصلاحیه ۲۵ قانون اساسی آمریکا در دهه ۱۹۶۰ در مورد اینکه اگر رییس جمهوری بیمار شود یا فوت کند یا در اجرای وظایف خود ناتوان شود پیش‌بینی‌هایی شده، اما این اصلاحیه همه احتمالات را پوشش نمی‌دهد. مرگ و یا ناتوانی رئیس جمهور در انجام وظایف در این قانون تصریح شده است، اما در بقیه موارد وضعیت عدم اطمینان و به هم‌ریختگی ایجاد می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل سناریوی اول مرگ یا بیماری رئیس جمهور عنوان کرد و گفت: طبق قانون اساسی آمریکا اگر رئیس جمهور بمیرد یا ناتوان شود مسئولیت ریاست جمهوری بر عهده معاون اول رئیس جمهور خواهد بود و اگر معاون اول هم با مشکل مواجه شود، مسئولیت ریاست جمهوری برعهده رئیس مجلس نمایندگان یا رییس وقت سنا و در نهایت وزیر خارجه قرار می‌گیرد.  البته این موضوعات محل بحث است و ممکن است رقابت بر سر قدرت ایجاد کند، زیرا طبق قانون اساسی یک مقام از قوه مجریه (official) باید مسئولیت را به عهده بگیرد و اعضای کنگره یا رئیس مجلس و سنا با مشکل قانونی مواجه می‌شوند.

استاد دانشگاه تهران افزود: سناریوی دوم احاله مسئولیت است به این معنی که اگر رئیس جمهور به علت بیماری ناتوان شود باید وظایف خودش را محول کند و اگر حاضر به واگذاری قدرت نشد تیمی از افراد شامل معاون اول و جمعی از نمایندگان کنگره این مسئولیت را از رئیس جمهور می‌گیرند و به نوعی او خلع ید می‌شود. این وضعیت ممکن است اختلافاتی بین رئیس جمهوری که مدعی است می‌تواند قدرت را در دست داشته باشد با اعضای تیم منتخب  به وجود آورد.

جمشیدی اضافه کرد: در وضعیت بیماری رئیس جمهور مهمترین مساله، تصدی اختیارات است.  در روزهای اخیر مسئولین ارشد امنیتی آمریکا هشدار داده‌اند رقبای بین المللی آمریکا نباید از وضعیت بیماری رئیس جمهور سوء استفاده کنند، زیرا در تصمیم‌گیری در موضوعات سیاست کلان و امنیت اختلال پیش می‌آید. از طرف دیگر مسئولین کاخ سفید اعلام کردند که انتقال قدرتی صورت نمی‌گیرد و ترامپ در پست ریاست جمهوری قرار دارد یعنی عملا احاله مسئولیت را منتفی کردهاند.

وی، سناریوی سوم را رقابت انتخاباتی عنوان کرد و گفت: قانون مشخصی در مورد اینکه اگر رئیس جمهور نتواند به رقابت انتخاباتی خود ادامه دهد، وجود ندارد اگر رئیس جمهور ناتوان باشد یا بمیرد و نتواند در رقابت انتخاباتی شرکت کند باید کمیته حزب جمهوری خواه یک نامزد جدید معرفی کند و این نامزدی بصورت خودکار به معاون اول نمی‌رسد. البته با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات آمریکا و شروع شدن رای دهی پستی، بعید است که بتوانند شخص جدیدی را معرفی کنند.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه بیماری ترامپ در شرایط کنونی وضعیت عدم اطمینان ایجاد کرده است، اظهارداشت: با توجه به نزدیک بودن رقابت بین دو نامزد، تشدید بیماری ترامپ به عنوان کاندیدای مطرح می‌تواند اثر واقعی بر انتخابات بگذارد و پایگاه رای ترامپ را تضعیف کند و حتی ممکن است وضعیت عدم اطمینان باعث باخت جمهوری خواهان شود، اما اگر ترامپ به سرعت بهبود یابد می‌تواند خود را احیا کند.

وی ادامه داد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که برتری ۸ درصدی ترامپ در سطح ملی بعد از بیماری ترامپ به ۱۰ و حتی بر اساس نظرسنجی وال استریت ژورنال به ۱۴ درصد رسیده است. البته اینکه نظرسنجی‌ها همه واقعیت جامعه آمریکا را بگویند محل بحث است و آنچه ما در فضای مجازی می‌بینیم بیشتر بیانگر کف جامعه آمریکاست و در آنجا موافقان ترامپ بسیار قدرت نمایی بیشتری دارند. بحث تعویق انتخابات هم محتمل است اما باید دو حزب بر روی آن توافق کنند که فعلا چنین فضایی وجود ندارد.

این استاد دانشگاه افزود: باید توجه داشت که پایگاه رای ترامپ شامل ائتلافی از نیروهای مختلف اعم از اوانجلیست‌ها و مذهبی‌ها، نژاد پرستان افراطی، ناسیونالیست ها و محافظه کاران است و اگر او در این رقابت نباشد به نوعی این ائتلاف شکسته میشود. بودن شخص ترامپ مهم است و نبودش به بدنه رای حزب جمهوری خواه آسیب جدی وارد می‌کند  و شانس دموکرات‌ها  را برای پیروزی بیشتر می‌کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.