اقدام دانشگاه شریف برای حال خوبِ دانشجویان خوابگاهی

double-quot تهران - جارپرس - معاونت دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در اقدامات اخیر خود تلاش دارد وضعیت خوابگاه‌های این دانشگاه را با استانداردهای جدیدی بازسازی کند و شرایط را به گونه‌ای فراهم کند که دانشجویان ساکن خوابگاه از امکانات بهتری برای زندگی دانشجویی خود بهره‌مند شوند و با خیالی آسوده‌تر و در خوابگاه‌هایی استاندارد، روی تحصیل خود تمرکز کنند.
کد خبر : 90786
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 اردیبهشت 1401 - 10:31
اقدام دانشگاه شریف برای حال خوبِ دانشجویان خوابگاهی

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، زندگی دانشجویی دوران خاصی از زندگی هر فرد است که تجربه‌های متفاوتی را برای وی به ارمغان می‌آورد.دانشجویانی که برای تحصیل در دانشگاهای شهرهای دیگر پذیرش می‌شوند، دغدغه بزرگی به نام “خوابگاه” دارند.

زندگی در خوابگاه تجربه متفاوتی را برای دانشجو رقم می‌زند و به لحاظ تاثیر در روند تحصیل وحالات روحی و روانی او نقش بسزایی ایفا می‌کند.

از آنجا که هر دانشجو در طول دوران تحصیل، چند سال از شهر محل زندگی و خانواده خود دور می‌ماند تا بتواند در شهری دیگر تحصیل کند، مستحق این است که در محل زندگی جدید خود یعنی “خوابگاه” از امکانات حداقل رفاهی برخوردار باشد تا با داشتن یک آرامش نسبی روی تحصیل خود تمرکز کند و حداقل، دغدغه محیط زندگی خود را نداشته باشد.

خوابگاه‌های دانشجویی در کشور ما شرایط متفاوتی دارند و هر کدام بنا به بضاعت دانشگاه با مشکلات ریز و درشت متعددی روبه رو هستند. از کمبود ظرفیت گرفته تا نبود یک سری امکانات رفاهی برای دانشجویان.

اما در این دو سال گذشته شرایط خوابگاه‌های دانشجویی در وضعیت نامساعدی بود. چراکه به دلیل پاندمی کووید-۱۹ و عدم اقامت دانشجویان در خوابگاه‌ها، توجه کافی به خوابگاه‌ها نشد.

ولی با توجه به بازگشت دانشجویان به دانشگاه‌ها و از سرگیری آموزش حضوری، بهتر است رسیدگی به وضعیت خوابگاه‌ها از سر گرفته شود تا دانشجویان بتوانند در شرایطی قابل قبول در خوابگاه‌ها زندگی کنند و در عین حال به فکر تحصیل ایده آل باشند.

در راستای رسیدن به این هدف و در آغازین روزهای هفته خوابگاه‌ها، دانشگاه صنعتی شریف که از دیرباز محل تربیت نخبگان رشته‌های فنی و مهندسی بوده، اعلام کرده که گام‌های بزرگی در جهت ارتقاء کیفیت خوابگاه‌های خود برداشته است.

خوابگاه‌های اصلی دانشگاه صنعتی شریف شامل خوابگاه‌های “طرشت ۲”(خوابگاه دختران) ، “طرشت ۳”(خوابگاه پسران) و “شهید احمدی روشن”(خوابگاه پسران) می‌شود. در حال حاضر هر ۳ این خوابگاه‌ها تحت بازسازی‌ و بهسازی هستند.

یکی از دانشجویان ترم ۴ رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف که هم‌اکنون ساکن خوابگاه طرشت ۳ دانشگاه صنعتی شریف است به خبرنگار ایسنا گفت: پس از بازگشایی دانشگاه و ازسرگیری آموزش حضوری ، نزدیک به ۲ ماه است که وارد خوابگاه شده‌ام. در ابتدا که می‌خواستم وارد خوابگاه شوم، انتظار این امکانات رفاهی در خوابگاه را نداشتم، اما وقتی در خوابگاه مستقر شدم،‌دیدم امکانات رفاهی به صورت کافی در دسترس است. حمام‌ها شرایط خوبی دارند، سوپرمارکت داخل خوابگاه تا ساعت ۱۱ باز است، برای لباس شستن، خشکشویی وجود دارد و در مجموع محیط و فضای سبز دانشگاه در شرایط مطلوبی است.

وی در خصوص مشکل خود در خوابگاه ادامه داد: تنها مشکلی که در اینجا همه ما را اذیت می‌کند، کولر است چراکه کل بلوک که ۹۶ واحد دارد، تنها یک کولر دارد و روشن و خاموش شدن آن با سیستم مرکزی و به صوت زمانبندی است که بسیار ما را آزار می‌دهد.

این دانشجوی اهوازی افزود: دغدغه دوم و بزرگ ما مسئله خفت‌گیری در اطراف دانشگاه است که شرایط را برای همه ما رعب‌آور کرده است.در این چند روز اخیر نیز از دو تن از دانشجویان خفت‌گیری شده و مسئله امنیت دانشجویان چیزی است که نیروی انتظامی باید به آن توجه کند.

دانشجوی دیگری که ورودی ۹۹ رشته فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و مستقر در خوابگاه طرشت ۳ این دانشگاه است، به ایسنا گفت: امکانات و فضای سبز خوابگاه خوب است اما انتظار می‌رود به مسئله نظافت حمام خوابگاه هم رسیدگی بیشتری شود.

دانشجوی دیگری که در رشته مکانیک دانشگاه صنعتی شریف در حال تحصیل است گفت: مسئله‌ای که باید در خوابگاه‌ها به آن توجه شود،‌ مسئله رعایت حریم شخصی دانشجویان است که باید از سوی مسئولان خوابگاه به آن توجه بیشتری شود.

دکتر علی اکبر ابوالحسنی معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف نیز در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با اقدامات در حال انجام در خصوص بازسازی خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی شریف بلافاصله پس از تعطیلی به دلیل شیوع کرونا، در چند بخش آغاز به بازسازی شد. اما در آذر سال ۱۴۰۰، به این نتیجه رسیدیم که خوابگاه‌های بزرگ ما یعنی طرشت ۲، طرشت ۳ و شهید احمدی روشن نیاز به تعمیرات اساسی دارد و از استاندردها فاصله داریم. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که از بهمن ۱۴۰۰ که قرار است دانشگاه آغاز به بازگشایی شود، به صورت پلکانی بازسازی خوابگاه‌ها را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: با آغاز اقدامات مربوط به بازسازی خوابگاه، دکتر رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف تاکید داشت که هر اقدامی در جهت بهبود شرایط خوابگاه‌ دانشجویان، یک معنا و هویت معماری داشته باشد. در این راستا یک سری از طراحان برجسته، به بررسی وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی شریف پرداختند و از دانشجویان راجع به مشکلات خوابگاه‌ها نظرسنجی کردند.

دکتر ابوالحسنی افزود: در راستای اقدامات مرتبط با آغاز بازسازی خوابگاه‌ها، معماران برجسته‌ای که فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران هستند، راجع به ایرادات خوابگاه‌ها همچون مسائل مرتبط با نور در خوابگاه‌ها، مشکلات را بازگو کردند و منحصرا برای خوابگاه‌های شریف پالت‌های رنگی طراحی کردند. این رنگ‌ها بر اساس شرایط خوابگاه‌ها و لزوم وجود آرامش به دلیل درس خواندن دانشجویان، روانشناسی شده تا دانشجویان خوابگاهی به لحاظ تجربه زیستی خود در خوابگاه‌ها اذیت نشوند.

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: بازسازی‌ مربوط به خوابگاه‌های شریف از خوابگاه دختران آغاز شد و شامل اصلاح مواردی چون چینش تخت‌ها، نوع نورپردازی، چینش میزهای مطالعه، رنگ خوابگاه‌ها و جزئیات بسیاری در طراحی و روانشناسی است. اینها آرمان‌ ما در طراحی جدید و بازسازی خوابگاه‌های شریف است. به همین دلیل اقداماتی را آغاز کردیم تا به بخشی از این خواسته‌های آرمانی برسیم.

وی افزود: در این مسیر،‌ با شرکت‌های ایرانی خوبی ارتباط گرفته‌ایم که حاضر به همکاری با دانشگاه صنعتی شریف شده‌اند و هر کدام بخش‌های مختلفی از بازسازی را به عهده گرفته‌اند. همه تجهیزات و اقدامات مرتبط با بازسازی با تاییده مشاور در حال انجام است تا در نهایت بازسازی به شیوه‌ای کاملا استاندارد انجام شود.

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف گفت: تاسیسات و زیرساخت‌های خوابگاه شهید احمدی روشن دچار مشکلات جدی بود که حتی به دلیل قدیمی بودن ساختمان، دیوارها کاهگل بود که به جهت رنگ زدن دیوار هم برای ما مشکلاتی ایجاد می‌کرد. در حال حاضر به طور میانگین ۵۰ درصد فعالیت‌های بازسازی انجام شده است و اتاق‌هایی که اسکان دارند، به طور کامل و با سیاق قبل بازسازی شده‌اند.

دکتر ابوالحسنی در پایان در خصوص نحوه و میزان اعتبار تعمیر و بهسازی خوابگاه های دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: برآورد اولیه بازسازی ۶۵۰ اتاق از خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی شریف حدود ۱۰ میلیارد تومان است که در فاز اول اجرای عملیات بازسازی ،صندوق رفاه دانشجویان  ۱.۳ میلیارد تومان، بنیاد قلمچی ۱ میلیارد تومان از این مبلغ را پرداخت می‌کنند. در این میان، دانشگاه صنعتی شریف نیز تامین پرداخت ۱ میلیارد تومان از هزینه‌ها را در قالب طرح ارتقاء خوابگاه‌ها به عهده گرفته است.باوجودی که مبالغ بازسازی از قبل از سوی دانشگاه شریف پرداخت شده و بر اساس آن، کار بازسازی آغاز شده است، اما حضور خیرین می‌تواند به ما کمک کند تا مبالغ پرداختی از جانب دانشگاه صنعتی شریف جایگزین شود .

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه بخش زیادی از زیست دانشجویان خوابگاهی در محیط خوابگاه سپری می‌شود، توجه به شرایط خوابگاه‌ها با شرایط روحی و روانی دانشجویان ارتباط مستقیمی دارد و خوب است که مسئولان دانشگاه‌ها با شنیدن و توجه به دغدغه دانشجویان، شرایط خوابگاه‌ها را بهبود بخشند. با توجه به شرایط اقتصادی فعلی نیز، انتظار می‌رود مسئولین و خیرین آموزش عالی با تعامل بیشتر، یکدیگر را در افزایش کیفیت زیست خوابگاهی و در نتیجه بهبود زندگی دانشجویی یاری کنند. 

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.