اقتصاد مقاومتی؛ شفاف سازی نظام توزیع و قیمت گذاری

double-quot
تهران – جارپرس – شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری در راستای اقتصاد مقاومتی از زمان روی کارآمدن دولت یازدهم در زمره مهمترین عناصر برنامه ریزی و تصمیم گیری مسوولان اجرایی بوده است.
کد خبر : 19929
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 اسفند 1395 - 11:17
اقتصاد مقاومتی؛ شفاف سازی نظام توزیع و قیمت گذاری

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، افزون بر شفاف سازی نظام توزیع و قیمت گذاری، گسترش سرمایه گذاری و رونق تجارت خارجی در کنار توجه به صنایع و تولید داخلی بخشی از عملکرد اجرایی دولت در زمینه اجرایی سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی است که برخی عناوین گزارش و تحلیل های یک هفته گذشته روزنامه ها را در بر می گیرد.

** گسترش سرمایه گذاری و رونق تجارت خارجی
یکی از مقوله هایی که باید در اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار گیرد، تشویق سرمایه گذاری است.
در همین زمینه روزنامه جهان صنعت گزارشی را با عنوان « جذب ۱۳ میلیارد دلار سرمایه در پتروشیمی» منتشر کرد که در آن آمده است: با اجرای برجام همه تحریم‌های مرتبط با صنعت نفت، گاز و پتروشیمی لغو و زمینه بازگشت ایران به بازار جهانی نفت فراهم شد. در همین پیوند موانع پیش‌روی توسعه صنعت پتروشیمی پس از اجرای برجام رفع شد.
طبق گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره دستاوردهای برجام در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: صنعت پتروشیمی ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب به شمار می‌رود؛ از این رو مذاکرات متعددی برای حضور در این صنعت پس از برجام انجام شده است.
«جذب ۸٫۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی» عنوان گزارشی بود که در روزنامه فرهیختگان منتشر شد. این روزنامه به نقل از «مسعود خوانساری» رییس اتاق بازرگانی تهران نوشت: براساس گزارش‌ها حدود ۹٫۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی تا اواخر بهمن‌ جذب اقتصاد کشور شده است. امسال تورم روند نزولی خود را ادامه داد و به کمتر از ۱۰ درصد رسید و این امیدواری وجود دارد که در سال آینده نیز این روند همچنان ادامه داشته باشد. همچنین رشد اقتصادی مثبت شد و به بالای ۶ درصد رسید.

** رونق و توسعه صادرات
در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر استفاده از کلیه توانمندی‌های داخلی، افزایش تولید، شفاف‌سازی و روان‌سازی تجارت، حمایت همه جانبه و هدفمند از صادرات، مصرف کالای داخلی و ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیری تأکید شده است. در همین ارتباط، روزنامه تجارت در گزارشی با عنوان «رشد ۸ درصدی امکان‌پذیر است» به نقل از «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت نوشت: برنامه ششم توسعه از اول فروردین ۹۶ به اجرا گذاشته می‌شود و رشد سالانه ۸ درصد هدف‌گذاری شده است.
وزیر صنعت در ادامه تاکید کرد: برای رسیدن به رشد بیش از ۸ درصدی دیده شده که بخشی از طریق جذب سرمایه‌گذاری و بخشی از محل ارتقای بهره‌وری حاصل شود. برای تبدیل به کشور نوظهور صنعتی در سال ۹۶ باید ۳ میلیارد دلار سرمایه‌خارجی جذب کنیم، رتبه رقابت‌پذیری ما به ۵۵ برسد، ارزش صادرات غیرنفتی ما به ۱۰۳ میلیارد دلار، ارزش صادرات صنعتی و معدنی به ۶۱ میلیارد دلار، نسبت صادرات به واردات غیرنفتی به ۹۸ درصد برسد و سهم بخش خصوصی در ارزش تولیدات بخش در صنعت به ۸۵ درصد و در معدن به ۸۰ درصد افزایش یابد.
روزنامه تجارت همچنین در گزارشی با عنوان «ایران غول گاز «اتان» خاورمیانه» نوشت: یکی از استراتژیک‌ترین محصولات گازی تولید در جهان، گاز اتان بوده که از تامین کننده خوراک اصلی صنایع پتروشیمی‌در کشورهای مختلف جهان است و با افزایش ظرفیت تولید این گاز و تبدیل آن به محصولات مختلف پلیمری و پتروشیمی‌علاوه بر کاهش خام فروشی امکان تولید محصولاتی با ارزش افزوده و قابل مصرف در صنایع مختلف فراهم می‌شود.
در بخشی از گزارش آمده است: همزمان با افزایش تولید و صادرات گاز اتان آمریکا، برخی از تحلیلگران بازار پتروشیمی‌اعتقاد دارند که این افزایش تولید تهدیدی برای کشورهای بزرگ تولیدکننده محصولات پتروشیمی‌خاورمیانه همچون ایران، عربستان سعودی و قطر خواهد بود. اما به نظر می‌رسد افزایش ظرفیت تولید و حتی صادرات اتان آمریکا به دلیل افزایش تولید این خوراک استراتژیک گازی در ایران عملا تاثیری بر روند توسعه صنعت پتروشیمی ‌کشور ندارد و به دلیل کیفیت بالا و ذخایر غنی اتان، ایران دست کم برای یک دوره ۱۰ ساله می‌تواند با افزایش اتان در آمریکا رقابت کند.
«صرفه‌جویی ۱۳٫۶ میلیارد دلاری در تولید برق قیمت گاز وارداتی از ترکمنستان کاهش می‌یابد» عنوان گزارش دیگری بود که در روزنامه تجارت منتشر شد.
در این گزارش به نقل از «حمیدرضا عراقی» مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران نوشت: یکی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی تعامل با کشورها و پیدا کردن مشتریان راهبردی و تنوع در پروژه است. در قضیه قطعی گاز از سوی ترکمنستان ما مقتدرانه و محکم به این کشور گفتیم که گاز شما را بر اساس رفع نیاز نمی‌خواهیم بلکه بر اساس مناسبات اقتصادی و همسایگی می‌خریم و سوآپ می‌کنیم.
وی همچنین به خط لوله ارسال گاز به زاهدان و صادرات به پاکستان و ارسال گاز به نیروگاه‌های ایرانشهر، چابهار و زاهدان به عنوان دیگر بندهای اقتصاد مقاومتی در شرکت گاز اشاره و تصریح کرد: هیچ کس باور نمی‌کرد که این خط به این سرعت افتتاح و به بهره‌برداری برسد.
روزنامه تجارت در گزارش دیگری با عنوان «ایران اولین صادرکننده سیمان جهان» نوشت: با افتتاح فاز دوم از کارخانه سیمان هلال خاورمیانه (مارگون) در شهرستان یاسوج، ایران حالا تبدیل به اولین تولیدکننده سیمان جهان شده است. «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت در آئین بهره‌برداری از کارخانه سیمان مارگون بویراحمد گفت: با افتتاح این کارخانه ظرفیت سیمان کشور به ۸۲٫۵ میلیون تن خواهد رسید.
در بخش دیگری از گزارش به نقل از «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهوری آمده است که صادرات از نظر وزن در ۱۱ ماهه‌امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۳۳ درصدی را نشان می دهد. او همچنین تصریح کرد: اجرایی کردن ۱۲۰ برنامه اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت است. این برنامه ها در بخش‌های صنعت، کشاورزی آب و برق در دستور کار دولت بوده و ستاد اقتصاد مقاومتی در تمامی‌استان‌ها فعال است.

** وضعیت معیشت و تنظیم بازار
بند بیست و سوم ابلاغیه سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی بر شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار تاکید دارد.
در این زمینه روزنامه ایران گفت و گو با «علی طیب نیا» وزیرامور اقتصادی و دارایی را با عنوان «تداوم تورم تک رقمی، سفره مردم را بزرگ تر می کند» منتشر کرد.
در این گزارش آمده است: تک رقمی شدن تورم و تداوم آن در ماه‌های گذشته، باعث شده است تا پس از ۲۵ سال تورم سالانه برای سال‌جاری نیز تک رقمی شود. آخرین باردر سال ۱۳۶۹ تورم با نرخ ۹ درصد، تک رقمی بود و در ربع قرن اخیر همواره تورم دو رقمی میهمان اقتصاد ایران بوده است.

**رونق صنایع و تولید داخلی
یکی از مقوله های مهم اقتصاد مقاومتی تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و رونق تولید است. در این خصوص روزنامه ایران در گزارشی با عنوان « صنعت چوب کشور، گوی رقابت را از خارجی‌ها ربود» به نقل از «حسن احمدیان» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نوشت: بیش از ۹۰ درصد صنایع چوبی و مبلمان ما تولید داخل است و واردات کمتر از ۱۰درصد انجام می‌شود.
بیشتر از ۳۰ درصد از ظرفیت کارخانه‌های ما خالی مانده ولی از لحاظ طراحی و کیفیت به حدی کارمان ارتقا پیدا کرده که برنامه‌ریزی صادرات داریم. در حوزه مبلمان و صنایع چوبی، بیشتر از ۸۰ درصد مردم تمایل به خرید پوشاک ایرانی دارند. طی سال‌های گذشته کیفیت را بالا بردیم و قیمت هایمان هم خیلی مناسب‌تر از نمونه‌های خارجی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.