افغانستان جدید و سیاست خارجی جدید در منطقه

double-quot تهران - جارپرس - به عقیده یک مقام ارشد حوزه خلیج فارس، تحولات اخیر نمایانگر کنار رفتن کامل دکترین منسوخ شده کارتر – تعهد یک آمریکای وابسته به نفت به استفاده از نیروی نظامی به منظور دفاع از منافعش در حوزه خلیج فارس – است.
کد خبر : 68017
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 23 شهریور 1400 - 17:12
افغانستان جدید و سیاست خارجی جدید در منطقه

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از روزنامه گاردین، این مقام که نامش را فاش نکرد، بیان داشت که ۲۰ سال جنگ، جنگی که قرار بوده”نبرد علیه آنهایی که اسلام را ربوده بودند باشد، در افغانستان هیچ میراثی به جا نگذاشته و تصاحب قدرت توسط طالبان باعث نگرانی رهبران حوزه غرب آفریقا و منطقه “ساحل” نسبت به ظهور یک افراطگری اسلامی جدید با اعتماد به نفس بالا می شود.

او می‌گوید: خروج پرآشوب و سریع آمریکا از افغانستان پرسشهایی جدی را برای کشورهای حوزه خلیج فارس از بابت ارزش داشتن قول آمریکا در خصوص تامین امنیت طی ۲۰ سال آینده مطرح می‌سازد. افغانستان یک زلزله است یک زلزله بسیار قدرتمند و آثارش قرار است برای مدت زمانی بسیار طولانی نزد ما باقی بماند. آیا ما واقعا می توانیم برای ۲۰ سال آینده متکی به چتر امنیتی آمریکا باشیم؟ من فکر می کنم هم اکنون این بسیار غامض است.

این مقام اضافه کرد، توقع ندارد طالبان نسبت به زمانی که قبلا در قدرت بود متفاوت رفتار کند  و گفت: آنها اساسی مثل قبل هستند اما درک بیشتری از جهان پیدا کرده‌اند.

به گفته این مقام بزرگترین شگفتی مربوط به ناشایستگی محض عملیات آمریکا و بروز نشانه های درگیری بروکراتیک داخلی است که تفکر آمریکا را خدشه دار ساخت، است.

او تاکید کرد، افغانستان احتمالا به نشانه پیروزی پاکستان و فرصتی برای چین در حالی که آمریکا نقشی جزئی ایفا می کند، نگریسته می شود. این مقام بیان داشت: اگر درگیری ژئوپلتیکی بر سر افغانستان وجود دارد ما شاهد پاکستان و چین در یک سمت و هند، ایران و روسیه در سمت دیگر خواهیم بود. و من فکر نمی کنم که آمریکایی ها قرار باشد بخشی از نزاع ژئوپلتیکی بر سر افغانستان باشند.

بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس شروع به تنظیم مجدد سیاست خارجی خود و لحاظ کردن کاهش اتکای آمریکا به نفت و انزوای مردمی فزاینده آمریکا کرده اند اما مقام مذکور اظهار کرد، انتظار تسریع این فرآیند و در ادامه اعمال تغییر شکل و آرایش در ائتلافها و تمایل برخی رقبای تاریخی برای ایجاد روابطی عملگرایانه تر را دارد. به گفته او، هدف کلی کاستن از تنشها در منطقه خواهد بود.

این مقام گفت که انتظار مذاکرات بیشتر بین عربستان و ایران در آینده و همچنین بین امارات متحده عربی و ایران را دارد. او به امضای یک توافق دفاعی بین عربستان و روسیه به عنوان نشانه این که در عصر پساکربن کشورهای حوزه خلیج فارس خواستار تنوع بخشیدن به منابع امنیتی خود جدای از آمریکا هستند اشاره کرد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.