احتکار و درج قیمت‌های جدید عامل کمبود مقطعی روغن/ مردم کمی خریدشان را به تاخیر بیندازند

double-quot تهران - جارپرس - معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی ضمن اشاره به دلایل کمبود روغن در روزهای گذشته از مردم خواست تا اگر نیاز به خرید برخی از کالاها مانند روغن ندارند حداقل یک تا دو روز فرایند خرید خود را به تاخیر بیندازند تا شبکه تولید، انتقال، توزیع و فروش آمادگی لازم خودشان را برای انتقال کالاها به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرد پیدا کنند.
کد خبر : 90822
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 اردیبهشت 1401 - 11:30
احتکار و درج قیمت‌های جدید عامل کمبود مقطعی روغن/ مردم کمی خریدشان را به تاخیر بیندازند

 

به گزارش جارپرس از ایسنا محمد قربانی با حضور در یک برنامه تلویزیونی و در پاسخ به این سوال که علت اختلال در توزیع برخی از کالاهای اساسی مانند روغن در چند روز اخیر چه بود؟ گفت: اگر بازار بخواهد کارکرد واقعی خود را داشته باشد باید همه حلقه‌ها به درستی و به موقع عمل کنند. خوشبختانه با توجه به پیش بینی‌ها و برنامه ریزی‌هایی که از قبل انجام شد وزارت جهاد کشاورزی هیچ مشکلی در زمینه تامین کالاهای اساسی ندارد.

وی ادامه داد: اما در بخشی از شبکه توزیع اصلی و شبکه فروش مقداری اختلال  ایجاد شد که به نظر می‌رسد ناشی از خستگی باشد. یعنی با توجه به تقاضای بیش از حد کالا در روزهای اول و دوم اجرای طرح یارانه‌ها، این خستگی به وجود آمد، زیرا توزیع در شبکه اصلی اتفاق افتاد و این شبکه ها فرصت توزیع کالا به شبکه های فرعی خود نداشتند یا اگر هم در شبکه های فرعی توزیع شد فرصت اینکه به مغازه ها برسد پیدا نشد.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بازدیدهای میدانی اخیر حکایت از این دارد که موجودی کالاها در فروشگاه‌ها به اندازه نیاز است.

وی با اشاره به اینکه در روزهای اول هر جراحی بزرگ  ممکن است مقداری ناهماهنگی وجود داشته باشد، افزود: با جلسات مشترکی که با وزارت صمت برگزار کردیم این روند هماهنگی رو به بهبود است و امیدواریم نهایتاً تا پس فردا این عملیات هماهنگی کامل شود تا هم مصرف کنندگان دچار زحمت نشوند و هم شاهد اتفاقاتی که در روزهای اول و دوم طرح بودیم، نباشیم.

قربانی در ادامه گفت:  روزانه ۳۰۰۰ تن روغن، ۷۶۰۰ تن مرغ، ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد، حدود ۳۰ تن شیر، حدود ۳۰۰۰ تن تخم مرغ، ۳۱۰ تن گوشت قرمز و ۶۰ تن شکر توزیع می شود. وقتی تقاضا در یک مقطع زمانی بالا  می رود و به اوج خود می رسد ممکن است در شبکه تولید، حمل و نقل یا فروش وقفه ایجاد شود.

وی علت دیگر کمبود  برخی از کالاها در روزهای گذشته را درج قیمت‌های جدید عنوان کرد و گفت: درج قیمت های جدید و تغییر جت پرینت کالاها اقدامی زمانبر است. همچنین اعلام شد تمام محصولاتی که به قیمت قدیم هستند با قیمت جدید عرضه شوند که این موضوع هم مشکلاتی را ایجاد کرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی  احتکار را عامل دیگر کمبود روغن دانست و گفت: یکی از عوامل دیگری که باعث شد کمبود مقطعی روغن احساس شود، احتکار بود. در یکی از استانها ۲۵ تن روغن جامد و ۶۳۱تن روغن مایع احتکار شده بود که کشف شد. اگر چه این میزان احتکار تاثیر خود را در بازار آن استان و استان های همجوارش گذاشته بود.

وی ادامه داد: مثلا آرد در یکی از استان ها  ۷۱ تن قاچاق  و ۱۰ تن احتکار شده بود. گندم هم ۱۹تن احتکار شده بود. یعنی در این مدت رفتار های غیر اخلاقی هم در بازار شدت پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: در کشور هیچ مشکلی به لحاظ تامین کالا نداریم. یعنی قبل از اجرای برنامه و طرح آزادسازی تمهیدات لازم اندیشیده شد که ذخایر راهبردی بالایی داشته باشیم تا در فرایند اجرای طرح هیچ مشکلی به وجود نیاید. از مردم هم بخاطر اختلالی که در روز اول رخ داد عذرخواهی می کنیم و انتظار داریم اگر نیاز به خرید برخی از کالاها مانند روغن ندارند حداقل یک تا دو روز فرایند خرید خود را به تاخیر بیندازند تا شبکه تولید، انتقال، توزیع و فروش آمادگی لازم خودشان را  برای انتقال کالاها به فروشگاه های زنجیره ای و خرد پیدا کنند.

قربانی با بیان اینکه نظام عرضه و تقاضا کارکرد خود را خواهد داشت و تعیین کننده قیمت است، اظهار کرد: ممکن است در روزهای آینده قیمت کالاهایی مانند مرغ، تخم مرغ و شیر کاهش پیدا کند. همانطور که قبلا به اطلاع تولیدکنندگان رساندیم هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند. شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان تعاون روستایی مازاد محصولات را خریداری خواهند کرد تا تولید کنندگان با اطمینان  کامل به تولیدات خودشان ادامه دهند و علاوه بر ذخیره، صادرات را انجام خواهیم داد.

معاون وزیر جهادکشاورزی در ادامه گفت: دولت تلاش می‌کند کمترین مداخله را در بازار داشته باشد. مگر اینکه اختلالی در بازار ایجاد شود مثلاً مازاد یا کمبودی را شاهد باشیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم با بازنگری در دهک های درآمدی افرادی که مشمول این طرح نشده‌اند هم‌ بتوانند یارانه دریافت کنند و طرح با موفقیت انجام شود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.