آواها و نواهای سنتی ظرفیتی برای افزایش نشاط اجتماعی

double-quot
یاسوج – جارپرس – آواها، نواهای سنتی و بازی‌های محلی ظرفیت‌های بالقوه اما شکوفا نشده برای افزایش نشاط اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی در مناطق مختلف شهری و روستایی است.
کد خبر : 19161
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 بهمن 1395 - 6:40
آواها و نواهای سنتی ظرفیتی برای افزایش نشاط اجتماعی

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، به اعتقاد کارشناسان موسیقی و بازی‌های بومی و محلی ابزارهایی برای نشاط روحی و جسمی مردم هر جامعه هستند که جشنواره‌های بازی‌های بومی و محلی راهکاری برای تحقق این امر مهم است.
متخصصان می گویند: موسیقی سنتی که بر گرفته از آئین‌های گذشتگان است مسیر را برای افزایش روحیه شادمانی بدون آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌کند.
استان کهگیلویه و بویراحمد در این میان با بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی و عشایری با وجود آئین‌های سنتی غنی، ۳۰ بازی بومی و محلی و موسیقی‌های حماسی اقوام ترک و لر ظرفیت‌های فراوان مردم شناسی دارد که می‌تواند بستری برای جذب گردشگر و نشاط به دور از آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی باشد.
یک جوان از عشایر شهرستان بویراحمد گفت: یکی از عوامل سرزندگی و کمتر بودن آسیب‌های اجتماعی در مناطق عشایری پر شدن اوقات فراغت مردم با موسیقی های سنتی و بازی در فضای واقعی است.
علی جلیلی اظهار داشت: مرسوم بودن بازی‌های بومی محلی در بین دختران و پسران جوان در هنگام بیکاری سبب سلامت جسمی و فضای شادمانی و زنده بودن فرهنگی غنی ایرانی اسلامی در این مناطق شده است.
یکی از ساکنان روستای امامزاده جعفر در گچساران کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به برگزاری جشنواره های بازی‌های بومی و محلی به نام مشک و ملار در تعداد زیادی از روستاهای این شهرستان در سال گذشته خواستار برپایی منظم این گونه برنامه ها شد.
علی حسینی افزود: جشنواره بازی‌ های بومی و محلی فرصتی برای دور هم جمع شدن نسل‌های مختلف در کنار یکدیگر است.
یک فرهنگی ساکن شهر لنده کهگیلویه و بویر احمد با اشاره به اینکه سنت‌ها در شهرهای کوچک تا حدودی هنوز مرسوم است، گفت: مسئولان فرهنگی برای زنده نگه داشتن آئین‌های سنتی قبل از دیر شدن چاره اندیشی کنند.
مرتضی باقری بیان کرد: در گذشته‌های دور تعداد دانش آموزانی که اضافه وزن داشتند در هر کلاس درس از ۳۰ نفره تنها یک نفر بود اما هم اینک به ویژه در شهرهای بزرگ نیمی از دانش آموزان چاق یا اضافه وزن دارند که این امر زنگ خطری در آسیب‌های جسمی و روحی نسل آینده است.
یک کارشناس علوم اجتماعی در کهگیلویه وبویراحمد گفت: برپایی جشنواره بازی‌های بومی و محلی فرصتی برای ایجاد روحیه نشاط و بازگشت به سنت‌های در حال فراموشی است.
صدیقه حیدری با اشاره به اینکه در جشنواره بازی‌های بومی محلی، سنتی، پوشش لباس‌های محلی، غذاهای محلی و بازی‌های قدیمی همراه با تحرک فرصتی بی مانند برای بهبود نشاط اجتماعی است، گفت: برپایی منظم این جشنواره‌ها در مناطق شهری و روستایی ضروری است.
وی با یادآوری اهمیت بازی در فضای واقعی برای سلامت جسمانی و روانی افزود: برپایی این جشنواره‌ها در مدارس و بوستان‌های محلی شهرها می‌تواند راهکاری برای آشتی نسل جوان با بازی و تحرک برای پیشگیری از بیماری‌های روحی و اضافه وزن به عنوان یکی از چالش‌های سلامت جسمی نسل امروز باشد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: احیای بازی‌های بومی و محلی در مناطق روستایی و شهری ضرورتی برای صیانت از میراث فرهنگی ناملموس است.
الماس قبادی اظهار داشت: برگزاری جشنواره‌های بازی‌های بومی و محلی از اولویت‌های دولت برای احیای این سنت‌هاست.
وی با اشاره به برگزاری بازی‌های بومی، محلی و موسیقی سنتی به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری، تصریح کرد: برپایی این جشنواره‌ها در فصل‌های تابستان، تعطیلات نوروزی با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و در جشن‌های ملی و مذهبی مانند دهه فجر و عید فطر برای نشاط اهالی روستایی و عشایری برنامه ریزی شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعطای مجوز برای ساخت و اجرای موسیقی‌های سنتی در حمایت از رواج موسیقی محلی به جای موسیقی‌های دیگر در اولویت دولت تدبیر و امید است.
رضا دهبانی پور افزود: هم اینک اثر هفت موسیقی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده که تمام بخش‌های آن از شعر، خواننده و نوازنده و تمام عوامل اجرایی آن از سوی هنرمندان بومی انجام شده است.
وی بیان کرد: تجهیز خانه موسیقی این استان گامی بلند برای خلق آثار هنری هنرمندان در داخل استان و با نام این خطه بود که در دولت یازدهم انجام شد.
دهبانی پور اعزام هنرمندان موسیقی به کشورهای خارجی از اقدامات مهم برای معرفی موسیقی اصیل کهگیلویه و بویراحمد در عرصه جهانی است که برای آینده نیز پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه هم اینک آموزشگاه‌های هنرهای زیبا در این استان فعالیت می‌کند، گفت: راه اندازی دانشکده هنر از دیگر برنامه‌های در دست اجرا برای حمایت از تمام رشته‌های هنری است.
استان ۷۰۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.