آسیب پذیری جنوب شرق آسیا در مقابل تروریسم و ضرورت رویکرد مشترک

double-quot
کوالالامپور – جارپرس – تامین تعداد قابل توجهی از اعضای گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه از منطقه جنوب شرق آسیا، شرایط و تحولات این منطقه از جهان و احتمال افزایش فعالیت های تروریستی عاملی است تا کشورهای منطقه را مجبور به پذیرش رویکرد مشترک در قبال پدیده تروریسم کند.

کد خبر : 19506
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 اسفند 1395 - 7:47
آسیب پذیری جنوب شرق آسیا در مقابل تروریسم و ضرورت رویکرد مشترک

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، با توجه به فعالیت تروریست ها طی سال گذشته میلادی در کشورهای منطقه از جمله مالزی، اندونزی، فیلیپین و تایلند، پذیرش چنین دیدگاهی اجتناب ناپذیر است.
‘جرمی داگلاس’ نماینده منطقه ای دفتر مبارزه با جرائم و مواد مخدر سازمان ملل در منطقه جنوب شرق آسیا و اقیانوس آرام و ‘جوزف گایت’ مشاور این دفتر با نگاهی به وضعیت تروریسم همکاری کشورهای منطقه را مورد تاکید قرار دادند.
‘جرمی داگلاس’ و ‘جوزف گایت’ روز دوشنبه در مقاله ای در روزنامه ‘نیو استریت تایمز’ تصریح کردند سال ۲۰۱۶ فعالیت های تروریستی در منطقه جنوب شرق آسیا افزایش داشت. تعداد کشته شدگان و افراد متهم به فعالیت های تروریستی در اندونزی با افزایش بیش از دو برابری به ۱۷۰ نفر رسید.
‘مالزی با افزایش شمار کسانی مواجه شد که قصد داشتند از طریق این کشور خود را به عراق و سوریه برسانند و فیلیپین نیز با افزایش بمب گذاری ها و گروگانگیری ها توسط گروه های حامی داعش از جمله ابوسیاف روبرو بود. در جنوب تایلند نیز بیش از ۸۰۰ حمله گزارش شده است.
به عقیده این دو نویسنده، به نظر نمی رسد سطح این تهدیدات در سال جاری در منطقه کاهش یابد، بلکه برعکس، در صورتی که همکاری بین کشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم افزایش نیابد، پیش بینی می شود سطح فعالیت های تروریستی در این منطقه گسترش پیدا کند.
در این مقاله آمده است: گروه تروریستی داعش علاقۀ زیادی به منطقه جنوب شرق آسیا نشان داده است و حامیان این گروه تروریستی نیز به تبلیغات در مورد حضور داعش در این منطقه پرداخته اند، به گونه ای که برخی از این هواداران اعلام کردند در صورتی که توان رسیدن به عراق و سوریه را نداشته باشند، جنوب فیلیپین را به پایگاهی برای خود تبدیل می کنند.
به اعتقاد نویسندگان این مقاله، اکنون که شرایط خاورمیانه برای تروریست ها در حال تخریب است، احتمال بازگشت تروریست های منطقه جنوب شرق آسیا که تعداد آنها بیش از یکهزار نفر است به کشورهای خود تقویت شده است، تروریست هایی که ظرفیت ایجاد مبارزاتی با هدف تشکیل به اصطلاح خلافت اسلامی در منطقه را دارند.
‘جرمی داگلاس’ و ‘جوزف گایت’ تصریح کردند، چندین گروه تروریستی در منطقه با داعش بیعت کرده اند و از نظر نیروی انسانی و ارتباطات با سایر گروه ها تروریستی نیز ظرفیت ایجاد تهدیداتی را در منطقه دارند.
به نوشته تارنمای روزنامه ‘نیو استریت تایمز’، منطقه جنوب شرق آسیا به دلیل برخی منازعات موجود در آن، بی ثباتی و نبود بردباری مذهبی و نژادی در آن، به محل مناسبی برای حضور داعش تبدیل شده است.
به عنوان مثال، داعش از بحث مسلمانان روهینگیا به عنوان توجیهی برای عضو گیری خود استفاده می کند و با توجه به حملاتی که در چندماه اخیر علیه مسلمانان رخ داده است، حملات این گروه ترویستی علیه میانمار و انتقاد از کشورهای با جمعیت غالب مسلمان از جمله مالزی و اندونزی افزایش یافته است.
به باور ‘جرمی داگلاس’ و ‘جوزف گایت’، این شرایط می تواند منجر به شکل گیری فضایی شود که داعش مشروعیت خود را براساس آن تقویت کند.
منازعات فیلیپین و تایلند نیز زمین مساعدی برای کاشتن بذر خشونت های افراطی در این منطقه محسوب می شوند.
در ادامه این مقاله به شرایط جغرافیایی منطقه جنوب شرق آسیا اشاره شده که نقاط ورودی بسیار گسترده ای دارد که امکان کنترل کامل بر آنها وجود ندارد و به همین دلیل نیز احتمال ورود غیرقانونی افراد، جابجایی آسان آنها و همچنین قاچاق و مبادله غیرقانونی اسلحه به طور گسترده در منطقه وجود دارد.
علاوه بر این، فرایند بررسی و نظارت در بخش هایی از این منطقه بسیار ضعیف است و یا اینکه اصلا وجود ندارد، از اینرو جابجایی تروریست ها از یک کشور به کشور دیگر بسیار سهل و آسان انجام می شود.
نبود چارچوب قانونی موثر و کارآ در مقابله و مبارزه با تروریسم نیز از دیگر نقطه ضعف های منطقه جنوب شرق آسیا است که به اعتقاد این دو نویسنده لزوم به روز کردن قوانین مرتبط در این زمینه وجود دارد.
در این گزارش مالزی به عنوان تنها کشور منطقه معرفی شده است که سفر به آن را برای اهداف، انجام و یا تسهیل فعالیت های تروریستی را جرم می داند، اما سایر کشورها بدون چنین پشتوانه قانونی در مقابل فعالیت های تروریستی آسیب پذیر هستند.
‘جرمی داگلاس’ و ‘جوزف گایت’ در ادامه مقاله خود آورده اند: کشورهای منطقه همچنین طرحی برای پیشگیری از خشونت های افراطی ندارند. در بیشتر کشورهای منطقه، ریشه ها و دلایل تروریسم ناشناخته و تبلیغات گروه تروریستی داعش بدون چالش باقی مانده اند و گروه های آسیب پذیر در مقابل افراط گرایی رها شده اند. از اینرو ضرورت برنامه پیشگیری از خشونت های افراطی در این منطقه و اتصال کشورها به یکدیگر از اهمیت شایانی برخوردار است.
در این گزارش همچنین آمده است: به رغم وجود این تهدیدات، برخی اقدام های سازنده توسط کشورهای این منطقه انجام شده است. برای مثال دفاتر مهاجرتی اندونزی در مناطق ‘باتام’ و ‘دپوک’ سال گذشته حدود یکهزار و ۴۰۰ درخواست گذرنامه را رد کرد که رد اغلب این درخواست ها مشکوک بودن افراد به منظور انجام سفر و تبدیل شدن به تروریست های خارجی عنوان شده است.
‘جرمی داگلاس’ نماینده منطقه ای دفتر مبارزه با جرائم و مواد مخدر سازمان ملل در منطقه جنوب شرق آسیا و اقیانوس آرام و ‘جوزف گایت’ مشاور این دفتر در پایان یادآور شده اند، با وجود این کاستی ها و اقدامات بسیار کمی که برای مقابله با پدیده تروریسم در منطقه انجام شده است، پذیرش و عملیاتی کردن رویکرد مشترک در قبال تروریسم به منظور مقابله با این پدیده ضروری به نظر می رسد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.