0 نظر
27 بازدید

چرا برخورد پلیس راهور با موتور سواران متخلف اثر گذار نیست

double-quot پلیس راهور تهران با هدف انضباط بخشی به رفتارهای ترافیکی موتورسیکلت سواران مدت مدیدی بیخیال شده است.
کد خبر : 148336
| خبرنگار : احمد مهربان اوجائی
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 11 بهمن 1403 - 11:58
چرا برخورد پلیس راهور با موتور سواران متخلف اثر گذار نیست

طی ماهها و سالها  در قالب چندین طرح ماموران پلیس راهور در نقاط مختلف شهر موتورها را متوقف می کردند و با تخلفاتی نظیر حرکت خلاف جهت، حمل بار غیرمتعارف، عبور از چراغ قرمز، انجام حرکات نمایشی، حرکت از خط ویژه و پیاده‌رو، نداشتن کلاه ایمنی و … برخورد می‌نمودند.

طرح برخورد با موتورسواران متخلف  از اعمال قانون ۴۱۱ می باشد  که بسیار کم رنگ اجرا می شود.آمار سوانح موتورسیکلت روز به روز در حال افزایش است به گونه ای که هفته گذشته از ۲۳ تصادف درون شهری ، ۱۸مورد تصادف موتورسواران نقش داشتند.

برخورد با موانع ثابت، تصادف با عابر، واژگونی وسیله نقلیه و برخورد با خودرو از جمله تصادفات موتورسواران در هفته گذشته  بوده است  که در تمامی سوانح راکبان موتورسیکلت از ناحیه سر، دست و پاها دچار جراحت شدید و شکستگی شدند.

روند رو به رشد سوانح موتورسواران موجب اجرای طرح های پلیسی برای برخورد با موتورسواران متخلف به ویژه آنهایی که از کلاه ایمنی استفاده نکردند، می شود که متاسفانه آنچنان اثر گذار نیست.

در این راستا صدها موتورسیکلت به علت استفاده نکردن موتورسوار از کلاه ایمنی جریمه  می شوندویابه علت انجام تخلفات حادثه ساز علاوه بر جریمه، توقیف و راهی پارکینگ  می شوند. که این حرکت پلیس  تداوم نداشته  وباز هم بی قانونی در شهر دیده می شود.

آمار بدست آمده نشان می دهدکه کمتر از ۱۰ درصد موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده می کنند، هرچند استفاده از کلاه ایمنی راهکاری برای کاهش شدت جراحات وارده هنگام بروز تصادف و واژگونی و حفظ جان موتورسوار و ترک نشین می باشد اما اغلب موتور سواران  رعایت نمی کنند.

واقعیت تلخ این است که مزاحمت های موتوری ها همچنان در کلان شهرها وجود دارد و به دلیل سهل الحصول بودن آن ها و خرید و فروش راحت بر تعداد آنها نیز در شهرها افزوده می شود.

قبل از هرچیز باید گفت نباید درمورد موتورسیکلت سواران از واژه‌ها و عباراتی مانند جمع‌آوری و ساماندهی و … استفاده کنیم. طرح‌هایی که پلیس اجرا می‌  کند باید در راستای فرهنگ‌سازی و برخورد با تخلفات باشد. یعنی طرحی  اجرا شود  که هم رفتارهای ایجابی در آن تعریف شده باشد و هم رفتارهای سلبی.

برخوردهای پلیس باید بر پایه ارشاد و هدایت شهروندان و موتورسواران به رعایت قوانین در این حوزه باشد ، بدیهی است که در این مسیر تشخیص خلاف کار و آنکه از این وسیله نقلیه در مسیر صحیح و قانونمند استفاده می کند از غیر آن نباید زیاد سخت باشد.
ناگفته نماند که قانون تشدید مجازات موتورسیکلت سواران متخلف مصوب ۱۳۵۶٫۳٫۲۴ می تواند مورد استناد قرار گیرد تا از برخوردهای سلیقه ای در این رابطه اجتناب گردد.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.