سی و سومین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور

double-quot

تهران – جارپرس – سی و سومین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور صبح امروز۱۸ مرداد ماه با حضور فانی، وزیر آموزش و پرورش در سالن اجلاس کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد.

کد خبر : 15919
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 مرداد 1395 - 12:45
سی و سومین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور

 

به گزارش خبرنگار جارپرس، وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه اجلاس روسای آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش رشد ۸۲ درصدی داشته است از رونمایی از ۴۰ کتاب جدید التالیف در پایه دهم خبر داد.

 

همچنین معاون اول رئیس جمهور گفت : آموزش و پرورش نیازمند منزلت است، باید به منزلت آموزش و پرورش جدی تر توجه کنیم.

اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه سی و سومین اجلاس روسا و مدیران وزارت آموزش و پرورش که در سالن اجلاس سران درحال برگزاری است بیان کرد : مهمترین بخشی که دولت را به مردم اتصال میدهد آموزش و پرورش است ، گسترده ترین سطح تماس دولت با جامعه در این حوزه شکل می گیرد ، بیشترین نیرو و کارمندان دولت در این بخش حضور دارند .

وی افزود : توسعه همه جانبه کشور باید براساس اصلاح مدرسه استوار باشد . دنیای امروز و آینده حکایت از پیچیدگی های بیشتر موضوعات دارد. در مواجهه با تحولات فناورانه در عصر ارتباط و اطلاعات آموزش و پرورش ثابت نمی ماند . ما نیاز به یک آموزش و پرورش پویا و کارآمد داریم که با هوشیارسازی در مقابل تحولات آینده ، نسل امروز را برای فردا مجهز کند .

جهانگیری عنوان کرد : کودک و جوان امروز نمی تواند از جهان بگریزد ، باید جهان را بشناسد و در عین حال نیز به فرهنگ و آیین اسلامی ایرانی تعلق خاطر داشته باشد . هرکاری که بخواهیم برای آینده همه حوزه ها انجام دهیم باید از آموزش و پرورش شروع کنیم لذا نیازمند آموزش و پرورش پویا ، انعطاف پذیر و سازگار با معیارهای فرهنگی دینی ، اسلامی و ایرانی هستیم .

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد پیش نیاز تحول تغییر نگرش است که درهمه سطوح باید صورت گیرد آموزش و پرورش در مرحله اول نیازمند منزلت است . باید به منزلت معلم و آموزش و پرورش بصورت جدی توجه کنیم ، آموزش و پرورش همچنین نیازمند سیاستگزاری ، سرمایه گذاری و نحوه اداره کردن با ساختارهای مناسب است .

 

معاون اول رئیس جمهور گفت : اقتصاد مقاومتی باید با کمک دستگاه های فرهنگی گفتمان سازی و فراگیر شود.

 

اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه سی و سومین اجلاس روسا و مدیران وزارت آموزش و پرورش که در سالن اجلاس سران درحال برگزاری است درباره رتبه بندی معلمان آموزش وپرورش خاطرنشان کرد : مهر سال ۹۴ بدترین سال اقتصادی کشور بعد از انقلاب بود . در چنین سالی دولت تصمیم گرفت به وعده ای که به معلمان داده بود عمل کرده و رتبه بندی را اجرایی کند . دولت در همان سال ۱۳۵۰ میلیارد تومان و درسال ۹۵ سه هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح رتبه بندی معلم ها اختصاص داد . اگرچه این اقدامات کار بزرگی بود اما در مقابل نیازهای آموزش و پرورش اقدام بزرگی نبود .

 

وی افزود: در زمینه شاخص های عدالتی در مناطق محروم تصمیمات مهمی گرفته شده است ، هرچه به سمت مناطق محروم حرکت می کنیم دشواری آموزش وپرورش بیشتر می شود ردیف های متعددی در بودجه پیش بینی شده که براساس آنها امیدواریم با پرداختهایی که انجام می گیرد بتوانیم بخشی از تنگناهای مناطق محروم را برطرف کنیم.

 

جهانگیری در بخش دیگری از سخنرانی خود به اقدامات دولت تدبیر و امید اشاره کرد و ضمن بیان اینکه این دولت وارد سال چهارم خود می شود گفت : یکی ازمهمترین چالشهایی که کشور با آن مواجه بوده مسائل هسته ای و روابط بین الملل است لذا اولین دستور دولت ایجاد فضای آرام ،تعاملی و گفتگو بین ایران و سایر کشورها بوده است . همچنین دولت سعی کرده است تلاشهای اسلام هراسی را ناموفق کند، تحریم های ظالمانه را برطرف کند و حقوق هسته ای را در فضای بین الملل به رسمیت بشناسد . خیلی ها تصور نمی کردند که دولت قادر باشد در یک دوره زمانی کوتاه با چند کشور ابرقدرت به توافق برسد .

وی در زمینه اقتصاد نیز بیان کرد که با چالش تورم ،رکود و رکود تورمی مواجه بوده ایم . معاون اول رئیس جمهور ادامه داد : مهمترین برنامه ما در این زمینه این بود که تورم کاهش پیدا کند ، چرخ تولید راه بیفتد و بخش خصوصی به صحنه اقتصاد بییاید . بسیاری از کشورهای نفت خیز با اینکه مشکلات ما را نداشتند با کاهش قیمت نفت دچار بحران های عظیم شدند در حالیکه ما با مدیریت در کشور باعث شدیم ثبات اقتصادی بهم نخورد.

 

جهانگیری با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد : اقتصاد مقاومتی باید با کمک دستگاه های فرهنگی گفتمان سازی فراگیر شود . آموزش و پرورش در بین سایر دستگاه ها نقش تعیین کننده تری دارد.

*معاون اول رئیس جمهور ضمن بیان این که معیشت معلمان مسئله مهمی است اظهار داشت : اقتصاد آموزش و پرورش باید در دستور کار قرار گیرد.

 

اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه سی و سومین اجلاس روسا و مدیران وزارت آموزش و پرورش که در سالن اجلاس سران درحال برگزاری است گفت :دولت واقف است که آموزش و پرورش برای رسیدن به نقطه مطلوب تنگناهایی پیش رو دارد . باید اقتصاد آموزش و پرورش به عنوان موضوعی جدی در دستور کار قرار گیرد.

 

وی افزود: دشواری معیشت معلمان مسئله ای جدی است که باید به آن بپردازیم .معلم نیازمند زندگی شرافتمندانه است . جای خوشحالی دارد که با محدودیت هایی که معلم ها دارند هنوز در جامعه ما بین گروه های مرجع معلم ها بالاترین رتبه را دارند.

 

جهانگیری در ادامه به مدارس اشاره کرد و گفت: مدارس از جهت فرم و شکل نیازمند تغییرات هستند . فاصله بین مدرسه کپری و هوشمند بسیار زیاد است و ما می دانیم که جهت گیری به سمت رسیدن به مدارس هوشمند است . رسیدن به این مدارس نیازمند برداشتن گام های جدی است .

او خاطرنشان کرد : دولت تدبیر و امید با همه محدودیت های پیش رو ، تلاش کرده تا به آموزش وپرورش بیشتر از سایر بخش ها نسبت به حل مسائل مادی توجه کند . درسال ۹۲ بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی پیش بینی شده بود که در طول یک ماه به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد چراکه درآمدها غیرواقعی بود . این بودجه محدود با فروش نفت حاصل میشد ، متاسفانه در سال ۹۴ با پدیده ای به نام کاهش بهای نفت روبرو شدیم بطوری که هر بشکه از ۱۱۰ دلار به ۳۰ دلار کاهش پیدا کرد.

 

علی رضا مخبر دزفولی در اولین روز از سی و سومین اجلاس روسای آموزش و پرورش که در سالن اجلاس در حال برگزاری است، ضمن تاکید بر اهمیت اجرای سند تحول بنیادین گفت : سند پس از یک دهه کار فنی و تخصصی بررسی و آماده شد این برای اولین بار بعد از انقلاب بود که آموزش و پرورش دارای سند بومی و ملی شد.

وی در ادامه افزود: سند تحول بنیادین مبتنی بر ارزش های اسلامی و ایرانی است. آموزش و پرورش پیش از این هیچ گاه دارای نقشه راه نبود.
مخبر دزفولی ضمن یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر وجود فلسفه تعلیم و تربیت غربی در آموزش و پرورش افزود: نیاز به نقشه راه آموزش و پرورش ایران اسلامی داشتیم و قبل از تنظیم سند باید فلسفه تعلیم اسلامی را تدوین می کردیم.

وی با تاکید بر اینکه تصویب سند ضمانت بخش جریان پایدار تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش ایران اسلامی است افزود: اگر سند تصویب نمی شد مسئولان هم نمی توانستند جریان پایدار آموزش و پرورش را تضمین کنند.

مخبر دزفولی ادامه داد : با اجرای سند گام بلندی را برای تحقق اهداف ایران اسلامی برداشته ایم .

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نقش دانش آموز و معلم در سند تحول بنیادین گفت: در این سند بر کرامت ، جایگاه و منزلت معلم تاکید شده است. همچنین نگاه به دانش آموز نگاهی کلیدی است . به این معنی که جریان رایج حافظه محور به تعلیم خلاقیت محور مبتنی بر نوآوری تبدیل شده است.

وی ضمن تاکید بر نقش مهم مجلس در اجرای سند تحول برای سرعت بخشیدن به تحقق سند نیاز به کمک مجلس داریم. چرا که هر سندی نیاز به قوانینی دارد که از آن پشتیبانی کند و این پشتیبانی می تواند ضمانت بخش اجرا شدن سند باشد.

 

✳وزیر آموزش و پرورش سیاست های پنجگانه مدیریتی در آموزش و پرورش را راهی برای تحقق راهبرد ارتقای کیفیت برشمرد و گفت : متاسفانه دراین سالها با کاهش تعداد دانش آموزان کیفیت هم کاهش پیدا کرده است .

 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، پیش از ظهرامروزعلی اصغرفانی در اولین روز از سی وسومین اجلاس روسای آموزش و پرورش که در حال برگزاری است ، بحث توسعه عدالت آموزشی اولویت مهم دانست و گفت : گسترده بودن جمعیت دانش اموزی و تامین عدالت ، کار بسیار سنگینی است و تمام آحادملت حق ادامه تحصیل دارند درهمین رابطه هیچ کودک و نوجوانی به دلیل نبودن امکانات ترک تحصیل نکرده است . البته هستند کودکانی که به مدرسه نمی روند که به دلیل نبود امکانات آموزشی نیست بلکه به دلیل مسائل مالی و اقتصادی خانواده هاست.

وزیرآموزش و پرورش ساماندهی و بهسازی منابع انسانی را دومین مورد از سیاست های مدیریتی برشمرد و گفت : وزارتخانه ای که قریب به یک میلیون همکار فرهنگی دارد و ۹۹ درصد اعتباراتش براساس اعتبارات پرسنلی است ساماندهی و بهسازی منابع انسانی باید از اصلی ترین سیاست هایش باشد. درهمین راستا ورود نیروهای کم توان به آموزش و پرورش و توزیع نامتقارن نیرو مشکلات زیادی رابه وجود می آورد . به طوری که در بسیاری ازمناطق با کمبود نیرو و درمناطق دیگری با تراکم نیرو مواجه هستیم . علاوه براین میانگین سابقه خدمت معلمین درمناطق کمترتوسعه یافته و محروم به کمتر از ۵ سال می رسد و این مناطق با معلمین کم تجربه ساماندهی می شود .

 

فانی سیاست بعدی را پذیرش بوم برای بوم مطرح کردو گفت : سالها درمناطق توسعه یافته شاهد بودیم که نیروها را برای مناطق کمتر توسعه یافته جذب می کردند ولی در همان سال های ابتدایی نیروها تعویض می شدند درهمین راستا دو سال است که جذب فرهنگیان را براساس طرح بوم برای بوم ساماندهی کردیم که اگرادامه یابد به توازن نیرو می رسد .

 

وی مورد بعدی را توسعه مشارکت در آموزش و پرورش برشمرد و گفت : آموزش و پرورش از توان یک وزارتخانه خارج است به گفته مقام معظم رهبری نیز این وزارتخانه با ۴۰ میلیون نفر مخاطب مستقیم سروکار دارد و همه با این دستگاه در ارتباط هستند . در همین راستا نیاز به مشارکت درهمه ی ابعاد داریم به طوری که از منابع غیردولتی هم بهره می بریم .

فانی ادامه داد : اگریک مدیرخوب در راس یک مدرسه باشد نیروی انسانی تجهیزات ، دانش آموزان و فضای مورد نیاز برای مدرسه ارتقا پیدا می کند بنابراین مدیران باید تلاش کنند تا بهترین ها را برای مدیر مدرسه انتخاب کنند .علاوه براین ما به جای اینکه مدارس را فعال کنیم باید ادارات را فعال کنیم .

 

✳وزیر آموزش و پرورش گفت : ما نظام جدید آموزشی را خوب شروع نکردیم و برای هرنوع تحولی درآموزش و پرورش باید تحول در زیر ساخت ها انجام شود.

 

علی اصغرفانی در اولین روز از سی وسومین اجلاس روسای آموزش و پرورش که در سالن اجلاس سران درحال برگزاری است با اشاره به این که نقش روسای منطقه درآموزش و پرورش نسبت به دیگر مدیران موثرتر است گفت : در دولت یازدهم زمانی که آموزش و پرورش تحویل گرفتیم با مشکلات متعددی مواجه بودیم تغییر ساختار و افزودن پایه ششم مشکلات فراوانی را ایجاد کرده بود .

وی در ادامه تصریح کرد : همه ما به عنوان آموزش و پرورشی ها می دانیم که برای ایجاد تحول درنظام آموزشی اجزای متعددی ازجمله محتوا ، برنامه ، فضاو تجهیزات ، روش های آموزشی و منابع مالی وازهمه مهمتر نیروی انسانی دخیل است .

وزیرآموزش و پرورش در همین مورد ادامه داد : متاسفانه در آغاز اجرای ساختار نظام جدید آموزش و پرورش به جای اینکه به اجزا و ارکان بپردازیم از ساختار وارد شدند و مقطع ابتدایی را از ۵ سال به ۶ سال رساندند و درکشور مدیران برای ایجاد تغییر معمولا از ساختار شروع می کنند و این غلط است زیرا به جای تغییر درساختارها باید تغییردر زیر ساختارها شروع شود .

فانی با تاکید بر لزوم متغییرات زیر ساختی ادامه داد : قاعده باید براین باشد که هدف گداری از سال اول ابتدایی شروع کنیم و برنامه منابع و فضا را برای آن تامین کنیم علاوه براین فرهنگ آن را درجامعه به وجود آوریم و به تدریج از تا سال دوازدهم پیش برویم ولی عملا این اتفاق نیفتاد و هدف گذاری مناسب صورت نگرفت .

وی ادامه داد : امسال که پایه دهم راه اندازی می کنیم تغییرات پایه ششم هم در کتاب ها اعمال می کنیم زیرا مانظام آموزشی را خوب شروع نکردند و مشکلاتش امروز گریبان ما را گرفته است کلاس های ابتدایی که پنج پایه بود به شش پایه رسیده و باید کلاسها را افزایش دهیم ولی برای تامین فضا و منابع مالی مشکل داریم .

 

✳رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اهمیت آموزش معلمان گفت: ” اگر کتاب ها معجزه هم باشند اما معلمان خوبی نداشته باشند هیچ کارایی ندارد. توانمندسازی معلمان بسیار اهمیت دارد.”

 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان در اولین روز از سی و سومین اجلاس روسای آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین نسخه شفا بخش ایجاد تحول در آموزش و پرورش است گفت: “زیر نظام های مختلفی برای سند تحول در نظر گرفته شده است که یکی از آن ها زیر نظام برنامه درسی ملی است.”

 

وی در توضیح چیستی برنامه درسی ملی گفت: “برنامه درسی ملی سندی است که نقشه کلان برنامه درسی و چارچوب نظام کلان درسی کشور را بررسی می کند و تحقق اهداف کلان تربیتی و آموزشی را در نظام تعیین و تدوین می کند.”

 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با توضیح مواردی که برای تولید محتوای آموزشی در نظر گرفته اند افزود: برای تولید و تعیین محتوای آموزشی سیاست های ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری، مصوبات مجلس، نهادهای قانونگذار مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و خود سند تحول بنیادین و سیاست گذاری های وزیر آموزش و پرورش را مد نظر قرار دادیم.”

 

محمدیان با بیان اینکه برنامه درسی ملی و سند تحول کلید واژه هایی دارد که مختص نظام آموزشی ما است گفت: ۴ عرصه ارتباطی را در سند تحول تدوین کردیم: ارتباط با خود، خلق، خلقت و خدا.

 

وی ضمن برشمردن حوزه های ۱۱ گانه تربیت و یادگیری و ویژگی های هر یک از آنها گفت: ” هر سال در ۲ پایه تحصیلی محتوای آموزشی را تغییر دادیم. پایه دهم نقطه عطف است. چرا که محتوای دروس از عمومی به تخصصی تغییر می کند و باید در این دوره دانش آموزان را برای ورود به زندگی، دانشگاه و بازارکار آماده کنیم.”

رئیس سازمان پژوهش و برنامه زیزی آموزشی با تاکید بر اهمیت آموزش معلمان گفت: ” اگر کتاب ها معجزه هم باشند اما معلمان خوبی نداشته باشند هیچ کارایی ندارد. توانمندسازی معلمان بسیار اهمیت دارد.”

 

✳وزیر آموزش و پرورش در تشریح سیاست های پنج گانه این وزارتخانه گفت: تمرکزگرایی در آموزش و پرورش مانع رشد خلاقیت شده است.

علی اصغر فانی در سی وسومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است ، اظهار کرد: ساختار آموزش وپرورش به شدت تمرکزگراست و ما حاضریم برای کاهش تمرکزگرایی اختیارات بیشتری به استانها بدهیم برای دستیابی به این امر در یک سال گذشته ، ابلاغ بخشنامه ها به استانها را به نصف رسانده ایم.

وی افزود: مشکل اینجاست که مدیران به سختی حاضر می شوند، اختیارات خود را به استانها بدهند به دلیل آنکه این تفویض اختیار برایشان مسئولیت بیشتری به همراه دارد.

وزیر آموزش وپرورش گفت: ما می خواهیم با رفع تمرکزگرایی رشد ، خلاقیت و نوآوری را به آموزش و پرورش بدهیم و دراین خصوص اجرای بودجه ریزی عملیاتی را در سال گذشته در ۶۰۰ مدرسه به طورآزمایشی آغاز کردیم که برای دستیابی به این هدف به هماهنگی در بودجه کشور نیاز داریم .

 

✳وزیر آموزش و پرورش علی اصغر فانی گفت :کاهش فاصله با میانگین کشوری کار سختی بود اما توانستیم ۷۶ هزار کودک لازم التعلیم را به مدارس بیاوریم که بیشترین آمار مربوط به استان سیستان و بلوچستان است .

 

علی اصغرفانی در اولین روز از سی وسومین اجلاس روسای آموزش و پرورش که در سالن اجلاس سران درحال برگزاری است درباره نحوه اجرای انسداد مبانی بی سوادی گفت در اولین گام ، استان هایی که بیشترین کودکان لازم التعلیم را داشت ، شناسایی کردیم . از جمله می توان به ۴ استان شاخص سیستان و بلوچستان ، هرمزگان، آذربایجان غربی و جنوب کرمان را اشاره کرد .

وی ادامه داد: که شناسایی کودکان ، مراجعه به خانه ها و تشویق و ترغیب خانواده ها برای ثبت نام بچه ها در مدرسه ، کار سختی بود اگرنتوانیم کودکان لازم التعلیم را به سرکلاس بیاوریم ، بی سوادی راتوسعه داده ایم و آن وقت باید نهضت سواد آموزی را بیشتر قوی کنیم .

فانی افزود : تلاش ما برای کاهش فاصله آموزش و پرورش با میانگین کشوری ، بهره گیری از مشارکت همگان بود ؛ شورای فرا بخشی ، سازمان مدیریت ، بنیان مستضعفان ، بنیان برکت ، سازمان کار و اموراجتماعی ، کمیته امداد وبخش ابتدایی ، تنها بخشی از آن نهادها هستند .

وی خاطر نشان کرد: وجود ۴۸۰۰ مدرسه که کمتر از ۵ دانش آموز دارد و توسعه ۲۵ درصدی پیش دبستانی در سال ۹۵-۹۴ خصوصا در مناطق محروم ودوزبانه خود اثباتی براین است که ما به جد دنبال اجرای عدالت آموزش و کاهش بی عدالتی در تصیل هستیم؛ در حال حاضر هم ۵۰ میلیارد تومان برای توسعه پیش دبستانی پیش بینی شده است.

 

✳مهدی نوید ادهم در اولین روز از سی و سومین اجلاس روسای آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کنکور از ما انتقال دانش می خواهد، گفت: از مسئولین می خواهیم که کمک کنند تا این مانع از سر راه ما برداشته شود.

 

مهدی نوید ادهم در میزگرد سند تحول بنیادین که در اولین روز از سی و سومین اجلاس روسای آموزش و پرورش در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است تصریح کرد: اجرای تحول در آموزش و پرورش از مهم ترین اقدامات سند تحول است که ۳ گام دارد. گام اول تدوین و تصویب سند است که سپری شده و در حال اجراست. گام دوم آماده سازی و زمینه سازی برای اجرا و گام سوم اجرا است. به گفته نوید ادهم در حال حاضر در گام دوم هستیم و بسترها باید فراهم شود. این بسترها نیز شامل بسترهای حقوقی و قانونی، نیروی انسانی، مالی و اداری، برنامه ای و مهم تر از همه اجتماعی است که در این راستا همه باید با ما همراه باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه وظیفه ما این است که قانون و ایین نامه های جدید را با سند مطابقت دهیم تصریح کرد: علاوه بر اینکه باید قوانین گذشته را بازنگری کنیم در بحث زیرنظام ها زیر ورود می کنیم و برنامه هرکدام را به صورت مستمر بررسی می کنیم. اولین مورد زیرنظام برنامه درسی است که بررسی و تصویب شده است، دومین مورد زیرنظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری است که به تصویب رسیده و بر اساس آن فضای مورد نیاز برای هر دانش آموز از ۴٫۸ مترمربع به ۵٫۱ مترمربع افزایش یافته است. زیر نظام بعدی نیز پژوهش و ارزشیابی است که در مرحله تصویب قرار دارد. سه زیرنظام بعدی نیز تدوین شده و در دستور کار است. در همین راستا این زیرنظام ها شامل برنامه های اجرایی است که در روند ردیابی قرار می گیرد.

 

 

 

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.