گله مندی اعضای کانون صنفی معلمان از رئیس جمهور/ روحانی مانند بازداشت روزنامه نگاران نسبت به بازداشت معلمان موضع بگیرد

double-quot
تهران – جارپرس – یک عضو کانون صنفی معلمان در اعتراض به سیاست های رئیس جمهور در قبال معلمان تصریح کرد: چند روزنامه نگار بازداشت می شوند و آقای روحانی صراحتا موضع گیری می کند؛ در حالیکه در تابستان چهار معلم بازداشت و پیش از آن نیز دو معلم جهت اجرای حکم فراخوانده شدند و آقای روحانی رسما هیچ موضع گیری مشخصی نمی کند. 

کد خبر : 12420
تاریخ انتشار : شنبه 23 آبان 1394 - 6:46
گله مندی اعضای کانون صنفی معلمان از رئیس جمهور/ روحانی مانند بازداشت روزنامه نگاران نسبت به بازداشت معلمان موضع بگیرد

 

 

 

به گزارش جارپرس ، طی مدت برگزاری نمایشگاه مطبوعات ، مهمانان ویژه جارپرس تنی چند از اعضای کانون صنفی معلمان بودند که طی نشستی با ما درد و دل کردند. گفتگوی مریم غریقی، محمدرضا نیکنژاد و محمد حبیبی از کانون صنفی معلمان و همچنین شهرام جمالی را در زیر می خوانیم:

 

درگیری سیاسی میان دو جناح موجب دستگیری هاست

محمدرضا نیکنژاد با اشاره به اینکه کانون صنفی معلمان از سال ۷۸ فعال بوده است، اظهار داشت: تجمعات پی در پی و خواسته هایی که چندین سال متراکم شده بود نه فقط فضای رسانه ای بلکه فضای حاکمیتی را نیز تحت تاثیر قرار داد که مهم ترین آن ها موضع گیری رییس جمهور در اردیبهشت ماه بود که گفته بود اعتراضات معلمان را به رسمیت می شناسیم؛ بنابراین یک حکم قانونی برای ما به لحاظ شفاهی صادر شد که این تجمعات ریشه دار و حق است و دولت تا حدودی رسمیت آن را پذیرفته است.

نیکنژاد ضمن تاکید بر اینکه جناح بندی های موجود در حکومت بر سر این موضوع با یکدیگر اختلاف نظر دارند و نهادهای امنیتی موازی تشخیص دادند که این حرکت باید در جایی متوقف شود و چه بسا که ریشه حرکت معلمان در جناح دیگر باشد؛ ادامه داد: ریشه اصلی بازداشت سه نفر در گروه آخر و با توجه به سوالاتی که مطرح می شد و گفتگوهایی که دوستان در زمان بازداشت داشتند، بیشتر سوالات این بوده است که ارتباط این جریانات با دولت چیست؟ یعنی دولت چه موضع و نقشی در بروز این اعتراضات دارد؟ چرا دولت در این زمینه منفعل است و حتی تحریک نیز می کند و این تحلیل وجود داشت.

 

وی تصریح کرد: به دلیل فعالیت چندین ساله ما در این فضا، افرادیکه تاثیرگذارتر از گذشته بودند توانستند این حرکت را تا حدی – دست کم در حد رهبریت – از آمیخته شدن به مواضع سیاسی برحذر بدارند.

 

محمدرضا نیکنژاد در ادامه دلایل اینکه معتقد است حرکت کانون صنفی واقعا یک حرکت صنفی است، گفت: دلیل اینکه ما می گوییم حرکت ما واقعا صنفی است این است که اعتراضات ما در دولت اصلاحات خاتمی شروع شد و خواسته های مشخصی از جمله معیشت و منزلت داشته است و به دولت احمدی نژاد نیز کشیده شد که در این دولت نیز خواسته های ما معیشت و منزلت بود و در دولت روحانی نیز باز هم معیشت و منزلت مد نظر بوده است.

 

وی تصریح کرد: این حرکت نمی تواند جناحی و سیاسی باشد، اما درگیری های سیاسی میان دو جناح موجب شد که دو نفر در نهم شهریورماه و یک نفر نیز هفته ی بعد از آن بازداشت شود.

 

نیکنژاد درخصوص دغدغه های کانون اظهار داشت: این خواسته تنها مربوط به معیشت و منزلت معلمان نیست؛ بلکه درگیری های آموزشی نیز وجود دارد؛ به این معنا که کلاس های درس با ازدحام و شلوغی مواجه هستند و کارگاه ها و آزمایشگاه ها در مدارس دولتی و حتی غیرانتفاعی و خصوصی تعطیل می باشند.

 

وی در ادامه گفت که الفبای اولیه موجود در آموزش مدرن جهان در ایران وجود ندارد و متاسفانه روند رو به رشدی نیز نداشته و یک سیر قهقرایی را پیش رو دارد.

 

این عضو کانون صنفی معلمان که با سپردن وثیقه تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شده است محورهای حرکت صنفی معلمان را مخالفت با پولی شدن آموزش، حقوق و مزایا، خشونت در مدارس، آموزش های اخلاقی و شهروندی در مدارس و غیره برشمرد و عنوان داشت: در شعارهایی که معترضین سر می دادند خواسته های معیشتی، آموزشی، اقتصادی و موضع گیری در مقابل پولی شدن مدارس مشهود بوده است.

 

نیکنژاد ضمن بیان اینکه در حال حاضر پنج معلم در زندان بسر می برند؛ از آزادی یک الی دو نفر از معلمان دیگر با قید وثیقه طی روزهای آتی خبرداد.

 

وی در ادامه درخصوص پرونده رسول بداغی اظهار داشت: بداغی شش سال محکومیت داشته است که حدود پنج ماه قبل به پایان رسیده و در همان مقطع وی را تحت بازجویی قرار دادند. اما پس از چند ماه انفرادی به اندرزگاه ۸ منتقل شده و طی همین روزها احتمال آزادی وی با قید وثیقه وجود دارد.

 

این عضو کانون صنفی معلمان درخصوص نحوه برخورد نیروهای امنیتی در مدت بازداشت اظهار کرد: ممکن است که از نظر بنده نوع بازداشت، بازداشت بجایی نبوده باشد، اما در مدت بازداشت نوع برخورد مناسب بود که بیشتر به گفتگو شباهت داشت.

 

معلمان، پاشنه آشیل انتخابات آینده

محمد حبیبی عضو دیگر کانون صنفی معلمان در ادامه این گفتگو در پاسخ به اینکه انتظار دارند دولت چگونه با آن ها تعامل داشته باشد؟ گفت : با توجه به رویه ای که دولت روحانی در پیش گرفته، بحث معلمان تبدیل به پاشنه آشیل برای انتخابات آینده خواهد شد و باید بپذیریم که بخشی از رای دولت روحانی به معلمان مربوط است که طبقه متوسط جامعه هستند، نوع دیدگاه های آن ها عمدتا به گرایشات اصلاح طلبانه نزدیک است و به دولت روحانی کمک کرده تا انتخاب شود.

حبیبی در ادامه اظهار داشت: مسائلی همچون سیاست های دولت روحانی در زمینه آموزش، خصوصی سازی مدارس،تراکم کلاس های درس، فشارهایی که به معلمان وارد می شود و کم کردن میزان اضافه کاری ها به ضرر جریان آموزشی کشور و به زیان معلمان است.

 

وی تاکید کرد: در خصوص کانون های صنفی نیز باید توجه داشته باشیم که از اسفند سال گذشته تاکنون پنج تجمع بصورت مداوم صورت گرفته که مسالمت آمیز و مدنی بوده و جریان های سیاسی و خارجی بر آن سوار نبوده است.

 

محمد حبیبی ضمن بیان اینکه نوع برخوردها با آن ها مناسب نبوده و روند بازداشت ها زیاد بوده است؛ افزود: نوع مواجه وزیر با مسائل بازداشت ها آن بوده است که در این مسئله خیلی نقشی ندارد؛ چرا که نهاد بازداشت کننده و قوه قضاییه خارج از دولت است؛ اما این سوال پیش می آید که حداقل در زمینه هایی که زیرنظر دولت است چرا هیچ کاری صورت نمی گیرد؟ برای مثال در زمینه عدم تمدید پروانه کانون ها چرا فعالیتی نمی کنند؟

 

وی تصریح کرد: چند روزنامه نگار بازداشت می شوند و آقای روحانی صراحتا و بصورت رسمی موضع گیری می کند ؛ در حالیکه در تابستان چهار تن از معلمان بازداشت شدند و پیش از آن نیز دو معلم جهت اجرای حکم فراخوانده شدند و آقای روحانی رسما هیچ موضع گیری مشخصی نمی کند.

 

حبیبی یادآور شد: کانون صنفی با آقای نوبخت جلسات مداوم و با وزیر نیز جلساتی دارند و آن ها می گویند که ما داریم فعالیت و گفتگو می کنیم اما این گفتگوهایی که پشت پرده انجام می شود با حرفی که مستقیم در رسانه گفته شود بسیار متفاوت است.

 

این عضو کانون صنفی معلمان بیان کرد: معلم باید بداند که دولت پشتوانه آن است و اگر این پشتیبانی مستقیم را درک نکند قطعا یک نوع دلسردی بوجود می آید، نگاه معلمان و حتی آنان که به دولت روحانی به گونه ای متمایل بوده اند در حال حاضر دچار دلسردی شده اند.

 

وی تاکید کرد: اگر تاکنون دولت روحانی درگیر مسئله برجام، تهدیدات خارج کشور و تحریم بوده است ، از این پس که به مسائل داخلی ورود می کند باید بحث معلمان را بعنوان یکی از جنبش های قوی و موثر یک سال اخیر در نظر بگیرد که پایگاه بسیاری در آن جا دارد و باید برای این پایگاه اهمیت قائل شود.

 

کانون، گرایش سیاسی و عکس العمل اعتراضی با رویکرد بد اجتماعی ندارد

مریم غریقی از دیگر اعضای کانون صنفی معلمان در ادامه گفتگو با جارپرس ضمن تاکید بر اینکه این کانون طی یکسال گذشته ثابت کرده که قرار نیست گرایش سیاسی و عکس العمل اعتراضی با رویکرد بد اجتماعی داشته باشد، اظهار کرد: عملکرد معلمان طی سال گذشته در تشکل های صنفی و همچنین برخورد دولت و نهادهای امنیتی پس از یکسال نشان می دهد که قرار نیست معلمان از اعتراضات و نظر خود کوتاه بیایند و همچنین قرار هم نیست جبهه گیری خاصی با دولت داشته باشند.

وی تصریح کرد: دولت دغدغه این را دارد که ممکن است نیروی آموزش و پرورش با تجمعات خود الگویی بد برای اقشار یا کارمندان دولت شود.

 

غریقی با بیان اینکه خوشبختانه آن ها طی یکسال گذشته به این نتیجه رسیده اند که تشکل معلم ها پاک، بدون جبهه گیری خاص و حرکت اعتراضی تند است، ادامه داد: فکر می کنم فرصت کافی به آن ها داده شده تا با رویکردی مثبت تر و با یک آرامش، نیروی معلم را در مقابل خود نبیند؛ بلکه احساس کنند این نیرو یک نیروی روشن نسبت به مشکلات آموزشی – که مهم ترین مشکلات پایه ای جوانان ما در آینده خواهد بود – است که می تواند در کنار آن ها به عنوان یک ابزار کمکی مشکلات پایه ای آموزش و پرورش را حل و فصل کند و نه اینکه بخواهد روبروی آن ها قرار بگیرد.

 

این عضو کانون صنفی معلمان در پایان مهم ترین دغدغه کانون را مشکلات ریشه ای آموزشی دانش آموزان دانست و در این خصوص عنوان داشت: بحث فقط مسائل حقوقی و مالی نیست و مشکلات ریشه ای آموزشی بچه های ما مهم ترین دغدغه ما بوده که به نفع همه از جمله دولت است که در بهبود این مسائل کمک کند.

 

شایان ذکر است که هم اکنون پنج تن از معلمان در زندان بسر می برند؛ رسول بداغی ۶ سال را در زندان سپری کرده که پنج ماه از پایان حکم وی می گذرد و هم اکنون به بند عمومی اندرزگاه ۸ منتقل شده است.اسماعیل عبدی دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران از سوی معاون دادستان تهران قول های مساعدی به خانواده وی داده شده است که طی روزهای آتی با سپردن وثیقه تا روز دادگاه آزاد شود. همچنین محمود بهشتی لنگرودی در بازداشت موقت بسر می برد ؛ آقایان باغانی و هاشمی نیز در اجرای حکم هستند و به نظر می رسد که آزادی مشروط شامل حال آنان شود.

 

 

 

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.