0 نظر
168 بازدید

نهم شهریور در آینه تاریخ معاصر ایران

double-quot
تهران – جارپرس – امروز دوشنبه نهم شهریور ۱۳۹۴ هجری خورشیدی، شانزدهم ذی القعده ۱۴۳۶ هجری قمری، سی و یکم آگوست ۲۰۱۵ میلادی است. ۳۷ سال پیش در چنین روزی، امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان در کشور لیبی ناپدید شد.

کد خبر : 11184
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 شهریور 1394 - 3:34
نهم شهریور در آینه تاریخ معاصر ایران

مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

۹ شهریور ۱۳۸۰
آیت‏ اللّه اسماعیل صالحی مازندرانی استاد حوزه ی علمیه قم و صاحب اثرهای ارزنده ی مفتاح البصیره در فقه، استفتائات، احکام جوانان و بانوان، ولایت فقیه و دوره کامل اصول فقه در ۶۸ سالگی درگذشت.

۹ شهریور ۱۳۷۶
محمدکریم پیرنیا پدر معماری ایران در ۷۷ سالگی به دیدار حق شتافت و در دانشکده ی معماری دانشگاه یزد به خاک سپرده شد. وی از استادان برجسته ی معماری سنتی ایران و پایه گذار نگرش نوین به فرهنگ و تاریخ معماری ایرانی ـ اسلامی است.

۹ شهریور ۱۳۵۷
امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان در سوم شهریور ۱۳۵۷ هجری خورشیدی به دعوت معمر قذافی رهبر لیبی برای شرکت در جشن انقلاب این کشور به طرابلس رفت اما پس از چند روز اقامت در هتل شاطی لیبی، ناپدید شد و هنوز نیز از سرنوشت آن عالم عالیقدر خبری در دسترس نیست.

۹ شهریور ۱۳۵۰
بیست و دومین دوره ی مجلس شورای ملی که در چهاردهم مهر ۱۳۴۶ هجری خورشیدی آغاز به کار کرده بود، پایان یافت.

۹ شهریور ۱۳۳۰
آیت‏اللَّه محمدجعفر انصاری دزفولی عالم بزرگ و صاحب اثرهای ارزنده ی شرح بر کفایه سبزواری، حاشیه بر وسیله النجاه، الذریعه فی احکام الشریعه و شرح مبسوط الفیه در ۵۶ سالگی‏ درگذشت.

۹ شهریور ۱۳۲۶
حسین پیرنیا موتمن الملک رییس دوره های نخستین مجلس شورای ملی در ۷۳ سالگی در تهران درگذشت. او در دوره ی پنجم مجلس شورای ملی که رییس مجلس نیز بود با لایحه ی تغییر سلطنت از خاندان قاجار به پهلوی موافق نبود و استعفا کرد.

۹ شهریور ۱۳۲۰
نیروهای روسیه و انگلیس که از چندین محور، ایران را به اشغال خود درآورده بودند، در قزوین به یکدیگر پیوستند.

۹ شهریور ۱۳۲۰
تصمیم مجلس شورای ملی مبنی بر رأی اعتماد به کابینه ی محمدعلی فروغی اعلام شد. وی نخستین نخست وزیر دوره ی سلطنت رضا پهلوی در ۱۳۰۴ هجری خورشیدی بود. فروغی به دنبال دخالت های وزیر دربار استعفا کرد، اما در ۱۳۲۰ هجری خورشیدی پس از ورود نیروهای متفقین به ایران دوباره نخست وزیر شد.

۹ شهریور ۱۳۱۳
شرکت اشکودا، برای مشارکت در تأسیس مرکز برق تهران اعلام آمادگی کرد. این شرکت، پس از اعلام تجربه ی خود برای به دست گرفتن پروژه ی برق تهران؛ دریافت اقساطی هزینه ی استهلاک ماشین آلات را از جمله ی مساعدت های خود با بلدیه ی تهران برشمرده است.

۹ شهریور ۱۳۰۳
امیر اقتدار وزیر داخله، منصورالملک را به مقام معاونت خود برگزید.

۹ شهریور ۱۳۰۳
امیرلشکر عبدالله طهماسبی فرمانده ی قشون آذربایجان با سرکنسول انگلیس در تبریز دیدار کرد.

۹ شهریور ۱۳۰۰
کمیته ی اجرایی کنگره ی جراید آمریکا، دعوت نامه یی را مبنی بر حضور نماینده یی در کنگره ی جراید آمریکا به سفارت ایران فرستاد.

۹ شهریور ۱۳۰۰
وزارت معارف از وزارت امور خارجه درخواست کرد که میزان هزینه های یک محصل در اروپا را هر سه ماه یکبار به آن وزارتخانه اعلام کند.

۹ شهریور ۱۲۹۴
مستوفی الممالک رییس الوزراء، محمدولی خان سپهدار را به عنوان مقام وزیر جنگ معرفی کرد.

۹ شهریور ۱۲۸۶
متن قرارداد ۱۹۰۷ انتشار یافت، این قرارداد که مبنی بر تقسیم ایران میان روسیه و انگلیس بود، در منطقه ی سن پترزبورگ امضا شده بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.