0 نظر
154 بازدید

۲ مشکل بزرگ در تعامل با مصر/ارسال چندمحموله سوخت دیگربه لبنان/علت فعال نبودن سفارت ایران درلیبی

double-quot تهران - جارپرس - حسینیان با تاکید مجدد مبنی بر اینکه یکی از  مشکلات  اصلی در گسترش روابط دو کشور ایران و لبنان، مسئله تحریم‌های آمریکا است، افزود: ما به دولت لبنان پیشنهاد دادیم که تلاش کند معافیت‌های تحریمی از دولت آمریکا به مانند  کشور عراق و افغانستان بگیرد.
کد خبر : 70853
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 - 9:32
۲ مشکل بزرگ در تعامل با مصر/ارسال چندمحموله سوخت دیگربه لبنان/علت فعال نبودن سفارت ایران درلیبی

 

وی با بیان اینکه ما این تحریم‌ها را ظالمانه می‌دانیم و به رسمیت نمی‌شناسیم، تصریح کرد: دولت لبنان خود نیز به دنبال کسب معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و همچنین قانون قیصر است چنانکه بعد از ارسال سوخت ایران به لبنان و انجام موافقت برای ارسال سوخت و انرژی از اردن و مصر از طریق سوریه به لبنان در این قانون خللی ایجاد شد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه ایران تصمیم به ادامه ارسال سوخت به لبنان دارد و قرار است چندین محموله سوخت دیگر نیز ارسال شود، تاکید کرد: ایران در این زمینه قوانین دولت لبنان را نقض نکرده‌ است. بخش اعظمی از اقتصاد لبنان خصوصی است و ما سوخت را به تجار خصوصی در لبنان فروخته‌ایم، گرچه حزب الله لبنان از این ایده حمایت و آن را مدیریت کرده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد استقبال مقامات لبنانی از انجام گفت‌وگوها بین تهران و ریاض خاطرنشان کرد: ایران و عربستان دو کشور بزرگ منطقه هستند و اگر روابط ایران و عربستان بهبود پیدا کند این موضوع بر روابط ایران با تعداد زیادی از کشورهای منطقه خلیج فارس و شمال آفریقا تاثیرگذار خواهد بود. تعدادی از کشورها در این منطقه بخاطر نوع روابط شان با عربستان در نوع رابطه با ایران تجدید نظر کرده‌اند و اگر روابط دو کشور بهبود پیدا کند این امر در روابط ایران با کشورهایی چون مصر، سودان، مراکش و … تاثیرگذار خواهد بود.

حسینیان با بیان اینکه تا کنون چهار دور مذاکره بین ایران و عربستان برگزار شده است و مسیر مثبتی را طی می‌کند، گفت: کاهش اختلافات بین تهران و ریاض در روابط ایران و لبنان نیز تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه در مورد روابط ایران و مصر و نتایج گفت‌وگوهای اخیر وزیر خارجه و رئیس جمهور این کشور عربی در حاشیه نشست بغداد تشریح کرد:  مسائل  ما با مصر زیاد است البته امیدواریم که به زودی این مسائل حل شود. البته اگر گشایش‌های مثبتی در روابط ایران و عربستان ایجاد شود این موضوع قطعا در روابط ایران و مصر نیز تاثیرگذار خواهد بود. در حال حاضر دو کشور دارای دفتر حافظ منافع هستند.

حسینیان ادامه داد: ما اکنون دو مشکل بزرگ در تعامل با مصر داریم، حدود دو سال است که کشتی نفتی ایران توسط مصر به بهانه‌های واهی و بدون ارائه مدرکی توقیف شده است و از طرفی دیگر چند زندانی ایرانی در مصر نیز به اتهام حمل مواد مخدر در معرض حکم اعدام هستند.

وی در همین ارتباط گفت: اجرای حکم این افراد منتظر تایید رئیس جمهور مصر است. ما پیگیری کردیم که فعلا این حکم متوقف شود و امیدواریم مسئله اعدام  شهروندان در نهایت منتفی شود.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا وزارت امور خارجه تاکید کرد: تلاش‌ها برای بهبود روابط با مصر در حال انجام است گرچه این روند کند پیش می‌رود.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد روابط ایران و مراکش و قطعی ارتباط بین دو کشور اظهار کرد : ما با هیچ کشوری مشکل داشتن روابط نداریم به جز رژیم صهیونیستی که آن را رژیمی  اشغالگر می‌دانیم  . ما علاقمند هستیم که با مراکش نیز روابط دوستانه داشته باشیم. قطع روابط بین دو کشور از سوی مراکش صورت گرفت و آن هم به دلایل واهی و اثبات نشده.

حسینیان در مورد عدم فعالیت نمایندگی ایران در لیبی نیز اظهار کرد : سفارت ما در حال حاضر بخاطر مسائل امنیتی در لیبی فعالیتی نمی‌کند و اگر کمی امنیت در این کشور برقرار شود فعالیت‌ها در لیبی نیز آغاز خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر سفیر ایران در تونس به عنوان سفیر آکرودیته در لیبی مشغول به کار است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.