۲۴۴ هزار نفر ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی/هیچکدام از دانشجویان دختر بدون خوابگاه نمی‌مانند

double-quot تهران- جارپرس-رییس صندوق رفاه دانشجویان کشور از ظرفیت ۲۴۴ هزار نفری خوابگاه های ملکی و استیجاری دانشگاه های کشور در مهرماه سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: در سال تحصیلی جدید مشکل خاصی از نظر خوابگاه ها در هیچ کدام از دانشگاه های کشور نخواهیم داشت.
کد خبر : 133501
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 شهریور 1402 - 9:32
۲۴۴ هزار نفر ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی/هیچکدام از دانشجویان دختر بدون خوابگاه نمی‌مانند

 به گزارش جارپرس از ایرنامسعود گنجی درباره حمایت های صندوق رفاه دانشجویان به دانشجویان گفت: این صندوق به دنبال ایجاد فرصت مناسب برای حل مشکلات دانشجویان است بطوری که آنها بدون دغدغه معیشتی، با خیال راحت به امر آموزش و تحقیقات بپردازند.

وی درباره تعداد خوابگاه های دانشگاهی گفت: ظرفیت خوابگاه‌های ملکی دانشگاه‌های کشور ۲۲۲ هزار دانشجو است که از مهرماه در اختیار آنها قرار می گیرد. همچنین علاوه بر آن برای حدود ۲۲ هزار نفر دانشجو هم خوابگاه‌های استیجاری، اجاره کرده‌ ایم که مهرماه در اختیار آنها قرار می گیرد.

رییس صندوق رفاه دانشجویان افزود: در کنار این ظرفیت ۲۴۴ هزار نفری، تعدادی از دانشگاه ها که خوابگاه ها نیاز داشتند به صورت خودگردان خوابگاه گرفته اند بنابراین سال تحصیلی جدید مشکل خاصی از نظر خوابگاه ها در سراسر کشور نخواهیم داشت یا خیلی کم خواهد بود.

وی درباره اجاره بهای خوابگاه های دانشجویی گفت: سعی کردیم که نسبت به سال گذشته حداقل افزایش را داشته باشد. حداکثر مبلغ خوابگاه رتبه یک برای یک نفر دانشجو یعنی یکنفره ۲۰۰ هزار تومان در ماه است و برای چندنفره این مبلغ تا ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان هم پایین می آید. مبلغ نازلی را در نظر گرفته ایم که دانشجویان با مشکل خاصی روبرو نشوند.

گنجی تاکید کرد: سعی ما بر این است که هیچ دختری بدون خوابگاه نماند و این را به تمام روسای دانشگاه ها اعلام کرده ایم یکی از ارزیابی های دانشگاه ها این است که دخترخوابگاهی بدون خوابگاه نماند چرا که این موضوع برای ما خیلی مهم به همین دلیل این موضوع را به عنوان شاخص در نظر می گیریم.

رییس صندوق رفاه دانشجویان درباره کمک صندوق برای ساخت خوابگاه دانشجویی گفت: برای کمک به ساخت و تعمیر و بازسازی خوابگاه ها سازمان برنامه و بودجه مستقیما هزار و سیصد و هفتاد و نه میلیارد تومان پول به حساب دانشگاه ها واریز کرده و دانشگاه ها از آن برای بازسازی و تعمیر و ساخت استفاده کرده اند.

وی با بیان این که همه خوابگاه ها بدون استثنا بازسازی و تعمیر شده اند، گفت: صندوق رفاه دانشجویان هم حدود ۱۲۰ میلیارد تومان جدای از سازمان برنامه و بودجه از پول اجاره بهای خوابگاه ها برای کمک به بازسازی و تعمیر خوابگاه های دانشگاه ها اختصاص داده است در واقع اگر پولی که سازمان برنامه و بودجه اختصاص داده برای تعمیر و بازسازی خوابگاه های دانشگاه ها، کمبودی بود جبران کنیم.

گنجی درباره هزینه تغذیه دانشجویان گفت: هزینه غذا را سعی کرده ایم که خیلی کم باشد و پولی که از دانشجویان گرفته می شود حتما زیر ۱۵ درصد هزینه تمام شده غذا باشد یعنی در سال تحصیلی جدید قیمت غذای کم هزینه پنج هزار تومان، قیمت غذای متوسط هزینه هشت هزار تومان و قیمت غذای پرهزینه ۱۰ هزار تومان است.

رییس صندوق رفاه دانشجویان گفت: شعار ما این است که هیچ دانشجویی نباید گرسنه در خوابگاه ها سر روی بالش بگذارد و این را با راه اندازی صندوق خیریه دانشجویان محقق کرده ایم یعنی کسانی که نمی توانند این پول را بدهند حتما به معاونین دانشجویی دانشگاه مراجعه کنند و کارت تغذیه آنها در آنجا شارژ خواهد شد.

گنجی تاکید کرد: امیدواریم که هیچ دانشجویی ترم آینده مشکل خاصی نداشته باشد.

وی درباره پرداخت وام های دانشجویی هم گفت: وامی که در سال ۱۴۰۰ به دانشجویان در یک نیم سال پرداخت شد حدودا ۲۷۰ میلیارد تومان بود امسال در سال ۱۴۰۲ در ترمی که گذشت بالای ۵۰۰ میلیارد تومان وام به دانشجویان پرداخت شد یعنی یک رشد حدود ۵۷ درصدی در این زمینه داشتیم. هرچند که بودجه ما را بیشتر از ده درصد افزایش نداده بودند اما سعی خود را کردیم که مشکلی برای دانشجویی ایجاد نشود.

گنجی درباره ثبت نام وام های جدید برای سال تحصیلی جدید هم گفت: از اول مهرماه نیم سال جدید دانشگاه ها براساس تقویمی که دانشگاه می دهند شروع می شود. با توجه به قانون جوانی جمعیت وامی که سال ۱۴۰۰، برای تهرانی ها ۳۰ میلیون تومان بود امسال برای دانشجویان تهرانی ۷۰ میلیون تومان است بیش از صد در صد افزایش دادیم. برای شهرستان ها که ۲۵ میلیون بود امسال این رقم به ۵۰ میلیون افزایش دادیم یعنی صد درصد افزایش دادیم. برای شهرهای کوچک که زیر ۲۰ میلیون جمعیت دارند ۳۰ میلیون در نظر گرفته ایم.

رییس صندوق رفاه دانشجویان گفت: وام تحصیلی سه میلیون تومان برای کاردانی و کارشناسی، برای کارشناسی ارشد پنج میلیون تومان و برای دکتری هفت میلیون تومان است و اگر متاهل باشند دو برابر این مبلغ است و ثبت نام وام های تحصیلی هم بستگی به اعلام سازمان سنجش آموزش کشور دارد.

وی افزود: اگر سازمان سنجش دانشجویان نوورود را اعلام کند آنها ثبت نام کنند و اطلاعات آنها در وزارت علوم ثبت شود و بعد از آنکه آنها به عنوان دانشجو شناخته شدند در اسرع وقت تاریخ ثبت نام وام ها را اعلام می کنیم در واقع بعد از ثبت نام دانشگاه ها حداکثر یک هفته تا ۱۰ روز بعد شروع به ثبت نام می کنیم.

گنجی درباره وام اربعین هم گفت: لیست تعداد افرادی که به ما جهت وام اربعین داده شد به همه آنها وام پرداخت شده یا می شود. برای پرداخت وام اربعین تعداد و سقف خاصی نداشتیم و هرتعداد که اعلام شد به آنها وام پرداخت شد چرا که راهپیمایی و زیارت اربعین از سفرهای پربرکت است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.