۱۷۶ هزار تن انواع روغن ترخیص شد

double-quot تهران - جارپرس - اعلام گمرک ایران از ترخیص بیش از ۱۷۶هزار تن انواع روغن خوراکی از گمرک‌های اجرایی حکایت دارد.
کد خبر : 90690
تاریخ انتشار : شنبه 24 اردیبهشت 1401 - 11:06
۱۷۶ هزار تن انواع روغن ترخیص شد

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، اعلام لطیفی-سخنگوی گمرک  ایران- از وضعیت ترخیص روغن از گمرک در سال جاری نشان می دهد که بیش از ۱۷۶.۷ هزار تن انواع روغن خوراکی از ابتدای امسال ترخیص شده است و  بالغ بر ۳۷۶.۴ هزار تن به زودی با انجام تشریفات گمرکی  ترخیص  و وارد چرخه تولید و زنجیره  توزیع خواهد شد.

به گفته وی، این میزان  روغن علاوه بر روغن هایی است که تا پایان سال قبل وارد کشور و تحویل واحدهای تولیدی و زنجیره تامین شده است.

در این رابطه یادآور می شود که روغن از جمله هفت قلم وارداتی با ارز ترجیحی است که اخیرا در جریان اصلاح نظام یارانه ای، نرخ تامین ارز آن از ۴۲۰۰ به نرخ حاشیه بازار تغییر کرده است. بر این اساس قیمت جدید این کالا از سوی اتاق اصناف ایران اعلام شد که طبق آن، قیمت مصرف‌کننده روغن مایع آفتاب‌گردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز ۶۳ هزار تومان و قیمت مصرف‌کننده روغن مایع ۸۱۰گرمی سرخ کردنی ۶۲ هزار تومان است.

روغن از جمله اقلام وارداتی است که در بازار جهانی با افزایش قابل توجه قیمت مواجه بوده است. گزارش گمرک ایران از وضعیت واردات کالای اساسی در سال گذشته نیز نشان داده بود که از مجموع کالای وارداتی، ۲۶.۹ میلیون تن به ارزش ۱۵.۱ میلیارد دلار مربوط به واردات کالای اساسی با ارز ترجیحی است. از این رقم، ۲.۳ میلیون تن به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار انواع دانه‌های روغنی وارد شده که از لحاظ وزنی یک درصد کاهش اما از نظر ارزش ۳۱ درصد افزایش داشته است. واردات روغن های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام نیز ۱.۹ میلیون تن به ارزش ۲.۷ میلیارد دلار بود که ۵۵ درصد در وزن و ۱۳۸ درصد در ارزش رشد داشته است.

همچنین وضعیت موجودی کالای اساسی در گمرک و بنادر تا ۱۲ اردیبهشت امسال حاکی از آن بود که در حال حاضر از موجودی حدود چهار میلیون تنی، بیش از ۷۰۰ هزار تن به روغن و دانه‌های روغنی دپو شده، اختصاص داشته است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.