۱۰۰ روز پس از سیل

double-quot
زنجان – جارپرس – کمک به بازسازی ۶۳۰ واحد مسکونی روستایی آسیب دیده از سیل، ۱۰۰ روز پس از بارش های سیل آسا در شهرستان ابهر تشریح شد.
کد خبر : 30238
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 تیر 1398 - 4:36
۱۰۰ روز پس از سیل

حدود ۱۰۰ روز از باران مخرب امسال که در بسیاری از مناطق کشور موجب آسیب و خسارت به هموطنان شد گذشت، خوشبختانه شهرستان ابهر آسیب جانی و مالی چندانی از سیل ندید اما طبق بررسی کارشناسان ۶۳۰ واحد مسکونی از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیدند و تاکنون اقداماتی توسط مسئولان برای کمک به خانواده‌های آسیب دیده انجام شده است.
علی محمدیان معاون فرماندار ابهر در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: به محض قطع بارش‌ها از روز ۱۳ فروردین ۴ گروه کارشناسی از چند دستگاه مرتبط با این حادثه تشکیل و به روستاهای آسیب دیده اعزام شدند.
وی تصریح کرد: این کارشناسان ظرف یک هفته بیش از یک هزار و ۵۰۰ گزارشی که به فرمانداری رسیده بود را بررسی و در نهایت برای ۳۳۰ واحد مسکونی نیازمند بازسازی، ۳۰۰ واحد تعمیر جزئی و ۱۹۰ واحد محل نگهداری احشام و انبار علوفه که بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده بودند تشکیل پرونده شد.
محمدیان اظهار داشت: یکی از مشکلات آسیب دیدگان تأمین تضمین‌های لازم برای بانک‌های عامل است که در راستای پرداخت وام برخی از بانک‌ها همکاری‌های لازم را نداشتند که پیگیر آن از شورای بانک‌ها هستیم.
این مسئول یادآور شد: در زمینه کمک به خانواده‌هایی که تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی هستند و برخی افرادی که توانایی تأمین ضامن برای بانک‌ها را ندارد تلاش شده است کمک‌ها و مشارکت‌های مردمی به سمت این افراد سوق داده شود که عادلانه خواهد بود.
معاون فرماندار ابهر تاکید کرد: هر روستایی که قصد مقاوم سازی یا احداث مسکن جدیدی داشته باشد بنیاد مسکن شهرستان کمال همکاری را دارد.
وی خاطرنشان کرد: بیش از ۶۱ درصد واحدهای مسکونی روستایی در شهرستان ابهر مقاوم سازی شده که کمک شایانی در کاهش آسیب احتمالی از بلایای طبیعی کرده است.
رئیس بهزیستی شهرستان ابهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، در زمینه کمک به خانواده‌های تحت پوشش آسیب دیده از بارش‌های امسال، گفت: ۱۳ واحد مسکونی مددجویان بهزیستی از بارش‌های امسال آسیب دیده اند که ۷ مورد از آنها تخریب کامل بودند و به معرفی به بانک شده اند.
شهرام رجبی تصریح کرد: متأسفانه ۵ واحد از ۱۳ واحد که نیاز به تعمیرات اساسی داشتند بعلت موانع و عدم همکاری لازم بانک سپه انصراف داده اند.
وی خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی در راستای تأمین مسکن مدد جویان بهزیستی در چند سال اخیر صورت گرفته و همه خانواده‌های دارای ۲ معلول صاحب مسکن شده‌اند.
رئیس کمیته امداد شهرستان ابهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این زمینه افزود: ۸ مورد آسیب دیده از باران تحت پوشش کمیته امداد هستند که از این مجموع ۳ مورد در حوزه ابهر، ۳ مورد صائین قلعه و ۲ مورد در هیدج ثبت شده است.
محسن داودی تصریح کرد: در حوزه ابهر ۲ مورد تقاضای استفاده از تسهیلات و کمک‌ها را دارند و یک مورد با نظر شخصی انصراف داده است.
داودی اظهار داشت: کمیته امداد اقدامات خوبی را جهت تأمین مسکن مددجویان انجام داده است و آمادگی کامل برای کمک به مقاوم سازی ساختمان‌های مسکونی مددجویان روستایی را داریم.
دبیر ستاد مدیریت بحران شهرستان ابهر افزود: اطلاعات و میزان خسارت به واحدهای مسکونی روستایی و شهری در سامانه پایش بنیاد مسکن ثبت و جمع بندی می‌شود و تاکنون ۶۳۰ واحد در سامانه پایش خسارت احراز شده که به این واحدها تسهیلات اختصاص داده می‌شود.
سعید خلجی تاکید کرد: ۳۳۰ واحد برای بازسازی کامل توسط گروه‌های کارشناسی تشخیص و مستحق دریافت کمک هستند و ۳۰۰ واحد درخواست تعمیر جزئی داشته اند.
خلجی تاکید کرد: بیشترین خسارت در روستاها به محل‌های نگهداری دام و انبار علوفه است که در سامانه سجاد جهاد کشاورزی ثبت شده اند.
وی ادامه داد: ۴۰۵ مورد برای احداث جایگاه دام و انبار علوفه درخواست داده اند که از این تعداد ۱۹۰ واحد را کارشناسان تأیید کرده‌اند.
دبیر ستاد بحران شهرستان ابهر خاطر نشان کرد: بیشتر واحدهای مسکونی آسیب دیده از سیل خشتی و کاه گلی بودند.
وی یادآور شد: در بارش‌های امسال خسارتی به اراضی کشاورزی، راه و ابنیه راه، آب و فاضلاب روستایی و شهری و تأسیسات شهری وارد شد که دستگاه‌های مرتبط باید در سامانه سجاد ثبت و کد رهگیری دریافت کنند.
رضا حیدری رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ابهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در زمینه اقدامات انجام شده برای واحدهای مسکونی روستایی آسیب دیده، گفت: در حال حاضر حدود ۳۰۰ واحد برای احداث و ۳۰۰ واحد برای تعمیر در بنیاد مسکن برنامه ریزی شده است.
وی تصریح کرد: برای واحدهای شهری ۵۰۰ میلیون ریال وام اعطا می‌شود که از این مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال بلاعوض است و برای
واحدهای مسکونی روستایی ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم بهره تعلق می‌گیرد که از این مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال بلاعوض می‌باشد و برای تعمیر تا ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت ۴ درصد پرداخت می‌شود.
این مسئول تاکید کرد: با هماهنگی انجام شده و با همکاری سپاه، کمیته امداد و بهزیستی ۲۵ واحد در فاز اول با بانک عامل انعقاد قرارداد شده است و افرادی که تضمین‌های لازم را تأمین می‌کنند بانک‌ها مشکلی ندارند.
وی اظهار داشت: ۴۰ فقره تسهیلات تعمیری نیز انعقاد قرارداد شده است علاوه بر این تسهیلات مقاوم سازی در روستاها از ۲۵ میلیون به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
حیدری با اشاره به اینکه مقاوم سازی در روستاها ۶۰ درصد است، بیان کرد: ۴۰ درصد باقیمانده بیشتر در روستاهای دورافتاده با درآمد کم هستند و مقاوم سازی واحدهای مسکونی حاشیه شهر نیز در دستورکار قرار دارد.
به گزارش ایرنا، مقاوم سازی ۶۰ درصدی واحدهای مسکونی روستایی در شهرستان ابهر تأثیر بسزایی در کاهش آسیب‌های احتمالی حوادث طبیعی رقم زده از سویی طبق قانون برنامه ششم توسعه باید سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در سطح کشور مقاوم سازی شود، اقدامی اثرگذار که دولت در سال‌های اخیر برای تحقق آن گام‌های بلندی برداشت و آن را یکی از اولویت‌های ضروری روستاییان اعلام کرده است.
برای اینکه مقاوم‌سازی در سطح کشور و تمام روستاها به صورت یک فرهنگ و انگیزه تبدیل شود، لازم است واحدهای مسکونی روستایی آسیب پذیر شناسایی و هشدارهای لازم به ساکنان داده شود علاوه بر تسهیلات، آگاهی سازی و راهنمایی روستاییان جهت مقاوم سازی، بیمه واحدهای مسکونی، دسترسی به مصالح ساختمانی و کاهش هزینه‌های حمل آن، تسریع در اجرای طرح هادی، اعطای سند مالکیت و استفاده از آن به عنوان تضمین تسهیلات می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش مشکلات مقاوم سازی واحد مسکونی آسیب پذیر داشته باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.