یونان؛ گرفتار در شعله بزرگترین آتش‌سوزی اروپا

double-quot تهران- جارپرس-پارک ملی یونان برای یازدهمین روز متوالی در آتش‌سوزی که سخنگوی کمیسیون اروپا آن را «بزرگترین آتش‌سوزی اروپا» می‌خواند در حال سوختن است.
کد خبر : 132703
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 شهریور 1402 - 12:03
یونان؛ گرفتار در شعله بزرگترین آتش‌سوزی اروپا

به گزارش روز چهارشنبه جارپرس از ایرنا از روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، ۴۷۵ آتش‌نشان ۱۱ روز متوالی در حال مهار آتش‌سوزی جنگل پارک ملی «دادیا» در شمال شرقی یونان هستند. ۱۱ فروند هواپیما و یک بالگرد از ناوگان هوایی اروپا برای کمک به یونان اعزام شده اند.

سخنگوی کمیسوین اروپا روز گذشته این آتش‌سوزی را بزرگترین در اروپا خواند و تاکید کرد که این اتحادیه نیمی از ناوگان هوایی مشترک را برای ماموریت مهار آتش بسیج کرده است. از آغاز آتش‌سوزی (۱۹ اوت/ ۲۸ مرداد) تاکنون ۲۰ نفر جان باختند و بیش از ۸۱ هکتار زمین سوخته است.

یکی از سخنگویان آتش‌نشانی یونان به خبرگزاری فرانسه گفت: آتش‌سوزی همچنان خارج از کنترل است. تخلیه خانه‌های در معرض خطر همچنان ادامه دارد. این در حالی است که تخلیه مناطق مسکونی از هفته پیش آغاز شده بود.

بر پایه این گزارش، ۴۷۵ آتش‌نشان با یکصد ماشین، ۶ فروند هواپیما و چهار بالگرد در منطقه مشغول ماموریت مهار آتش هستند.

یونان تابستان امسال با چندین آتش‌سوزی مواجه شد که دولت دلیل آن ها را تغییرات اقلیمی عنوان کرده است.

اتحادیه اروپا، ۲۴ فروند هواپیما و چهار بالگرد مشترک در ناوگان هوایی مستقل خود برای مقابله با آتش‌سوزی در اختیار دارد. این ناوگان قرار است تا سال ۲۰۳۰ میلادی تقویت شود و دلیل آن هم تعدد موارد آتش‌سوزی‌های اخیر در قاره سبز عنوان می‌شود.

فاجعه زیست‌محیطی

به گفته مسئولان جنگل‌بانی، تراکم پوشش گیاهی این منطقه که در مرز ترکیه و یونان و در ۸۵۰ کیلومتری آتن قرار دارد، به قدری بالاست که آب ماشین های آتش‌نشانی و هواپیماها به کانون‌های آتش بر روی زمین نمی‌رسد.

دورا اسکارتسیس (Dora Skartsis) از جنگل‌بانان یونانی با اشاره به آتش‌سوزی این منطقه در سال ۲۰۱۱ میلادی گفت: متاسفانه هر آنچه از آن سال احیا شده بود در این آتش سوزی از بین رفت.

وی افزود: اگر منطقه جنگلی سوخته در آتش‌سوزی جنوب ایوروس (Evros) را در نظر بگیریم، وسعت این فاجعه زیست محیطی را در می‌یابیم.

جنگل‌های دادیا از اهمیت حیاتی در اقتصاد محلی برخوردارند زیرا جنگل‌داری، زنبورداری و فعالیت‌های گردشگری منبع درآمدی در این منطقه که یکی از فقیرترین بخش‌های کشور است، محسوب می‌شود.

کوستاس دوناکیس، رئیس انجمن محلی پرورش دهندگان دام گفت که تنها در شهرداری الکساندروپولی، بیش از چهار هزار راس گوسفند و بز و همچنین ۵۰ آغل گوسفند بر اساس برآوردهای اولیه سوختند، در حالی که تعدادی انبارهای حاوی خوراک دام نیز تخریب شدند.

بر پایه برآوردهای رصدخانه ملی یونان، این کشور مانند سایر کشورهای اطراف مدیترانه در تابستان امسال درگیر آتش سوزی‌های متعددی شده است که تاکنون ۱۲۰ هکتار زمین، سه برابر میانگین سالانه از سال ۲۰۰۶، را سوزانده است.

پاولوس ماریناکیس (Pavlos Marinakis)، سخنگوی دولت نیز گفت: این سخت‌ترین تابستان از نظر شرایط آب و هوایی است که کار مقامات را بسیار سخت تر می کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.