0 نظر
142 بازدید

گفت وگوهای وزیران خارجه آمریکا و فرانسه درباره ایران و اوکراین

double-quot تهران- جارپرس- وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور با همتای فرانسوی خود بصورت تلفنی درباره ایران و اوکراین گفت وگو کرد.
کد خبر : 73928
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 آبان 1400 - 6:57
گفت وگوهای وزیران خارجه آمریکا و فرانسه درباره ایران و اوکراین

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای که شامگاه یکشنبه به وقت محلی منتشر کرد، مدعی شده است: آنتونی بلینکن دیروز با ژان ایو لودریان گفت‌ وگو کرد تا درباره گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های نظامی نگران‌کننده روسیه در نزدیکی اوکراین و ادامه تعهد محکم آنها (آمریکا و فرانسه) به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین صحبت کند.

به گزارش ایرنا، آمریکا که همواره به دنبال راه هایی برای تحت فشار قراردادن روسیه به عنوان ابرقدرت رقیب خود در شرق بوده، اکنون با طرح این ادعا که حضور نیروهای روس در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می شود، به دنبال بهانه ای تازه برای ایجاد تنش در این منطقه و افزایش فشار بر روسیه است.

آمریکا هشدار داده که هر گونه اقدام نظامی مسکو علیه اوکراین اشتباه جدی خواهد بود اما دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین ضمن رد این نگرانی‌ها تاکید کرده که روسیه تهدیدی برای کسی محسوب نمی‌شود.

روسیه پیشتر بارها عنوان کرده اقدامات نظامی اش در مرز با اوکراین تحرکات عادی نظامی است اما آمریکا و متحدانش همچنان قصد دارند شرایط مرز روسیه با اوکراین را پرتنش جلوه دهند.

وزارت خارجه آمریکا درادامه اتهام پراکنی ها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در بیانیه خود مدعی شد: آنها (وزرای خارجه آمریکا و فرانسه) همچنین درباره تلاش‌های مشترک برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کردند.

وزیر خارجه آمریکا در حساب کاربری خود در توییتر نیز مدعی شد من با ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه، درباره نگرانی از حمله روسیه به اوکراین صحبت کردیم. ما همچنین درباره تلاش‌های مشترک برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردیم.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز روز جمعه در یادداشتی اینستاگرامی در آستانه برگزاری مذاکرات وین درباره گفتگوهای تلفنی مفصل و جداگانه خود با وزرای خارجه ۵ کشور عضو برجام (چین، روسیه، انگلیس، آلمان و فرانسه) نوشت: ایران با رویکردی عملگرایانه و نتیجه محور وارد گفت‌وگوها می‌شود و مصمم به دستیابی به یک «توافق خوب» است، اما این امر مستلزم لغو موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها و بازگشت طرف‌های مقابل به تعهدات کامل است.

وی گفت: اقدامات و قانون‌شکنی‌های آمریکا از جمله تحریم‌های تازه این کشور، ارائه تضمین‌های عینی از سوی آمریکا را یک ضرورت غیرقابل چشم‌پوشی تبدیل کرده و در این راستا، معاونم دکتر باقری نیز در پایتخت های اروپایی دیدارهایی صریح ، شفاف و مفید را انجام داده است.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قصد ندارد در بن‌بست‌های باقی‌مانده از گفت‌وگوهای پیشین، بماند. ضمن این که آن را در دسترس خود دارد. معتقدم اگر طرف‌های مقابل با رویکردی جدی و مثبت وارد وین شوند، دستیابی به یک توافق خوب آن هم در کوتاه مدت امکان‌پذیر است.

علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز در حساب توییتری خود در گزارشی درباره سفر اخیر اروپایی اش نوشت: درجریان سفر به فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا گفت و گوهای جدی و سازنده‌ای در مورد موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مذاکرات پیش رو داشتم. لغو موثر تحریم‌های غیرقانونی و اهمیت تضمین به عدم‌تکرار مورد تاکید قرار گرفت.

باقری و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد، پنجم آبان ماه در بروکسل و ۲۲ مهر ماه نیز در تهران دیدار و گفتگو کرده بودند. دو طرف هفته پیش در تماس تلفنی درباره شروع مذاکرات ازسرگیری اجرای برجام در وین برای هشتم آذر (۲۹ نوامبر) توافق کردند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، هدف از این مذاکرات را لغو تحریم‌های غیرقانونی توصیف کرده است.
پس از روی کار آمدن دولت دموکرات بایدن در ژانویه ۲۰۲۱، دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴ ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمدند.

این مذاکرات از تیرماه گذشته بدلیل تداوم بدعهدی های آمریکا درباره لغو تحریم ها و ندادن تضمین درباره نقض دوباره برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران متوقف شد. دولت دموکرات بایدن که از منتقدان خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا از برجام است،به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده بلکه حتی برخی سیاست های تحریمی دولت ترامپ را ادامه داده اما همچنان مدعی بوده که به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.