گفتگوی آمریکا با رئیس جمهوری اوکراین پیش از دیدار بایدن و پوتین

double-quot تهران- جارپرس- آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا پیش از گفتگوی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به صورت تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گفتگو کرد.
کد خبر : 76325
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 16 آذر 1400 - 7:54
گفتگوی آمریکا با رئیس جمهوری اوکراین پیش از دیدار بایدن و پوتین

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه ادعا کرد که بلینکن بر حمایت بی دریغ ایالات متحده از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین در برابر تجاوز روسیه تاکید کرد.

وی تصریح کرد: دو طرف بر لزوم حل و فصل مسالمت آمیز و دیپلماتیک درگیری در دونباس و بازگرداندن کامل حاکمیت اوکراین بر مرزهای بین المللی به رسمیت شناخته شده این کشور از جمله کریمه توافق کردند.

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رییس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز سه شنبه (هفتم دسامبر – ۱۶ آذر) با یکدیگر به صورت مجازی دیدار و گفت و گو خواهند کرد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز دوشنبه خود با خبرنگاران اظهار داشت که تمرکز این دیدار بر نگرانی های آمریکا در خصوص فعالیت نظامی روسیه در مرز اوکراین خواهد بود و بایدن فرصت خواهد داشت در این مورد با پوتین گفتگو کند و بر حمایت آمریکا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کند.

سخنگوی کاخ سفید گفت که این دیدار همچنین فرصتی خواهد بود تا در مورد موضوعات مختلف در روابط روسیه و آمریکا از جمله ثبات راهبردی، فضای سایبری و مسایل منطقه ای گفت و گو شود. اما فعالیت های نظامی روسیه در مرز با اوکراین بخش مهمی از مذاکرات را دربر خواهد گرفت.
رسانه‌های آمریکایی در هفته های اخیر به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا و اوکراین اعلام کردند که روسیه قصد دارد اواسط زمستان سال جاری به اوکراین حمله کند.

آمریکا که همواره به دنبال راه‌هایی برای تحت فشار قراردادن روسیه به عنوان ابرقدرت رقیب خود در شرق بوده، اکنون با طرح این ادعا که حضور نیروهای روس در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود، به دنبال بهانه‌ای تازه برای ایجاد تنش در این منطقه و افزایش فشار بر روسیه است.

روسیه بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین اقدامات عادی نظامی است اما آمریکا و متحدانش همچنان قصد دارند شرایط مرز روسیه با اوکراین را پرتنش جلوه دهند.

پیش از این شبکه، سی ان ان آمریکا گزارش داد مقامات آمریکایی اعلام کردند که کاخ سفید به دنبال استفاده از گزینه های مختلف تحریمی علیه روسیه از جمله قطع دسترسی به شبکه مالی سویفت جهت متوقف کردن مسکو در رابطه با اتهامات حمله به اوکراین است.

به گزارش ایرنا از اسپوتنیک، این مقامات آمریکایی که نامی از آنها برده نشده است، گفتند اقدامات احتمالی شامل تحریم شخصیت های نزدیک به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری آمریکا، شرکتهای انرژی و بانک های روسیه، گزینه هسته ای و قطع دسترسی روسیه به شبکه مالی سوئیفت می باشد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا تحریم های بانکی و مالی مشابهی را به صورت یک جانبه و غیر قانونی علیه ایران وضع کرد.

یک مقام آمریکایی گفت: ما بسته تهاجمی(تحریم) خوبی (علیه روسیه) ایجاد کرده ایم.

سی ان ان در بخشی از گزارش خود اعلام کرده است که هنوز در مورد بسته تحریمی آمریکا علیه روسیه در صورت حمله مسکو به اوکراین تصمیم گیری نشده است.
بر اساس گزارش ها کاخ سفید مشغول مذاکره با کشورهای اروپایی در خصوص اقدامات تنبیهی علیه مسکو است.

در عین حال، دولت بایدن از پیامدهای احتمالی تحریم‌های سنگین مسکو، به‌ویژه در بخش انرژی، بیم دارد. بسیاری از کشورهای اروپایی در بحبوحه افزایش قیمت ها و کمبود ذخایر گاز به تامین گاز از روسیه متکی هستند. مسکو همچنین دومین صادرکننده بزرگ نفت به آمریکا در سال ۲۰۲۱ شد و همچنان یکی از بزرگترین تامین کنندگان گازوئیل برای این کشور است و در کنترل قیمت سوخت در آمریکا نقش دارد.
کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رییس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه سه شنبه هفته جاری (هفتم دسامبر – ۱۶ آذر) با یکدیگر به صورت مجازی دیدار و گفت و گو خواهند کرد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید با انتشار بیانیه ای این دیدار را تایید کرد و گفت: رهبران دو کشور در مورد موضوعات مختلف از جمله روابط آمریکا و روسیه، ثبات راهبردی ، فضای سایبری و مسائل منطقه ای بحث خواهند کرد.

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد:بایدن همچنین بر نگرانی های آمریکا در مورد فعالیت های نظامی روسیه در مرز اوکراین و همچنین حمایت آمریکا از حاکمیت و تمامیت ارضی تاکید خواهد کرد.

پیش از این، برخی رسانه های بین المللی به نقل از یک منبع آمریکایی اعلام کردند روسای جمهوری دو کشور قصد دارند در مورد نگرانی های مربوط افزایش حضور نظامی روسیه در نزدیکی مرز با اوکراین گفت و گو کنند. بایدن همچنین درباره ثبات استراتژیک، فضای سایبری و مسائل منطقه ای گفت و گو خواهد کرد.

این مقام آمریکایی توضیح داد: بایدن بر نگرانی های آمریکا در مورد فعالیت های نظامی روسیه در مرز با اوکراین و حمایت واشنگتن از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید خواهد کرد.

خبرگزاری آسوشیتد پرس در گزارشی نوشت، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین، روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری دولتی ریانووستی، این برنامه را تایید کرد و گفت که این گفت و گو عصر سه شنبه انجام خواهد شد.

پسکوف افزود: روسای جمهوری خودشان تصمیم خواهند گرفت که این گفتگو تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

بایدن و پوتین ۱۶ ژوئن سال جاری میلادی (۲۶ خرداد ) در ژنو سوئیس با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.