0 نظر
162 بازدید

گزارش ششمین دادگاه متهمان نفتی؛ از آخرین دفاعیات متهم ردیف دوم تا قرائت کیفرخواست متهم ردیف سوم

double-quot

تهران – جارپرس – جلسه ششم دادگاه متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی با پایان دفاعیات متهم ردیف دوم ، وکلای مدافع او و قرائت کیفرخواست متهم ردیف سوم توسط نماینده دادستان همراه است.

کد خبر : 21906
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 3 مرداد 1396 - 7:28
گزارش ششمین دادگاه متهمان نفتی؛ از آخرین دفاعیات متهم ردیف دوم تا قرائت کیفرخواست متهم ردیف سوم

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، قاضی مقیسه رییس شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب با اعلام رسمی جلسه علنی دادگاه متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی و قرائت موادی از قانون آیین دادرسی کیفری و دعوت حضار به نظم، از مهدی شمس زاده متهم ردیف دوم خواست تا با حضور در جایگاه آخرین دفاعیات خود را انجام دهد.
شمس زاده متهم ردیف دوم پرونده با قرار گرفتن در جایگاه گفت: امروز کلام آخر را می‌ گویم و درخواست دارم که دادگاه غیرعلنی برگزار شود.
وی ادامه داد: در طول این جلسات همواره سعی کردم با دلایل و سند شفاف‌ سازی کنم.
متهم ردیف دوم با بیان اینکه ، هلدینگ سورینت با تهیه اسنادی ناشیانه‌ بنده را گرفتار کرده است، اضافه کرد: حالا که فرصتی با کمک قوه قضائیه و دادستان تهران فراهم شده است امیدوارم زوایای پنهان پرونده آشکار شود و به‌طور خصوصی آماده ارائه توضیحات هستم.

‎**٢۶٠ هزار دلار هم برایم پول زیادی است
‎شمس زاده در ادامه دفاعیات خود با اشاره به سخنان روز گذشته نماینده دادستان که گفته بود برای او (متهم) ٢.۶ میلیارد دلار پولی نیست، گفت: این مطلب درست نیست و برایم ٢۶٠ هزار دلار هم پول زیادی است.
‎خودم چندسال در مناطق محروم زندگی کردم و درد مودم این مناطق را بخوبی می‌ دانم.
‎متهم ردیف دوم ادامه داد: در این چند روز تهمت‌ هایی به من زده شد که در این حین رییس دادگاه گفت که
‎بر چه اساس می گویید به شما تهمت زدند؟
‎قاضی مقیسه خطاب به متهم ادامه داد: اعمالی را برای رسیدن به مطامع دنیوی انجام دادید و بلاهایی را سر این نظام آوردید و آنچه دیروز نماینده دادستان قرائت کرد اقاریر خود شما بود؛ متهم هم مانند قبل کیفرخواست را دارای اشکالات اساسی دانست که براساس نامه هلدینگ سورینت تنظیم شده است.
‎رییس دادگاه هم بدنبال این اظهارات شمس زاده با بیان اینکه این کیفرخواست برای امروز نیست و ٢۶ جلسه دادگاه رسیدگی برگزار شد ، گفت: شما باعنوان خدمت به نظام اسلامی ، یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون یورو و همچنین پول ١٠ کشتی را مفقود کردید و شَمْس زاده هم در واکنش به اظهارات قاضی تصریح کرد: طبق اسناد مشخص است که یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون یورو به صرافی سفیر آلتین رفته است و من حاضرم در ردیابی پول کمک کنم.

** کیفرخواست صادره وحی منزل نیست
این متهم با بیان اینکه کیفر خواست صادره وحی منزل نیست ، ادامه داد: یکسره کیفرخواست را اصل بر اثبات محکومیت قلمداد می‌ کنید ؛ درحالی که در کیفرخواست با وقایع، گزینشی برخورد و مصادره به مطلوب شده است.
شمس زاده هدف خود از ورود به کشور را خدمت عنوتن کرد و گفت: جزء به جزء کارهایم را با مقامات امنیتی در میان گذاشتم و با تأیید آنها اقدام کردم، اما جالب این جاست که به همکاری نکردن متهم می‌شوم . درحالیکه می‌توانستم اونور ایر را بفروشم و خود و نسل بعدم را بیمه کنم.
**آغاز دفاعیات وکیل شمس زاده
متهم ردیف دوم پرونده نفتی در پایان دفاعیات خود بر اساس اصل ۵۶ قانون اساسی تقاضای حکم عادلانه کرد و سپس بهمن افشار یکی از وکلای کدافع این متهم برای دفاع از او در برابر اتهامات وارده در جایگاه حاضر شد.
بهمن افشار با ذکر چند موارد از کیفرخواست اظهار کرد: بند پ ماده ٣۵٩ قانون آیین دادرسی کیفری مبنی بر ترتیب و نحوه رسیدگی در دادگاه در این دادگاه رعایت نشد و در حال حاضر نمی‌ دانم شکات اصلا شکایتی دارند یا نه که قاضی مقیسه در پاسخ به او گفت: مثل اینکه وقتی آقای مهدوی نماینده شرکت نفت شکایت و ادعای خود را مطرح و در این زمینه مطالب مفصلی را بیان می کردند شما خواب بودید یا در دادگاه حضور نداشتید.
رییس دادگاه با بیان اینکه شما به موکل خود گفتید که دادگاه را کش بدهد ؛ تشکیل پرونده بر مبنای شکایت تأمین اجتماعی، شرکت نفت و سایر وکلای محترم حاضر در جلسه دادگاه بوده است، بنابراین در محدوده کیفرخواست صحبت کنید و در مورد این مطلبی که گفتید بنده ایراد اساسی‌ نمی‌بینم.
وکیل مدافع شمس زاده ادامه داد: در ۵ جلسه گذشته مدام حرف موکل من قطع می شد و نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت می‌ کرد که رییس دادگاه در این باره گفت که بنده از نماینده دادستان خواستم کیفرخواست را قرائت کند و او اظهارات و اقاریر آقای شمس زاده را بیان می کرد که إیرادی ندارد.
وی افزود: اگر من در مقام قاضی با متهم دهن به دهن شوم و زیاد سؤال بپرسم می‌گویند قاضی متهم را تحقیر می‌ کند ؛ این دادگاه علنی است و پرسش های بنده بیشتر برای روشن شدن قضیه و صدور حکم است چون فردای قیامت باید جوابگوی اعمالم باشم.
نماینده دادستان هم در این هنگام با استناد به ماده ٣٧١ قانون آیین دادرسی کیفری ، اظهار کرد که این ماده به نماینده دادستان اجازه داد تا عقیده خود را بیان کند.
افشار وکیل مدافع شمس زاده گفت: ابتدا باید ماده مقدم را در این رابطه اجرا کنیم که قاضی مقیسه پاسخ داد: مقدم و مؤخری که می‌ گویید اتلاف وقت است؛ پس تقدم و تأخر را رها کنید.

** افشار: تابعیت دوگانه موکلم مخفی نبودپس او بیگانه نیست
وکیل متهم ردیف دوم افزود: عرض من این است آیا تأمین اجتماعی هم از ما شکایت دارد و یا نه و مقیسه پاسخ داد: شکایات مطرح شده و گویا شما پرونده را مطالعه نکرده اید و در حال حاضر اگر دفاعی دارید انجام دهید.
وکیل مدافع متهم ردیف دوم پرونده در بیان دفاعیات گفت: به هیچ عنوان تابعیت دوگانه موکلم مخفی نبوده پس این باعث نمی‌ شود وی را فردی بیگانه و انگلیسی بدانیم؛ چون ارتباط موکلم با ایران قطع نبوده و همواره در راستای اهداف نظام قدم برداشته است و در این پنج جلسه دادگاه تمام مطالب را با صداقت بیان کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.