گزارش‌ها از تجاوز به زنان در جریان اعتراضات یکشنبه در سودان/سازمان ملل خواهان تحقیقات فوری شد

double-quot تهران - جارپرس - منابع سودانی از کشته شدن یک جوان دیگر طی اعتراضات یکشنبه و چند مورد تجاوز به زنان در جریان این اعتراضات خبر دادند.
کد خبر : 78128
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 دی 1400 - 14:35
گزارش‌ها از تجاوز به زنان در جریان اعتراضات یکشنبه در سودان/سازمان ملل خواهان تحقیقات فوری شد

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، کمیته مخالف کودتا در سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد، “عبدالمنعم محمد علی”، جوان ۲۸ ساله سودانی که یکشنبه به ضرب گلوله کودتاچیان در تظاهرات میلیونی ۱۹ دسامبر در ام درمان زخمی شده بود جان خود را از دست داد.

براساس آمار کمیته مرکزی پزشکان سودان تاکنون طی تظاهرات گسترده روز یکشنبه دو تن کشته و بیش از ۳۰۰ تن زخمی شدند.

در بیانیه کمیته مذکور آمده است، تعداد کشته شدگان از آغاز اعتراضات در اکتبر به ۴۷ تن رسیده است.

از سوی دیگر سلیمی الخلیفه اسحاق، مدیر یگان مبارزه با خشونت علیه زنان در وزارت توسعه اجتماعی سودان گفت: ما اطلاعاتی را درباره دو مورد تجاوز به زنان شرکت کننده در جریان تظاهرات ۱۹ دسامبر دریافت کردیم.

هیئت وکلای دارفور دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که جرایم سنگینی علیه معترضان زن در تظاهرات ۱۹ دسامبر رخ داد که از جمله بدترین آن‌ها تجاوز بوده است. بر اساس اطلاعات ما برخی از زنان تهدید شده‌اند که در صورت سکوت نکردن علیه آن ها شکایت خواهد شد.

در این راستا، سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل که مقر آن در ژنو است سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، اطلاعاتی به دست ما رسیده که نشان می‌دهد به ۱۳ زن و دختر در جریان اعتراضات تجاوز شده است. همچنین نیروهای امنیتی زنانی را که در حال فرار از منطقه اطراف کاخ ریاست جمهوری بودند مورد اذیت و آزار جنسی قرار دادند.

سازمان ملل خواهان تحقیقات فوری و مستقل درباره تجاوز و اذیت و آزار جنسی و همچنین گزارشات درباره کشته و زخمی شدن معترضان شد.

عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیتی ۲۵ اکتبر این شورا و کابینه را منحل کرد و بعدا شورای جدید تشکیل داد. به رغم توافق سیاسی میان عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان و عبدالفتاح البرهان و بازگشت حمدوک به پست نخست وزیری مردم سودان از این توافق راضی نیستند و خواهان حکومت مدنی هستند. همچنین فعالان خواهان تظاهرات جدید در ۲۵ و ۳۰ دسامبر شدند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.