0 نظر
166 بازدید

گرامیداشت قربانیان هواپیمای اوکراینی در دانشگاه‌های کانادا

double-quot تهران - جارپرس - پس از گذشت دو سال از سانحه رخ داده برای پرواز اوکراین، دانشگاه‌های "تورنتو" و "مک مستر" و "آلبرتا" یاد و خاطره دانشجویان ایرانی خود که در این پرواز جان خود را از دست دادند، گرامی داشتند.
کد خبر : 79849
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 دی 1400 - 0:26
گرامیداشت قربانیان هواپیمای اوکراینی در دانشگاه‌های کانادا

 

به گزارش جارپرس از ایسنا به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه تورنتو، دو سال پیش با کشته شدن تمامی ۱۷۶ سرنشین پرواز هواپیمای اوکراینی تعداد زیادی از نخبگان کشور که در دانشگاه‌های کانادا در حال تحصیل بودند، از میان ما رفتند.

۸ نفر از این جان‌باختگان به نام‌های “مجتبی عباس‌نژاد”، “محمد حسین اسدی‌لاری”، “زینب اسدی‌لاری”، “محمدامین بیروتی”، “محمد امین جبلی”، “محمد صالحه”، “زهرا حسنی” و “محمد مهدی الیاسی” در دانشگاه تورنتو مشغول به تحصیل بودند.

پس از درگذشت این دانشجویان، در همان سال، دانشگاه تورنتو پیام‌های تسلیت متعددی منتشر کرد و حمایت خود از خانواده قربانیان را اعلام کرد.

حالا پس از گذشت ۲ سال از این واقعه دردناک، امین کمال‌الدین  یکی از دانشجویان ایرانی دانشگاه تورنتو راجع به غم از دست دادن دوستانش در پرواز اوکراین صحبت‌هایی را در وب سایت دانشگاه تورنتو منتشر کرده است.

سه تن از دوستان او به نام‌های “محمدامین بیروتی”، “محمد امین جبلی” و “مجتبی عباس‌نژاد”  در این پرواز جان باختند.

امین کمال‌الدین راجع به آنها می‌گوید: آنها باهوش‌ترین افرادی بودند که او میشناخته است.

کمال‌الدین دانشجو دکتری مهندسی زیست پزشکی دانشگاه تورنتو گفت: آنها نه تنها دوستان خوبی بودند، بلکه دانشجویان خوبی نیز بودند.

دانشگاه تورنتو امروز ۸ ژانویه همزمان با درگذشت این قربانیان، مراسم یادبودی برگزار می کند.

“مریک گرتلر”( Meric Gertler) رئیس دانشگاه تورنتو اظهار کرد: دانشگاه تورنتو هرگز این تراژدی و از دست دادن این ۸ عضوخود را فراموش نخواهد کرد و غم مرگ آنها عمیقا در دانشگاه و در کشور احساس می‌شود.

وی ادامه داد: ما با دانشگاه‌های سراسر کانادا و جهان به یاد این دانشجویان خواهیم بود،دانشجویانی که زندگی شان بسیار نوید بخش بود. از صمیم قلب برای خانواده‌ها، دوستان و همکارانشان آرزوی تسلی خاطر داریم.

در هفته‌های ابتدایی پس از بروز فاجعه هواپیمای اوکراینی، دانشگاه تورنتو صندوق بورسیه‌ای برای یادبود دانشجویان ایرانی این پرواز و برای ادای احترام به خانواده قربانیان و حمایت از دانشجویان بین‌المللی ایجاد کرد.

 

دانشگاه مک مسترهیچگاه مرگ دانشجویان ایرانی خود را فراموش نمی‌کنیم

در فاجعه هواپیمای اوکراینی،  “ایمان آقابالی” و”مهدی اسحقیان ” هر دو از دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی دانشگاه “مک‌مستر”، نیز جان خود را از دست دادند.

همچنین در این پرواز “سیاوش مقصودلو” دانش‌آموخته فوق دکتری دانشکده علوم بهداشت دانشگاه مک مستر نیز حضور داشت.

دانشگاه مک مستر در وب سایت رسمی خود در سالگرد غم از دست دادن این دانشجویان خود نوشته است: همانطور که غم و اندوه از دست دادن آنها در قلب‌های ما ماندگار است، خاطراتی که آنها برای ما ساختند، نیز ماندگار خواهد بود.

لوکاس بروک، دانشجوی دکترای دانشگاه مک مستر راجع به “ایمان آقابالی” و”مهدی اسحقیان” نوشته است: روزهایی که ما در آزمایشگاه خودرو دانشگاه مک مستر می‌گذراندیم، سراسر خاطره بود. ایمان و مهدی دارای ویژگی مشترک از خود گذشتگی بودند.

بروک درباره “مهدی اسحقیان”ادامه داد: او ذاتا آدم بخشنده‌ای بود و درک زیادی از مکانیک و ریاضیات داشت و در این حوزه‌ها به خوبی می‌درخشید.

این دانشجو در باره ایمان آقابالی افزود: ایمان در رشته مهندسی برق متفکر و صبور بود و با دانشجویان دیگر ارتباط خوبی داشت.

همچنین، دیگو فرناندو والنسیا پژوهشگر فوق دکترای دانشگاه مک مستر در رابطه با این قربانیان گفت: هر روز نبود آنها را احساس میکنم و در طول دوران شیوع کووید-۱۹ هر زمان وارد دفترم می‌شدم، عدم حضور ایمان آقابالی و مهدی اسحقیان برایم تلخ بود.

وی ادامه داد: به این فکر میکنم که اگر بودند فارغ‌التحصیلی آنها در دوران کرونا چگونه رقم می‌خورد؟ اگرچه دو سال از آن حادثه تلخ می‌گذرد، اما تلخی آن هنوز با ماست.

دانشگاه مک مستر نیمکتی در محوطه دانشگاه با نام  دانشجویان قربانی پرواز اوکراین ساخته تا سایر دانشجویان با عبور از کنار این نیمکت به آنها ادای احترام کنند.

“آقابالی” در سال ۲۰۲۰ میلادی مدرک دکترای خود در رشته مهندسی برق، گرفت و “اسحقیان” مدرک دکتری خود در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک را دریافت کردند.

دانشگاه مک مستر نیز یک بورسیه تحصیلی به یاد قربانیان هواپیمای اوکراینی ایجاد کرده است.

 

درگذشت ۱۰ دانشجوی ایرانی دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا در غم از دست دادن دانشجویان ایرانی خود در وب سایت خود نوشته: آزمایشگاه هوش مصنوعی “راس گرینر” دانشگاه آلبرتا متشکل از ۱۵ دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، فوق دکتری و دیگر محققانی است که جلسات شاد و صمیمی‌ای با یکدیگر برگزار می‌کردند ولی دیگه این جلسات صمیمی برگزار نمی‌شود. چرا؟ چون مسئول انسجام این گروه‌ها دانشجوی کارشناسی ارشد، “پونه گرجی” بود که همراه با همسرش “آرش پور ضرابی” در حادثه هواپیمای اوکراینی قربانی شدند.

۱۰ نفر از ۱۷۶ قربانی این پرواز از جامعه دانشگاه آلبرتا بودند.

“دیوید تورپین” رئیس بازنشسته دانشگاه آلبرتا گفت: “مژگان دانشمند” و “پدرام موسوی” اساتید رشته مهندسی دانشگاه آلبرتا در کنار دو دختر خردسالشان در این فاجعه جان باختند. این زوج، محققانی در سطح جهانی بودند که کارهای تحقیقاتی ارزشمندی انجام دادند که می توانست جهان را تغییر دهد.

وی ادامه داد: ما و جامعه جهانی از کارهای ارزشمند این محققان محروم شدیم.

ایور کریبن استاد ناظر “الناز نبیئی” از دانشجویان دانشگاه آلبرتا و از قربانیان هواپیمای اوکراینی گفت: الناز برنامه‌هایی برای پایان دادن به تحقیقاتش با استفاده از یادگیری ماشین برای مشکل پیش‌بینی حجم تماس‌های خدمات فوریت‌های پزشکی در آلبرتا داشت که کاربردش برای کمک به مدیران در تعیین آمبولانس‌ها بود.

کریبن ادامه داد: او میتوانست در این زمینه پیشگام باشد و معتقد بود که زنان به اندازه کافی در عرصه‌های علمی حضور ندارند، به همین دلیل بود که قصد کسب مدرک دکترا داشت. اگر او درسش را تمام می‌کرد، ستاره می‌شد.

“امیر سعیدی نیا” دانشجوی دیگر آلبرتا نیز به دنبال دریافت دکترا در گروه مهندسی مکانیک بود که حادثه هواپیمای اوکراینی این رویا را از او گرفت.

“صبا سعادت و خواهرش “سارا سعادت”  هم هر دو از دانشجویان دانشگا آلبرتا بودند.

“نسیم رحمانی‌فر” دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه “آلبرتا” بود و این، اولین زمستانی بود که در ادمونتون حضور داشت. به همین دلیل از سرمای زیاد این شهر بسیار نگران بود که هرگز این سرما را تجربه نخواهد کرد.

“محد مهدی الیاسی” از دیگر دانشجویان دانشگاه “آلبرتا” بود که به تازگی ساکن تورنتو کانادا شده بود.
انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.