0 نظر
157 بازدید

گذرنامه و پاسپورت در خارج از کشور برای شرکت در انتخابات ضروری است

double-quot

تهران – جارپرس -سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، همراه داشتن شناسنامه و شماره ملی در داخل کشور، گذرنامه (پاسپورت) برای ایرانیان خارج از کشور برای شرکت در انتخابات الزامی است.

کد خبر : 20752
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 - 9:03
گذرنامه و پاسپورت در خارج از کشور برای شرکت در انتخابات ضروری است

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، سیف الله ابوترابی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: شناسنامه یکی از اقلام موردنیاز و ضروری برای شرکت در انتخابات است و همچنین با همکاری و هماهنگی با شورای نگهبان شماره ملی نیز به عنوان نیاز ضروری برای شرکت در انتخابات مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: افرادی که قصد شرکت در انتخابات دارند اما بنا بر دلایلی شناسنامه آنها مفقود، پاره و یا دچار آب خوردگی شده است برای صدور شناسنامه المثنی می توانند اقدام کنند.
وی اعلام کرد: این افراد می توانند تا پایان وقت اداری ۲۷ اردیبهشت ماه برای دریافت شناسنامه المثنی خود اقدام کنند.
ابوترابی با اشاره به اینکه در حالت عادی صدور شناسنامه المثنی یک ماه زمان لازم دارد گفت: با تاکیدی که رئیس سازمان ثبت احوال به همه ادارات این سازمان در سراسر کشور داشته است،‌ قرار است تمام درخواست ها تا روز ۲۷ اردیبهشت منجر به صدور شناسنامه المثنی شود و هیچ هموطنی به دلیل نداشتن شناسنامه از شرکت در انتخابات محروم نشود.
سخنگوی سازمان ثبت احوال درخصوص تهران نیز گفت: به دلیل اینکه در تهران با حجم زیاد جمعیت مواجه هستیم با هماهنگی اداره کل پست قرار شده است که شناسنامه صادر شده این افراد در درب منزل تحویل داده شود.
وی اعلام کرد: اما در شهرهای دیگر در کشور افراد با مراجعه به ادارات ثبت احوال یا همان زمان مراجعه یا اینکه یک روز بعد می توانند شناسنامه خود را تحویل بگیرند.
وی با تاکید براینکه داشتن شماره ملی برای شرکت در انتخابات ضروری است ،گفت : بیش از ۹۹درصد از ایرانیان دارای کارت ملی هستند و برای ۲۲میلیون نفر نیز تا کنون کارت هوشمند ملی صادر شده است ،بنابراین بیشتر ایرانیان دارای شماره ملی هستند.
ابوترابی اضافه کرد: اما چنانچه فردی دارای شماره ملی نیست یا اینکه کارت ملی خود را گم کرده است و شماره ملی خود را به خاطر ندارد ،می تواند از طریق تماس تلفنی با ادارات ثبت احوال در سراسر کشور با دادن مشخصات خود شماره ملی دریافت کند.
وی تاکید کرد: به دلیل اینکه تمام اطلاعات سجلی و هویتی ایرانیان از طریق پایگاه اطلاعات سازمان ثبت احوال استعلام می شود ،هیچ فردی نمی تواند شماره ملی غیر معتبر داشته باشد.
ابوترابی خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات مهم سازمان ثبت احوال در سال های اخیر، ارائه خدمات سکونت محور است و امروزه هر ایرانی در هر نقطه از ایران می تواند خدمات سجلی بگیرد.
وی در خصوص اینکه فردی نمی تواند به جای دیگری رای دهد، نیز گفت : شناسنامه تمام افراد بالای ۱۵سال عکسدار است و افرادی که واجد شرکت در انتخابات هستند نیز ۱۸سال تمام هستند ،به همین دلیل شناسنامه این افراد نیز عکسدار است و مسئولان نظارت بر روند اجرایی انتخابات در شعب اخذ رای، شناسنامه افراد را باچهره آنها مقایسه می کنند و به همین دلیل هیچگونه احتمالی وجود ندارد که فردی جای فردی دیگری رای دهد.
سخنگوی سازمان ثبت احوال اضافه کرد:همچنین به دلیل اینکه استفاده از شماره ملی ملاک اصلی شرکت در انتخابات است ،بنابراین هیچ کسی هم نمی تواند ۲بار رای دهد و دراین خصوص سیستم بسیار منظمی وجود دارد و چنانچه فردی به این قصد هم مراجعه کند متخلف شناخته می شود و برابر قانون با وی برخورد خواهد شد .

**هرگونه شناسنامه (نمونه قدیم یا مکانیزه ) در انتخابات قابل ارائه است
وی ادامه داد:هرگونه شناسنامه (نمونه قدیم یا مکانیزه ) در انتخابات قابل ارائه است و می توان با آن رای داد بنابراین هیچ ضرورتی وجود که افراد برای تعویض شناسنامه خود به شناسنامه جدید(مکانیزه ) اقدام کنند .

**به هیچ عنوان امکان استفاده و ارائه از شناسنامه افراد فوت شده در انتخابات وجود ندارد
سخنگوی سازمان ثبت احوال در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در مورد شائبه استفاده از شناسنامه فوت شده ها نیز گفت: به هیچ عنوان امکان استفاده و ارائه شناسنامه افراد فوت شده در انتخابات وجود ندارد.
وی افزود: در حال حاضر درکشور نزدیک به صددرصد آمار فوت شده ها ثبت می شود و دراین خصوص ۳۵هزار شوراها،خانه های بهداشت و دهیاران و دیگر مسئولان ذیربط با ما همکاری دارند و به دلیل ضرورت داشتن شماره ملی و تطبیق شناسنامه و عکس افراد با خودشان به هیچ عنوان احتمال استفاده از شناسنامه فوت شده ها در انتخابات وجود ندارد .
ابوترابی در پاسخ به سئوال دیگرخبرنگار ایرنا در مورد برگزاری الکترونیکی انتخابات شوراها نیز گفت : به دلیل اینکه ملاک اصلی داشتن شناسنامه و شماره ملی است بنابراین افراد می توانند دراین انتخابات شورا ها هم شرکت کنند .
سخنگوی سازمان ثبت احوال اعلام کرد: تمام ادارات سازمان ثبت احوال در سراسر کشور برای ارائه خدمات به مردم در روز برگزاری انتخابات (۲۹اردیبهشت ماه جاری ) فعال است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.