گام‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا-ایران در مسیر توسعه تجارت

double-quot تهران- جارپرس- کمیسیون اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد دائمی و تمام عیار بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و جمهوری اسلامی ایران در پایان سپتامبر (شهریور) در مسکو برگزار خواهد شد.
کد خبر : 99834
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 8 شهریور 1401 - 11:01
گام‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا-ایران در مسیر توسعه تجارت

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از تارنمای اتحادیه اوراسیا، این تصمیم در نشست آندری اسلپنف عضو هیئت مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا (EEC) با علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اتخاذ شد.

طرفین از سطح به دست آمده همکاری تجاری و اقتصادی بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران قدردانی کردند.

علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در این نشست گفت: در سال جاری تجارت متقابل و ترانزیت کالا از طریق ایران در مسیر شمال – جنوب تقریباً ۵۰ درصد افزایش یافته است.

آندری اسلپنف نیز اظهار داشت، پیشرفت قابل توجهی در تجارت دو طرف با ارزهای ملی حاصل شده است که  در شرایط فعلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. عضو هیات مدیره  اتحادیه اقتصادی اوراسیاتصریح کرد: «آخرین تحول مثبت کلیدی آغاز تجارت بین دو کشور با ارز «روبل-ریال» بوده است.

آندری اسلپنف در پایان گفت: «ما پیشرفت قابل توجهی در بخش تعرفه انتظار داریم که مرحله نهایی روند مذاکرات را نزدیک‌تر خواهد کرد.

در یان نشست طرفین برنامه زمانی بیشتری را برای مذاکرات در مورد توافق آینده مشخص کردند.

تجارت بین اوراسیا و ایران در سال ۲۰۲۱میلادی ۷۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و از ۵ میلیارد دلار گذشت، در حالی که صادرات کشورهای عضو اوراسیا بیش از دو برابر (از ۱.۶۵ میلیارد دلار به ۳.۴۲ میلیارد دلار) و واردات ۲۹ درصد (از ۱.۲۵ میلیارد دلار به ۱.۶ میلیارد دلار) افزایش یافت.

پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافق نامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصائی اوراسیا در حال انجام است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.