0 نظر
150 بازدید

کواکبیان:‌ تصویب سی اف تی در رقابتی‌ شدن انتخابات نقش دارد

double-quot

تهران- جارپرس-رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با بیان اینکه حاکمیت باید زمینه‌های رقابتی شدن انتخابات را فراهم کند، گفت: تصویب پالرمو و سی اف تی می‌تواند در رقابتی‌تر شدن انتخابات نقش داشته باشد تا مردم امیدوارتر شده و ببینند که نظام جمهوری اسلامی در یک تعامل مثبت جهانی، چه اقداماتی را انجام می‌دهد.

کد خبر : 31544
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 5 دی 1398 - 9:30
کواکبیان:‌ تصویب سی اف تی در رقابتی‌ شدن انتخابات نقش دارد

مصطفی کواکبیان روز پنجشنبه در سومین کنگره سراسری مجمع فرهنگیان ایران اسلامی افزود:برای انتخابات رقابتی چند شرط لازم است. شرط اول سلامت انتخابات است. همه دست‌اندرکاران و عناصر ذیربط باید در این انتخابات بی‌طرف باشند چرا که این انتخابات، انتخاباتی آزاد و قانونی است. البته آزادی در انتخابات به این مفهوم است که در چارچوب قانون، انتخابات آزادی شکل بگیرد. مساله مهم این است که اگر بخواهیم انتخابات آزاد، سالمف بی‌طرفانه و عادلانه شکل بگیرد یک ملزوماتی هم است.

وی افزود: انتخابات رقابتی سه پایه اساسی دارد که پایه اصلی آن اقدامات حاکمیت است. اگر بخواهیم انتخابات رقابتی انجام شود حاکمیت باید زمینه‌های رقابتی شدن آن را فراهم کند.به طور مثال به تعبیر الیاس حضرتی و مجید انصاری نباید اینگونه باشد که شخصی از الان لیست خود را بسته شده و لیست فرد دیگری حتی تا دقیقه ۹۰، هنوز مانده باشد. این چه عدالت و رقابتی به مفهوم واقعی کلمه است؟

رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: با این حال ما با همه این شرایط قبول کردیم که به صحنه بیاییم. من معتقدم که نهادهای مختلف حاکمیت در این انتخابات نقش دارند وشورای نگهبان نیز مهمترین نقش را دارد. شورای نگهبان نبایدسخت‌گیری‌های خود را داشته باشد و غیر از آن ۴ مرجع، یعنی وزارت اطلاعات، ثبت احوال، دادستانی و نیروی انتظامی، مراجع دیگری که در کل کشور در این انتخابات برخورد سلیقه‌ای دارند. البته اگر برخوردها قانونی باشد ما مشکلی نداریم.

کواکبیان افزود:‌ دربحث‌ نظارتی در شهرستان مواردی را داشته‌ایم که مثلا پسر عمه‌ شخصی حضور داشته باشد ولی پسر خاله وی نباشد و سلیقه‌ای برخورد می‌کردند. ۱۲ نفر شورای نگهبان با آن ۳۰۰ هزار نفری که گزارش‌ها را تهیه می‌کنند فرق دارد. لذا باید در اینگونه مساله بسیار دقت شود.

وی تصریح کرد:‌ در مورد اینکه صدا و سیما از این همین الان به این فکر است که یک جریانی را قالب و مطرح کندکه البته اشتباه می‌کند. من معتقدم که اگر صدا و سیما به ما فحش بدهد ما رای بیشتری می‌آوریم. یعنی نشانه آن را هم ما در مسائل اجتماعی دیده‌ایم. ولی ما انتظار داریم برای حفظ ظاهر هم که شده این مسائل را رعایت کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت:‌ به اعتقاد من حتی تصویب پالرمو و سی اف تی یعنی لوایح اف ای تی اف می‌تواند در رقابتی‌تر شدن انتخابات نقش داشته باشد و مردم امیدوارتر شده و ببینند که نظام جمهوری اسلامی در یک تعامل مثبت جهانی، اقداماتی را انجام می‌دهد. دولتش بسیار موثر است. ما اصلاح‌طلبان از این دولت ضربه زیادی خورده‌ایم. دولت باید در جهت اقدامات بیشتر برای بهبود معیشت مردم تلاش کند.

کواکبیان عنوان کرد:‌ شورای نگهبان متاسفانه اصلاح مواد انتخاباتی‌ در مجلس را رد کرد ولی حداقل آخرین طرح دوفوریتی که در مجلس برای شفافیت هزینه‌های تبلیغات و فعالیت انتخاباتی تصویب شد، تایید کند.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح به وصیت حضرت امام (ره) عمل کرده و از دخالت در جریانات سیاسی و احزاب پرهیز کنند و به شورای نگهبان توصیه نکنند که به طور مثال کسانی را که حتی بینش آنها مشکل دارد باید رد صلاحیت شوند. اجازه بدهید شورای نگهبان همان کار معمولی خود را انجام دهد.

ادامه دارد…

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.