وزیر علوم:

کنکور حذف‌شدنی نیست

double-quot تهران- جارپرس-وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کنکور حذف شدنی نیست؛ در حال‌حاضر، چند هزار دانش‌آموز داریم که معدل آنها ۲۰ است. نمی‌توان تمام این افراد را در آن ۱۵ درصد رشته‌های پرطرفدار جذب کنیم؛ به همین دلیل کنکور باید برگزار شود.
کد خبر : 98502
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مرداد 1401 - 17:23
کنکور حذف‌شدنی نیست

به گزارش جارپرس ازایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در نشست خبری که روز یک‌شنبه ۲۳ مرداد ماه برگزار شد، درباره اسناد علمی منتشرشده در نشریات بین‌المللی اظهار کرد: ۷۶ هزار سند علمی در نشریات بین‌المللی منتشر شده که ۳۵ درصد این تعداد با مشارکت بین‌المللی در راستای کسب مرجعیت علمی و دیپلماسی علم و فناوری است. این میزان باید تقویت شود.

وی اظهار کرد: طرح نگهداشت نخبگان در شورای عالی عتف با حضور  آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری مصوب شد؛ بر این اساس، برای جذب اعضای هیئت‌علمی، سهمیه خاصی برای نخبگان درنظر گرفتیم. همچنین ۲۰ درصد از سهمیه دانشگاه‌ها به نخبگان اختصاص می‌یابد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکیدکرد: از مهرماه امسال با سبک و سیاق حضوری، آموزش‌ها را پیگیری می‌کنیم. البته تلاشمان این است که از تجربیات آموزش مجازی استفاده کنیم و در برخی دروس به صورت ترکیبی عمل کنیم. برنامه و هدف وزارت علوم، آموزش حضوری دانشجویان است. از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم کمک‌های مالی خاصی را به دانشگاه‌ها اختصاص‌دهد تا پاسخگوی هزینه‌های آموزش، خوابگاه و تغذیه باشند.

۵ هزار نیاز در سامانه “نان” ثبت شد

دکتر زلفی‌گل با بیان اینکه اولین برنامه ام در دوره وزارت ایجاد سامانه نان (نظام ایده‌ها و نیازهای جامعه) بود، گفت: تا کنون در این سامانه بیش از ۵ هزار نیاز به ثبت رسیده است؛ مصوب شد که تمام دستگاه‌های دولتی که از بودجه پژوهشی استفاده می‌کنند، موظف هستند نیازهای خود را در این سامانه ثبت کنند.

وزیر علوم توضیح داد: تاسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری هم مورد بعدی است. با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، رئیس‌جمهور تاسیس این صندوق را ابلاغ کرد و اساسنامه آن نوشته شد. این موضوع در شورایعالی عتف مطرح شد؛ تصویب اساسنامه قرار است در هیأت دولت مصوب شود.

دکتر زلفی‌گل، تاسیس معاونت فناوری را از اقدامات مهمی دانست که در وزارت علوم ایجاد شده که این اقدام به توسعه شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد کمک زیادی کرد.

وزیر علوم گفت: مجوز تاسیس شرکت‌های نوع ۳ دانش‌بنیان به وزارت علوم داده شده، این موضوع کمک می‌کند که ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد فناور شرکت‌های دانش‌بنیان را توسعه‌دهیم. رونق تولید کشور به دست این شرکت‌ها است و برای افراد تحصیل کرده شغل ایجاد می‌کنند. بنابراین نوع نگاه ما به شرکت‌های دانش بنیان بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: تدوین طرح امریه سربازی پسادکتری و دستیار فناوری نیز از جمله اقدامات یک سال گذشته است. همچنین به این نتیجه رسیدیم که پارک علم و فناوری بین المللی ایران را در یک زمین ۱۰۰۰ متری تاسیس کنیم تا در عرصه دانش بنیانی تولیدات بین المللی هم داشته باشیم.

 اختصاص بودجه برای اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره دانشگاه‌ها

وزیر علوم با اشاره به وجود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع ساختمان نیمه کاره در موسسات آموزش عالی گفت: تاکنون ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه هایی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت داشتند، از محل سفرهای استانی دولت اختصاص داده شده است.

وی افزود: در هفته دولت، ۳۲ پروژه آماده بهره‌برداری داریم، ۳۰ پروژه دیگر هم با میزان پیشرفت بالای ۹۵ درصد داریم که با حمایت ویژه در اولین فرصت تکمیل می‌شود.

دکتر زلفی‌گل خاطرنشان کرد: به علوم انسانی توجه خاص داریم؛ با توسعه مرکز آموزش علوم قرآنی، آن را به مرکز آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی تبدیل‌کردیم تا توجه ویژه‌ای به علوم‌انسانی داشته باشیم.

وزیر علوم در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییرات در دانشگاه‌ها گفت: درباره برخی رؤسای دانشگاه شاید ضرورتی بر تغییر نباشد، وقتی توانمندی یک رئیس دانشگاه بالا است، چه دلیلی برای تغییر وجود دارد؟ البته درباره برخی دیگر هم حکم چهار ساله هنوز به اتمام نرسیده و پس از پایان حکم جا به جا می‌شوند.

موضوع نگهداشت نخبگان

دکتر زلفی‌گل توضیح داد: برای رفع مهاجرت ژن‌ها باید نخبگان ما نسبت به آینده شغلی خود نگران نباشند، البته برخی نخبگان شغل دارند، اما احساس می‌کنند در جای مناسبی برای اثربخشی قرار نگرفته‌اند. باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد؛ در شورایعالی عتف با حضور رئیس‌جمهور طرح نگهداشت نخبگان مصوب شد، برای جذب اعضای هیات علمی نیز سهمیه خاصی برای نخبگان داشتیم و ۲۰ درصد از سهمیه دانشگاه‌ها به نخبگان اختصاص می یابد.

ظرفیت خوابگاهی

وزیر علوم در پاسخ به سوالی درباره ظرفیت پذیرش دانشجو در خوابگاه گفت: تا سال تحصیلی سال گذشته، حدود ۹۲۰ بلوک خوابگاهی با ظرفیت ۱۹۶ هزار دانشجو داشتیم. ۲۹۶ واحد خوابگاه متاهلی برای یک هزار و ۵۰۴ نفر است و در حال توسعه خوابگاه‌های متاهلی هستیم. همچنین صندوق رفاه دانشجویان به دانشگاه‌ها وام ودیعه مسکن می‌دهد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.