کمک به سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن سرطان

double-quot تهران - جارپرس - پژوهشگران آمریکایی سعی دارند تا با اصلاح ژنتیکی باکتری‌ها، به سیستم ایمنی بدن در مقابله با سرطان کمک کنند.
کد خبر : 44340
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 25 دی 1399 - 0:13
کمک به سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن سرطان

به گزارش جارپرس از ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، سیستم ایمنی بدن، نخستین خط دفاعی در برابر عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها، ویروس‌ها یا سرطان‌ها است. در هر حال، برخی از سرطان‌ها، هنر فریب مولکولی را در پیش گرفته‌اند تا از تخریب شدن توسط سیستم ایمنی بدن دوری کنند. یکی از پژوهشگران “دانشگاه میسوری”(University of Missouri) آمریکا، روش جدیدی را پیدا کرده است تا به سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از این فریب و نابود کردن سرطان کمک کند.

“ایو چابو”(Yves Chabu)، از پژوهشگران این پروژه گفت: سلول‌های ایمنی بدن به طور دائم در حال جستجو برای شناسایی و از بین بردن عوامل خارجی بدن هستند. سلول‌های عادی، از یک پرچم مولکولی “من را نخور” استفاده می‌کنند که توسط سلول‌های ایمنی تشخیص داده می‌شود؛ بدین ترتیب از تخریب بافت‌های عادی پیشگیری می‌کنند اما برخی از سرطان‌ها این توانایی را دارند تا از سلول‌های عادی تقلید کنند و به تولید سیگنال “من را نخور” بپردازند؛ در نتیجه سیستم ایمنی نمی‌تواند سرطان را به عنوان یک بافت معیوب تشخیص دهد و آن را به حال خود می‌گذارد و این خبر بدی برای بیمار است.

ایمنی‌درمانی، داروهایی را برای سرطان شامل می‌شود که جلوی انتشار سیگنال‌ “من را نخور” سرطان را می‌گیرند و به سیستم ایمنی امکان می‌دهند تا آن را از بین ببرد. چابو گفت: این روش‌های ایمنی‌درمانی، برای انواع خاصی از سرطان کاربرد دارند. سرطان پروستات، تا حد زیادی سرکوب‌کننده سیستم ایمنی است؛ بدین معنا که محیط فیزیکی و مولکولی سرطان، به سادگی بر سیستم ایمنی بدن غلبه می‌کند. در هر حال شاید چابو بتواند با کمک یک رشته باکتری که قدمت آن بیش از ۵۰ سال است، راه‌حلی ارائه دهد.

وی افزود: سرطان‌ها در افراد گوناگون، متفاوت هستند؛ حتی زمانی که بر بافت مشابهی اثر بگذارند. این تفاوت‌های بین فردی می‌توانند این موضوع را مشخص کنند که آیا یک روش درمانی خاص باعث از بین بردن سرطان و کمک به بیمار می‌شود یا خیر. باکتری از نظر ژنتیکی، انعطاف‌پذیر است؛ بنابراین می‌توان آن را از نظر ژنتیکی تغییر داد تا بر محدودیت‌های درمانی ویژه بیمار تاثیر بگذارد. بیماری را تصور کنید که سرطان او به درمان‌های سنتی پاسخ نمی‌دهد و هیچ گزینه درمانی دیگری ندارد. برای درمان چنین بیماری می‌توان باکتری را طوری از نظر ژنتیکی اصلاح کرد که از آسیب‌پذیری‌های منحصر به آن سرطان استفاده کند تا آن را از بین ببرد.

دانشمندان دانشگاه میسوری در پژوهش‌های پیشین خود، یک رشته متمایز و غیرسمی از باکتری سالمونلا موسوم به “CRC2631” ایجاد کردند تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرند. CRC2631، از رشته دیگری از سالمونلا به دست آمد که بیش از نیم قرن در دمای اتاق ذخیره شده بود. اکنون دانشمندانی مانند چابو، توانایی CRC2631 را در هدف قرار دادن تومورهای سرطانی به نمایش می‌گذارند تا از آن برای رها کردن سیستم ایمنی بدن در برابر سرطان پروستات استفاده شود.

چابو گفت: از آنجا که CRC2631 ترجیحا در سلول‌های تومور ساکن می‌شود، عمدتا در محل تومور قرار می‌گیرد. استفاده از CRC2631 برای طراحی و ارائه درمان‌های متناسب با بیمار می‌تواند ظرفیت آن را در پزشکی دقیق یا توانایی ارائه درمان برای یک بیمار خاص پیش‌بینی کند.

این پژوهش، در مجله “Oncotarget” به چاپ رسید.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.