کلید شروع مذاکرات برگزیت در روز سه شنبه در دست مجلس اعیان انگلیس

double-quot
لندن- جارپرس- منابع انگلیسی روز شنبه عنوان کردند که به‌ احتمال‌ زیاد لایحه برگزیت در شامگاه دوشنبه آینده ازسوی نمایندگان مجلس اعیان به تصویب می رسد و’ترزا می’نخست وزیر انگلیس ماده ۵۰ پیمان لیسبون که ناظر بر روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا است، را روز سه شنبه فعال خواهد کرد.
کد خبر : 19922
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 اسفند 1395 - 8:16
کلید شروع مذاکرات برگزیت در روز سه شنبه در دست مجلس اعیان انگلیس

به گزارش جارپرس، این منابع از جمله شبکه اسکای نیوز گزارش دادند، نمایندگان مجلس اعیان انگلیس که حزب محافظه‌کار در آنجا اکثریت کرسی‌ها را در اختیار ندارد، به ‌احتمال‌ زیاد لایحه برگزیت را به رغم درخواست برای انجام اصلاحاتی در آن، به تصویب خواهند رساند.
در صورت درست بودن پیش‌بینی این منابع، ‘ترزا می’ نخست‌وزیر انگلیس می‌تواند در روز سه‌شنبه آینده ماده ۵۰ پیمان لیسبون را فعال کند.
روزنامه‌های « دیلی میرور» و «سان» روز جمعه گذشته در گزارشی‌هایی از احتمال «فعال شدن ماده ۵۰ پیمان لیسبون» در روز سه‌شنبه آینده سخن به میان آورده بودند.
شبکه اسکای نیوز روز شنبه به نقل از منابعش در مجلس اعیان گزارش داد که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد از نمایندگان این مجلس گفته‌اند که از لایحه برگزیت حمایت به عمل می‌آورند.
این چرخش احتمالی مجلس اعیان در حالی صورت می‌گیرد که نمایندگان این مجلس هفته گذشته تصویب لایحه برگزیت را منوط به تضمین حقوق اتباع اروپایی ساکن انگلیس و نیز ضرورت تصویب توافق نهایی دولت ‘ ترزا می’ با اتحادیه اروپا، از سوی پارلمان کردند و بدین ترتیب این لایحه بار دیگر به مجلس عوام بازگردانده شد.
براساس روال قانونی، اگر نمایندگان مجلس عوام روز دوشنبه این هفته، اصلاحات مد نظر مجلس اعیان در لایحه برگزیت را نپذیرد، و مجلس اعیان نیز این نظر مجلس عوام را مورد قبول قرار دهد، این لایحه عملا تصویب شده و ‘ترزا می’ قادر خواهد بود تا روز سه‌شنبه آینده ماده ۵۰ پیمان لیسبون را فعال کند.
اما چنانچه نمایندگان مجلس عوام با اصلاحات یاد شده مخالفت کنند، لایحه مزبور بار دیگر راهی مجلس اعیان خواهد شد، اما اگر لردها بر اصلاحات یاد شده مجددا پای فشارند، بار دیگر این لایحه به مجلس عوام باز خواهد گشت که در اصطلاح به آن ‘بازی پینگ‌پنگ’ گفته می‌شود.
نمایندگان مجلس عوام پیشتر با اکثریت آراء لایحه برگزیت را بدون هیچ اصلاحی در آن تصویب کرده‌اند اما براساس رویه قانونی، نمایندگان مجلس اعیان نیز بایستی این لایحه را تصویب می‌کرد تا به دولت انگلیس اجازه داده می‌شد تا مذاکرات برگزیت را آغاز کند.
مجلس عوام انگلیس بیستم بهمن‌ماه گذشته به لایحه جنجالی مربوط به فعال کردن ماده ۵۰ پیمان لیسبون که سرآغاز فرآیند خروج این کشور از اتحادیه اروپا است، رأی مثبت داده بود.
نمایندگان مجلس عوام پس از سه روز بحث و گفت‌وگو ، با ۴۹۲ رأی موافق در مقابل ۱۲۲ رأی مخالف، این لایحه جنجالی را به تصویب رساندند.
براساس رأی جنجالی دیوان عالی انگلیس در پنجم بهمن‌ماه گذشته، دولت ‘ترزا می’ برای اجرای ماده ۵۰ پیمان لیسبون، باید رأی موافق پارلمان را به دست بیاورد.
پس از رأی دیوان عالی انگلیس، دولت محافظه‌کار ‘ترزا می’ مجبور شد که لایحه مربوط به فعال کردن ماده پنجاه پیمان لیسبون را به پارلمان ارائه دهد.
شبکه اسکای نیوز همچنین گزارش داد که از اعضای کابینه دولت انگلیس و نیز نمایندگان پارلمانی حزب محافظه‌کار خواسته‌ شده است که در جریان رأی‌گیری‌های مربوط به لایحه برگزیت در پارلمان کاملا حضور داشته باشند.
این شبکه در همین حال گفت ‘جرمی کوربین’ رهبر حزب کارگر خواهان این است که حزبش همچنان برای انجام اصلاحات در لایحه برگزیت پای فشارد.
به گزارش اسکای نیوز، کوربین گفته است که حزب کارگر بایستی برای تضمین حقوق شهروندان اروپایی ساکن انگلیس پس از برگزیت، بجنگد.
جرمی کوربین در همین رابطه از مجلس اعیان که اکثریت کرسی آنها در اختیار اعضای حزب کارگر می باشد، خواسته است که همچنان بر اصلاحات یاد شده، تأکید کنند.
منابع خبری انگلیس در همین حال روز شنبه گزارش دادند که رهبران اروپایی در حال آماده شدن برای مذاکرات برگزیت هستند.
این منابع گفتند که رهبران اروپایی در جریان نشست اخیرشان در بروکسل گفته‌اند که احتمالا ‘ترزا می’ نخست‌وزیر انگلیس روز سه‌شنبه آینده ماده ۵۰ لیسبون را فعال خواهد کرد.
به گفته منابع انگلیسی، در صورت فعال شدن ماده پنجاه لیسبون توسط ‘ترزا می’، رهبران اروپایی احتمالا در روز ششم آوریل آینده در نشستی رسمی به این مساله پاسخ خواهند داد.
پیشتر ‘اندی کنی’ نخست‌وزیر ایرلند در گفت‌وگو با خبرنگاران تایید کرده است که نشست رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا موافقت کرده‌اند که در نشستی در اوایل ماه آوریل آینده بر روی چارچوب مذاکرات برگزیت، گفت‌وگو کنند.
‘ترزا می’ نخست ‌وزیر انگلیس آخرین ‌مهلت برای فعال کردن ماده ۵۰معاهده لیسبون را حداکثر تا ۳۱ماه مارس (اواسط فروردین‌ماه) تعیین کرده است. در صورت اجرای ماده ۵۰ این معاهده، مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تا ۲ سال به طول خواهد انجامید.
براساس ماده ۵۰ پیمان لیسبون که در دسامبر ۲۰۰۷ میلادی تصویب شد، دولت‌هایی که بخواهند از اتحادیه اروپا خارج شوند، باید این ماده را فعال و مطابق آن عمل کنند.
ماده ۵۰ پیمان لیسبون روند خروج یک کشور از اتحادیه را مشخص کرده است اما شرایط آن مبهم است زیرا دولت‌ها ناچارند برای خروج، گفت‌وگوهای زمان‌بر و پیچیده‌ای را آغاز کنند تا شرایط جدایی تحقق یابد.
براساس این ماده، دولت متقاضی خروج از اتحادیه اروپا با فعال‌سازی ماده ۵۰، دو سال فرصت خواهد داشت تا چگونگی خروج از اتحادیه، نحوه عقد قرارداد با دیگر کشورهای عضو اتحادیه و شرایط مربوط را از جمله چگونگی دسترسی به بازار مشترک، چگونگی تردد شهروندان کشورها و وضعیت افرادی که در کشورهای دیگر زندگی و کار می‌کنند، تدوین کنند اما دولت‌های ۲۷ کشور دیگر، باید این موارد را به تصویب برسانند.
در مدت این دو سال، دولت انگلیس کماکان متعهد است تعهداتش را به‌عنوان عضو اتحادیه اروپا، اجرا کند.
مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلندشمالی) در روز ۲۳ ژوئن ماه جولای ۲۰۱۶ ( سوم تیرماه ۱۳۹۵) با شرکت در همه‌پرسی رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند.
در همه‌پرسی ۲۳ ژوئن ( سوم تیرماه ) ۵۱٫۹ درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و ۴۸٫۱درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.