کشف راهی نوین برای جلوگیری و بهبود عفونت‌های ویروسی

double-quot تهران - جارپرس - محققان "دانشگاه ایالتی جورجیا"(Georgia State University) آمریکا در مطالعه اخیرشان روش جدیدی برای جلوگیری و بهبود "روتاویروس" و سایر عفونت‌های ویروسی پیدا کردند.
کد خبر : 33565
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 مهر 1399 - 15:29
کشف راهی نوین برای جلوگیری و بهبود عفونت‌های ویروسی

به گزارش جارپرس به نقل از مدیکال اکسپرس، به گفته محققان موسسه علوم پزشکی پزشکی دانشگاه ایالتی “جورجیا”، ترکیبی از دو ماده ترشح شده توسط سیستم ایمنی می‌تواند عفونت روتاویروس را درمان کرده و از آن جلوگیری کند و همچنین سایر عفونت‌های ویروسی که سلول‌های روپوشه‌ای را مورد هدف قرار می‌دهد و تمام سطوح بدن مانند پوست، رگ‌های خونی، اندام‌ها و دستگاه ادراری را در بر می‌گیرد، درمان کند.

روتاویروس که در کودکان خردسال باعث اسهال شدید و خطرناک و در بزرگسالان باعث ایجاد بیماری‌های گوارشی می‌شود، سالانه به مرگ هزاران کودک منجر می‌شود که این موضوع به ویژه در کشورهای در حال توسعه که واکسن روتاویروس فقط در حد متوسط موثر است، بیشتر نمایان است. روتاویروس یک ویروس آر.ان.ای است که در درجه اول سلول‌های روپوشه‌ای روده را آلوده می‌کند.

مواد شناسایی شده در این مطالعه که به طور رسمی با عنوان “سیتوکین”(cytokines) شناخته می‌شوند، “اینترلوکین ۱۸” (IL-۱۸) و “اینترلوکین ۲۲” (IL-۲۲) هستند. “IL-۱۸” و “IL-۲۲” هنگامی تولید می‌شوند که بدن پروتئینی را در پوسته شلاق مانند باکتری‌ها تشخیص دهد.

این مطالعه که چگونگی مهار عفونت روتاویروس توسط سیتوکین‌ها را بررسی کرد نشان داد، هنگامی که موش‌ها با IL-۱۸ و IL-۲۲ تحت درمان قرار گرفتند، سیتوکین‌ها بیان یکدیگر را تقویت کردند اما همچنین با مکانیزم‌های متمایز و مستقل که شامل گیرنده‌های فعال کننده در روپوشه‌ای روده هستند، مانع روتاویروس می‌شوند. این اقدامات به دفع سریع و کامل روتاویروس، حتی در میزبانانی که سیستم ایمنی بدن آنها به شدت آسیب دیده است، منجر می‌شود. همچنین مشخص شد که این درمان برای نورو ویروس(یک ویروس مسری که باعث استفراغ و اسهال می‌شود) نیز موثر است.

دکتر “اندرو گویرتز”(Andrew Gewirtz) نویسنده ارشد این مطالعه و استاد موسسه علوم زیست پزشکی دانشگاه ایالتی جورجیا گفت: مطالعه ما راه جدیدی برای از بین بردن عفونت ویروسی، به ویژه ویروس‌هایی که سلول‌های روپوشه‌ای را آلوده می‌کنند، ارائه داد. نتایج نشان می‌دهد که یک ماده ترکیبی از IL-۱۸ و IL-۲۲ می‌تواند وسیله‌ای برای درمان عفونت‌های ویروسی باشد که سلول‌های روپوشه‌ای با عمر کوتاه را مورد هدف قرار می‌دهند.

یافته‌های این مطالعه در مجله “Science Immunology” منتشر شده است.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.