کشته‌های اعتراضات میانمار از ۵۰۰ تن گذشت/ اجرای “اعتصاب زباله‌ای” از سوی معترضان

double-quot تهران - جارپرس - درگیری‌ها بین معترضان مخالف کودتا و نیروهای امنیتی میانمار همچنان ادامه داشته و منابع از کشته شدن حداقل ۱۴ تن دیگر در جریان تظاهرات روز دوشنبه این کشور خبر دادند. همچنین گزارش شده که معترضان با هدف تشدید نافرمانی مدنی، به تاکتیک رهاسازی زباله در تقاطع‌های شهری روی آورده‌اند.
کد خبر : 52035
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 10 فروردین 1400 - 17:13
کشته‌های اعتراضات میانمار از ۵۰۰ تن گذشت/ اجرای “اعتصاب زباله‌ای” از سوی معترضان

به گزارش جارپرس از ایسنا، گزارشها حاکی از آن هستند که با ادامه تظاهرات ضدکودتا در میانمار تعداد کشته های غیرنظامی در این کشور به دست کم ۵۱۰ تن رسیده است.

روز دوشنبه نیز هزاران نفر در اعتراض به کودتای اول فوریه گذشته میانمار در شهرهای مختلف این کشور به خیابانها آمدند.

گروه موسوم به انجمن کمک به زندانیان سیاسی در میانمار روز دوشنبه از کشته شدن حداقل ۱۴ تن دیگر خبر داد. این گروه گفت که هشت نفر در منطقه داگون، حومه جنوبی شهر یانگون، پایتخت سابق، کشته شدند.

به گزارش رویترز، بنا بر اظهارات شاهدان و یک کلیپ ویدئویی، نیروهای امنیتی در داگون برای پاکسازی موانع ایجاد شده با کیسه‌های شن، از یک سلاح با کالیبر سنگین‌تر استفاده کردند که به نظر می رسد یک نارنجک انداز بوده باشد.

کاخ سفید کشتار غیرنظامیان در میانمار را “منزجر کننده” خواند و اقدامات نیروهای امنیتی این کشور علیه معترضان را محکوم کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل  نیز از فرماندهان ارتش میانمار خواست کشتار و سرکوب تظاهرات را متوقف کنند.

تلویزیون دولتی میانمار در گزارشی گفت که نیروهای امنیتی از “سلاح‌های ضد شورش” برای پراکنده کردن “تروریست‌های خشن” که در حال خرابکاری بودند استفاده کردند.

یکی از فعالان دانشجویی به خبرگزاری رویترز گفت که دو نفر نیز در تیراندازی در شهر مرکزی مینگین کشته شدند.

همچنین این خبرگزاری گزارش کرد،‌ معترضان میانماری در یک تاکتیک جدید به منظور تشدید نافرمانی مدنی،‌ از مردم خواستند زباله ها را در تقاطعهای اصلی شهر رها کنند. روی یک پوستر منتشر شده از سوی جنبش اعتراضی در رسانه های اجتماعی نوشته شده است: “این اعتصاب زباله ای اعتصابی در مخالفت با خونتا است. همه می توانند به آن ملحق شوند.”

تصاویر منتشر شده در رسانه های اجتماعی توده های انباشته شده از زباله در شهر یانگون را نشان دادند.

این کمپین بعد از آن به راه افتاد که مقامها با بلندگو در برخی محله های شهر یانگون از مردم خواستند نحوه درست بیرون گذاشتن زباله هایشان را رعایت کنند.

به گزارش بی.بی.سی، از سوی دیگر، کمیته موسوم به “کمیته اعتصاب عمومی ملیت ها”، یکی از گروه‌های اصلی سازمان دهنده اعتراضات جاری، در نامه‌ای سرگشاده در فیسبوک از شبه نظامیان اقلیت قومی میانمار خواست که به افرادی که در برابر “ظلم” ارتش ایستاده اند، کمک کنند.

این گروه گفت: “لازم است سازمان‌های مسلح قومی به طور دسته جمعی از مردم محافظت کنند.”

شبه نظامیان اقلیت قومی میانمار سالهاست که با دولت مرکزی جنگیده اند. بسیاری از این گروه‌ها مدتیست که آتش بس را پذیرفته بودند اما در روزهای اخیر بین برخی از این گروه‌ها و ارتش در بخش‌های شرقی و شمال شرق میانمار درگیری هایی رخ داده است.

در روزهای اخیر در نزدیکی مرز تایلند بین ارتش و شبه نظامیان موسوم به “اتحادیه ملی کارن” درگیری شدیدی اتفاق افتاد.

گفته می شود که در پی حمله این شبه نظامیان به یک پایگاه ارتش و کشته شدن ۱۰ نفر، جت‌های ارتش منطقه تحت کنترل این نیروها را بمباران کردند که منجر به فرار حداقل ۳۰۰۰ هزار روستایی به تایلند شد.

مقامات تایلند گزارش‌ها مبنی بر این که حدود ۲۰۰۰ پناهجو را مجبور به بازگشت به میانمار کرده اند رد می کنند، هرچند یک مقام محلی در تایلند گفت، سیاست دولت این است که ارتش تایلند جلوی عبور پناهجویان را از مرز بگیرد و مانع دسترسی گروه‌های امدادرسان خارجی به آنها شود.

سونای فاسوک، از فعالان سازمان دیده بان حقوق بشر در تایلند، در حساب کاربری توییتر خود نوشت: “این اقدام بی‌رحمانه و غیرقانونی تایلند باید اکنون متوقف شود.”

دوشنبه همچنین گزارش شد که تعداد کشته‌های سرکوب خونین روز شنبه گذشته میانمار به ۱۴۱ نفر رسیده است. این رقم پیشتر ۱۱۴ نفر اعلام شده بود.

روز یکشنبه نیروهای امنیتی در نزدیکی یانگون به روی سوگوارانی آتش گشودند که در مراسم خاکسپاری یکی از کشته‌شدگان اعتراضات روز شنبه شرکت کرده بودند.

روز یکشنبه همچنین وزیران دفاع ۱۲ کشور از جمله آمریکا، انگلیس، کره جنوبی و ژاپن در بیانیه‌ای استفاده نظامیان از زور علیه شهروندان غیرمسلح را محکوم کردند. به‌ گفته آنها، یک ارتش حرفه‌ای باید از مردمش حمایت کند نه آنکه به آنها صدمه برساند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.