کرونا با ۲ ماسک هم قلع و قمع نمی‌شود…

double-quot تهران - جارپرس - طی چند روز گذشته، همه ما شاهد شلوغی بازارها و مراکز خرید در سراسر ایران بودیم که همچنان ادامه دارد. بسیاری از مردم با خیال قلع و قمع کردن کرونا، دو ماسک به صورت می زنند و راهی بازار می شوند این در حالیست که در تمام دنیا پس از زدن ماسک بر حفظ فاصله اجتماعی و خودداری از حضور در تجمعات تأکید می شود.
کد خبر : 49371
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 اسفند 1399 - 14:43
کرونا با ۲ ماسک هم قلع و قمع نمی‌شود…

به گزارش جارپرس از ایسنا، به گفته دکتر پگاه ابراهیمی ویشکی، استفاده از ماسک آن هم اگر درست استفاده شود یعنی ماسک پارچه ای که سوپاپ و یا منفذی برای بازدم نداشته باشد، بر روی ماسک جراحی قرار گیرد، صددرصد ایمنی ایجاد نمی کند. ماسک در واقع بخشی از زنجیری است که رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل های بهداشتی و کاهش تجمعات و دورهمی های خانوادگی آن را تکمیل می کند. البته این را هم باید گفت که بسیاری از افراد چند ماهی است ماسک زدن را فراموش کرده و به گونه ای در کوچه و بازار تردد می کنند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده و مرگ ۵۹ هزار و ۹۸۰ هموطن آماری طبیعی از مرگ و میر در سطح کشور است. این افراد اگر لحظه ای به ۷۹۷۵ بیماری که طی ۲۴ ساعت مبتلا می شوند، فکر کنند شاید زدن یک ماسک ساده در درجه اول برای حفظ سلامتی خود و خانواده شان و پس از آن برای حفظ سلامتی دیگران، برایشان آنقدر دشوار نباشد.

این در حالیست که پزشکان حتی به افراد واکسینه شده توصیه می کنند حتماً تا زمانی که مطالعات محققان اطمینان کافی از عدم نیاز به ماسک زدن را ثابت نکرده است، علاوه بر استفاده از ماسک، سایر پروتکل های بهداشتی را نیز رعایت کنند.

ملایر از آبی به زرد تغییر رنگ داده است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ویژه شهرستان ملایر سه شنبه هفته گذشته ۵ اسفندماه در جلسه ستاد شهرستانی مقابله با بیماری کرونا، تصریح کرد: به علت کاهش رعایت پروتکل ها و افزایش تعداد تجمعات، شهرستان ملایر پس از یک هفته قرارگیری در وضعیت آبی، مجدداً در وضعیت بیماری کرونا قرار گرفت پس محدودیت های شهرهای زرد، در ملایر اجرایی خواهد شد.

حسین فارسی با اشاره به اینکه ملایر در مسیر تردد هموطنان خوزستانی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت قرمز استان خوزستان، مردم باید همانند گذشته پروتکل و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند همچنین اکیپ های بازرسی باید با جدیت هر چه بیشتر، بازرسی های خود در سطح شهرستان را ادامه دهند.

ممنوعیت ورود خوزستانی ها به ملایر

فارسی به عدم تعطیلی کسبه، اصناف و بازاریان براساس دستورالعمل شهرهای با وضعیت زرد اشاره و اظهار کرد: ورود پلاک های غیربومی به ویژه پلاک های استان خوزستان به شهرستان ممنوع بوده و منع تردد از ساعت ۹ شب به بعد همچنان برقرار است.

وی به لزوم تعطیلی واحدهای صنفی از ساعت ۸:۳۰ دقیقه شب تأکید کرد و یادآور شد: از مردم می خواهیم با رعایت پروتکل های بهداشتی و خودداری از شرکت در تجمعات و دورهمی ها، به عبور شهرستان از این وضعیت و رسیدن به وضعیت آبی کمک کنند.

وضعیت زرد شهرستان شکننده است

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه این شهرستان هم اکنون در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد، مطرح کرد: در حال حاضر تعداد افراد مشکوک و مثبت بستری در بیمارستان های شهرستان ۲۰ تا ۳۰ مورد است اما با توجه به شکننده بودن این وضعیت و احتمال بروز پیک چهارم، مردم باید همچنان در رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی اهتمام وزرند.

پس از گذشت دو هفته حال عمومی ۶۰ نفر واکسینه شده، خوب است

دکتر محسن ترکاشوند در ادامه در رابطه با روند واکسیناسیون کادردرمانی شهرستان، اظهار کرد: در مرحله اول تزریق واکسن «اسپوتنیک‌وی»، در تاریخ ۲۳ بهمن ماه ۶۰ نفر از کادردرمان شهرستان واکسن را دریافت کردند.

ترکاشوند با بیان اینکه پس از گذشت دو هفته، حال عمومی افراد واکسینه شده خوب بوده و هیچ عارضه جانبی در این افراد مشاهده نشده است، تصریح کرد: مرحله دوم واکسیناسیون کادردرمان بخش‌های ICU بیمارستان های امام حسین(ع)، مهر و دکتر غرضی روز گذشته ۹ اسفندماه با واکسینه شدن ۱۲۰ نفر در ملایر آغاز شد.

وی به انجام واکسیناسیون براساس اولویت‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره و خاطرنشان کرد: پس از کادردرمان و  پرسنل مراکز بهداشتی به عنوان اولویت اول دریافت کننده واکسن، افراد پرخطر و دارای بیماری زمینه ای در مراحل بعدی واکسینه خواهند شد. در ضمن تزریق مرحله دوم این واکسن ۲۱ روز پس از تزریق دُز اول برای ۶۰ نفر از کادردرمان این شهرستان انجام می شود.

به گزارش ایسنا، نزدیک شدن به ایام عید نوروز که حال و هوای آن را به راحتی می توان در بازارها و مراکز خرید دید، خطر پیک چهارم بیماری کرونا را افزایش داده، چه بسا که این پیک هم اکنون در بسیاری از شهرستان ها از جمله آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان و پنج شهر دیگر آغاز شده است.

بیش از یکسال است که همه مردم ایران در وضعیتی مشابه با تعطیل کردن دورهمی های خانوادگی و رعایت پروتکل های بهداشتی، در قطع این زنجیره انتقال سهیم بودند اما حالا عده ای با خیال تمام شدن این بیماری یا ایجاد ایمنی صددرصدی در صورت استفاده از ماسک، مشغول خرید عید هستند. در واقع برنامه ریزی برای برگزاری دورهمی های خانوادگی در تعطیلات عید نوروز، ترددهای غیرضروری و شلوغی خیابان‌ها هر آنچه در این چند ماه برای کاهش تعداد فوتی ها و دو رقمی شدن این آمار رشتیم را پنبه می کند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.