کرونایی که سبب خیر شد!…‏

double-quot تهران - جارپرس - حکایت کرونا و ماسک، حکایت دو عضو جدانشدنی بوده و تاثیر ماسک در جلوگیری از انتقال ‏ویروس کرونا بر کسی پوشیده نیست؛ با ادامه همه گیری بیماری کوید ۱۹، استفاده از ماسک و ‏سایر پوشش های صورت، در کنار شستن دست و فاصله گذاری اجتماعی، به عنوان ابزاری مهم ‏برای کاهش انتقال ویروس کرونا مورد تأکید بوده و هست.‏
کد خبر : 80718
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 دی 1400 - 22:49
کرونایی که سبب خیر شد!…‏

 

به گزارش جارپرس از ایسنا؛ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) و سازمان بهداشت جهانی، برای استفاده از ماسک تأکید فراوانی دارند و بسیاری از دولت ها پوشیدن ماسک را اجباری کرده اند. هدف از پوشاندن صورت، جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران در افراد آلوده به کووید ۱۹، به ویژه در افراد بدون علامت است. استفاده از ماسک (شامل انواع ماسک ساده یا ماسک جراحی)، یکی از اقدامات پیشگیرانه‌ای است که می‌تواند شیوع برخی بیماری‌های ویروسی تنفسی از جمله کووید ۱۹ را محدود کند.

نتایج نشان داد که بدون استفاده از ماسک، انتشار ذرات در هنگام صحبت کردن، ۱۰ برابر بیشتر از زمان استفاده از ماسک است. براساس بررسی های انجام شده، استفاده از ماسک می تواند تا ۹۰ درصد از ذرات را مسدود کند. در مورد ماسک های پارچه ای نیز از آنجائی که این ماسک ها سبب پخش ذرات الیاف خود در هوا می شوند، شست و شوی آن ها بسیار مؤثر است.

اکنون قریب سه سال است که ویروس منحوس کرونا، به نوعی سبب خیر شده و زمینه اشتغال تعداد قابل توجهی از افراد را فراهم کرده است، نمونه بارز این امر  کارگاه های تولید ماسک در ملایر هستند.

تولید و توزیع روزانه ۱۰۰ هزار عدد ماسک در ملایر

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ملایر با بیان اینکه این شهرستان از ابتدای شروع اپیدمی کرونا تاکنون توانسته است در تولید ماسک خودکفا باشد، گفت: افرادی که در ابتدا در کارگاه‌های خانگی تولید ماسک مشغول به فعالیت شدند، اکنون در کارگاه‌های صنعتی به این امر اشتغال دارند.

کامران زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا؛ با بیان اینکه از ابتدای اسفند ماه سال ۱۳۹۸ تاکنون فعالیت تولید ماسک آغاز شده و همچنان ادامه دارد، افزود: در حال حاضر روزانه ۱۰۰ هزار عدد ماسک تولید و توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درصد قابل توجهی از نیاز استان همدان به ماسک از طریق ملایر تأمین می‌شود، اظهارکرد: ماسک‌های تولید شده علاوه بر تأمین نیاز استان همدان، به استان‌های تهران، کرمانشاه، مرکزی، خوزستان، کردستان، البرز، قم، سمنان و … فرستاده می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه عمده مواد اولیه مورد نیاز کارگاه‌ها از طریق شرکت بافتینه ملایر تأمین می‌شود، ادامه داد: تولید ماسک در ملایر سبب اشتغالزایی ۲۰۰ نفر به طور مستقیم و ۱۰۰ نفر به طور غیر مستقیم شده است و در هر کارگاه به طور میانگین پنج نفر مشغول فعالیت هستند.

رئیس اداره صمت ملایر با بیان اینکه از ابتدای اپیدمی کرونا تا کنون حدود ۷۰۰ هزار عدد ماسک رایگان بین جامعه هدف در سطح شهرستان توزیع کردیم، خاطرنشان کرد: با تدابیر صورت گرفته توانستیم قیمت ماسک را در ملایر کنترل کنیم.

زنگنه با اشاره به اینکه قیمت عرضه ماسک در ملایر از ابتدای شیوع کرونا نسبت به سایر شهرهای کشور پایین تر بود، اظهارکرد: اکنون قیمت ماسک سه لایه بین ۶۰۰ تا ۵۰۰ تومان است.

اشتغالزایی برای ۷۰ زن سرپرست خانوار در سایه تولید ماسک

یک کارآفرین و مدیر یک کارگاه تولید ماسک در ملایر با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۰ زن سرپرست خانوار و یا ‏بدسرپرست در این کارگاه تولیدی مشغول فعالیت هستند و ماهیانه حدود چهار میلیون تومان درآمد دارند، گفت: در تلاش ‏هستیم تا حوزه فعالیت کارگاه را گسترش دهیم.

میلاد براتی، جوان دهه هفتادی که با سرمایه‌گذاری شخصی و ابتدایی ۱۵ میلیون تومان دو سال پیش ‏کارگاه تولیدی ماسک ‏میلاد” را در شهر ملایر راه اندازی کرد و اکنون به یک کارآفرین موفق تبدیل شده است، در گفت و گو با ایسنا، افزود: ‏کارگاه شامل دو بخش بسته بندی و تولید در فضایی به مساحت ۳۰۰ متر مربع است.

وی با بیان اینکه طی این دو سال که از فعالیت کارگاه می گذرد تنها اداره ای که ما را مورد حمایت قرار داد اداره صنعت، ‏معدن و تجارت به ریاست مهندس زنگنه و همکاران وی بودند، ادامه داد: ما در ابتدا کار را با ۱۵ نفر آغاز کردیم، اما اکنون ‏با تلاش های شبانه روزی صورت گرفته این تعداد به ۷۰ نفر افزایش یافته است‎.

براتی با اشاره به اینکه روزانه به طور میانگین حدود ‏۳۰ هزار عدد ماسک در این کارگاه تولید و توزیع می‌شود، اظهار ‏کرد: ساعت کاری افراد شاغل در این کارگاه، به خود افراد بستگی دارد و در واقع به صورت خودگردان و مزدی کار می‌کنند و هرچقدر که وقت بگذراند، می‌توانند خروجی بیشتری داشته باشند و درآمد بیشتری کسب کنند.

این کارآفرین ملایری در رابطه با نحوه تأمین مواد اولیه مورد نیاز کارگاه توضیح داد: در ابتدای کار، مواد اولیه صرفا از ‏طریق شرکت های بافتینه و بافتسان تأمین می‌شد و در حال حاضر از شرکت‌هایی در اصفهان و کاشان هم پارچه مورد ‏نیاز را خریداری و تهیه می‌کنیم.

وی وجود کارخانجات بافتینه و بافتسان در ملایر را به عنوان قطب تولید مواد اولیه اقلامی چون ماسک، گان، پوشک و… ‏یک فرصت برای شهرستان دانست و تاکید کرد: دسترسی به مواد اولیه برای راه اندازی هر کارگاه و کارخانه ای از اهمیت ‏بالایی برخوردار است.

براتی خاطرنشان کرد: ایجاد و توسعه کارگاه‌های تولید محصولاتی که مواد اولیه آن در بافتینه و بافتسان تولید می‌شود ‏در ملایر به شدت می‌تواند قابل توجه بوده و مورد حمایت مسئولان قرار بگیرد، چراکه در اینصورت ارزش افزوده و ‏اشتغالزایی بیشتری حاصل از تولید این پارچه‌ها در شهرستان نصیب مردم ملایر می‌شود، بنابراین به مسئولین ‏ملایر، فرماندار، نمایندگان و رؤسای ادارات بخصوص اداره صمت پیشنهاد می‌کنم این مورد را در دستور کار خود ‏قرار دهند.

این کارآفرین ملایری ادامه داد: برعکس چرخه ای که گفته شد امروزه در ملایر با گسترش صنعت مبل و منبت و جهانی شدن آوازه این هنر ‏مردم ملایر، وجود یک کارخانه تولید پارچه مبل به عنوان مواد اولیه مورد نیاز کارگاه های تولیدی مبل به شدت نیاز می ‏شود.

این مدیر کارگاه تولید ماسک با بیان اینکه ماسک های تولید شده عمدتاٌ در استان همدان و شهرهای هم جوار توزیع می ‏شود، افزود: با توجه به اینکه این کارگاه منبع درآمدی برای زنان سرپرست خانوار و یا بدسرپرست شده و مشکلات مالی ‏آنها را مرتفع کرده است، بنابراین در تلاش هستیم تا در آینده با تولید محصولات متنوع تر مثل گان، پوشک و دیگر کالاهای ‏پزشکی و بهداشتی، کارگاه را توسعه دهیم.

براتی با تأکید بر اینکه در ادامه این مسیر نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان و متولیان امر هستیم، گفت: امیدواریم چراغ این ‏کارگاه خاموش نشود و با گسترش محصولات تولیدی سبب اشتغال شمار بیشتری از بانوان ملایری شویم، چراکه با افت ‏بازار ماسک و کاهش مصرف آن، شرط بقای این کارآفرینی و اشتغالزایی هدایت و توسعه کارگاه به سمت تولید سایر اقلام ‏بهداشتی و پزشکی مرتبط با این امر است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.