کاهش یک میلیون تنی ظرفیت مراتع در۱۰سال اخیر/۸ هزارگونه گیاهی درایران

double-quot
کرج – جارپرس – مدیر کل دفتر مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت که ظرفیت تولید مراتع کشور در دهه اخیر یک میلیون تن کاهش یافته است.

کد خبر : 19547
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 3 اسفند 1395 - 12:30
کاهش یک میلیون تنی ظرفیت مراتع در۱۰سال اخیر/۸ هزارگونه گیاهی درایران

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، ابوالفضل یاوری افزود: ظرفیت تولید علوفه در مراتع در دوره زمانی طولانی مدت ۱۰ میلیون تن بود که خشکسالی های دهه اخیر و سایر عوامل طبیعی و انسانی باعث شد تا این عدد به ۹ میلیون تن کاهش یابد.
وی با بیان اینکه مراتع کشور به ۳ دسته تقسیم می شوند، اظهار داشت: مراتع خوب ۷٫۸ میلیون هکتار با پوشش گیاهی بیش از ۵۰ درصد، مراتع متوسط حدود ۲۴ میلیون هکتار با پوشش گیاهی ۲۵ تا ۵۰ درصد و مراتع کم تراکم حدود ۶۰ میلیون هکتار با پوشش گیاهی کمتر از ۲۵ درصد است.
وی به اهمیت تراکم پوشش گیاهی در مراتع اشاره کرد و گفت: اگر مراتع دارای وضعیت بدی باشند میزان فرسایش در هر کیلومتر مربع حدود ۱۱۰۰ تن است و در چنین مراتعی ۷۰ درصد بارش به روان آب تبدیل می شود.
یاوری افزود: همچنین اگر وضعیت مراتع متوسط باشد حدود ۱۱۰ تن در هر کیلومتر مربع فرسایش داریم که میزان تولید روان آب در این مراتع حدود ۱۵-۱۰ درصد است و اگر وضعیت مراتع خوب باشد ۱۰ تن در هر کیلومتر مربع فرسایش وجود دارد که درصد تولید روان آب در این مراتع ۲ است.
**ارزش علوفه تولید شده در کشور ۷۵۰۰ میلیارد تومان است
وی ادامه داد: ارزش تولید علوفه کشور حدود ۷۵۰۰ میلیارد تومان است که فقط ۲۵ درصد کارکردهای مراتع به ارزش اقتصادی در حوزه تولید علوفه است و ۷۵ درصد ارزش مراتع کارکردهای زیست محیطی است به طوریکه ارزش زیست محیطی تولید علوفه در مراتع ۴ برابر ارزش اقتصادی آن است.
**وجود ۸ هزار گونه گیاهی در ایران
مدیرکل دفتر مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در جهان حدود ۳۸ هزار گونه گیاهی شناخته شده که ۸ هزار گونه ی آن در ایران وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه تنوع پوشش گیاهی از تمام علوفه ها به دلیل تنوع اقلیمی موجود در کشور بیشتر است، افزود: ارزش گیاهان دارویی در اقتصاد جهانی حدود ۴۳ میلیارد دلار است در حالیکه در کشور ما این رقم حدود ۶۰ میلیون دلار است که ۲۴ میلیون دلار آن فقط مربوط به گیاهان دارویی است و مابقی به زعفران اختصاص دارد.
یاوری اضافه کرد: برای بقای مراتع یکسری طرح با عنوان طرح تلفیقی وابسته به مرتع به منظور کمک به توانمندسازی اقتصادی مرتعداران که شامل گیاهان دارویی، پرورش زنبور عسل و پرورش آبزیان است، انجام خواهد شد.
در کشور حدود ۸۴٫۷ میلیون هکتار مرتع وجود دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.