0 نظر
106 بازدید

کاخ رسانه به وجد آمد

double-quot
تهران – جارپرس – روزنامه ایران از حاشیه و متن روز ششم جشنواره فیلم فجر و استقبال مخاطبان از «ماجرای نیمروز» به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: فیلم مزخرف روح آدم رو چروک می‌کنه» عباراتی که شخصیت یکی از فیلم‌های این دوره از جشنواره بیان می‌کند رساتر از هر بیانی توصیف گاه و بی‌گاه این روزهای حاضران در سالن همایش‌های برج میلاد است.

کد خبر : 19079
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 بهمن 1395 - 5:51
کاخ رسانه به وجد آمد

در ادامه این گزارش که به قلم نرگس عاشوری منتشر شد، می خوانیم: نقطه مقابل این وصف گویاترین بیان برای شرح حال کسانی است که در سومین سانس آثار سینمایی برج رسانه به تماشای ماحصل کار فیلمسازی نشستند که سال گذشته با نخستین تجربه کارگردانی‌اش «ایستاده در غبار»؛ یکی از اتفاقات جشنواره را رقم زد.

در ششمین روز از جشنواره فیلم فجر، محمد حسین مهدویان با «ماجرای نیمروز» خستگی از تن دوستداران سینما به در کرد و اهالی رسانه را با ورود به دنیای پر کشش فیلمش به وجد آورد. فیلم کمدی «خوب، بد، جلف» نخستین تجربه کارگردانی پیمان قاسم‌خانی در کنار «آذر» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و «پشت دیوار سکوت» مسعود جعفری جوزانی از دیگر فیلم‌های به نمایش در آمده در این روز بود.

همچنین سانس سینما حقیقت به مستند تحسین شده «صفر تا سکو» به کارگردانی سحر مصیبی و تهیه‌کنندگی مهتاب کرامتی اختصاص داشت که با حضور خواهران منصوریان، قهرمانان رشته رزمی ووشو نمایش داده شد.

** آغاز روز ششم با فیلمی کمدی و یادی از حسن جوهرچی
۱۵ بهمن‌ماه با اتفاق تلخ درگذشت ناگهانی حسن جوهرچی آغاز شد. در پی همین اتفاق، همزمان با اکران نخستین فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف» یاد این بازیگر تازه درگذشته در نشست رسانه‌ای این فیلم گرامی داشته شد.

نخستین تجربه فیلمسازی پیمان قاسم‌خانی در سالنی پر از تماشاگر به نمایش در آمد و ارجاعات این فیلم کمدی به نام‌ها و نشانه‌های سینمایی با استقبال تماشاگران مواجه شد. در نشست مطبوعاتی فیلم، پیمان قاسم‌خانی در پاسخ به سؤالی درباره انتخاب‌های دیگرش برای کارگردانی «خوب، بد، جلف» گفت که اگر خودش این اثر را کارگردانی نمی‌کرد آن را به ترتیب اولویت به رامبد جوان و بعد حسن فتحی و در نهایت سروش صحت پیشنهاد می‌داد. او همچنین از نگارش فیلمنامه‌ای کمدی-رمانتیک خبر داد که قرار است حمید فرخ‌نژاد تهیه کننده و کارگردان آن باشد.

«خوب، بد، جلف» یکی از اکران‌های نوروز ۹۶ است و پیمان قاسم‌خانی سال جدید را با کسوت کارگردانی آغاز خواهد کرد. دومین سانس نمایش فیلم در کاخ رسانه به فیلم «آذر» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی اختصاص داشت. محمد حمزه‌ای که آخرین تله‌فیلمش یعنی «حبیب» مورد تحسین منتقدان قرار گرفت در نخستین تجربه بلند سینمایی‌اش توفیق نسبی داشت.

در این فیلم هم همچون اغلب فیلم‌ های به نمایش در آمده در روزهای گذشته با مرگ یکی از شخصیت ‌های قصه، موضوع مرگ یکی از محورهای سیر داستان می‌شود. این فیلم درباره زنی است که در نبود همسرش تلاش می‌کند روی پای خودش بایستد اما موقعیت‌ های مردانه شغلی که انتخاب کرده او را با چالش‌هایی مواجه می ‌سازد.

** صالحی امیری در کاخ مردمی، چهره‌های سیاسی در کاخ جشنواره
نمایش فیلمی سیاسی در ششمین روز از جشنواره فیلم فجر برخی از چهره‌های سیاسی را هم به برج میلاد کشاند. از نکات جالب توجه در زمان نمایش فیلم «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان حضور برخی چهره‌های سیاسی از جمله سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری و محمدباقر قالیباف شهردار تهران بود. همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در روز پنجم جشنواره به کاخ رسانه آمده بود، روز جمعه ۱۵ بهمن‌ماه ترجیح داد این بار به جای تماشای فیلم با حضور در کاخ مردمی با دست اندرکاران این رویداد هنری دیدار کند.

«سید رضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار نسبت به آینده سینمای ایران با حضور پررنگ جوانان فیلمساز ابراز امیدواری کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حضور پررنگ فیلم اولی‌ها در جشنواره سی‌وپنجم گفت: استمرار حمایت از نسلی باهوش، خلاق و آینده‌نگر، جزو سیاست‌های قطعی وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی است. صالحی امیری با تأکید بر اینکه حمایت از فیلم اولی‌ها به معنای نفی پیشکسوتان سینما نیست، افزود: اهالی سینما در جشنواره امسال خوش درخشیدند. بزرگان سینما سزاوار تکریم ما هستند و فیلم اولی‌ها نیز مورد حمایت جدی ما خواهند بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فجر امسال را باید به نام سینمای امید و نشاط نامگذاری کرد که واقعیت‌گرایی در آن بسیار مشهود است. صالحی امیری درباره برپایی بخش مردمی جشنواره در پردیس ملت و تداوم فعالیت کاخ مردمی در آینده نیز گفت: « وعده‌ای در این خصوص نمی‌دهم. آقای ایوبی برای ادامه این روند در تلاش است که البته به تأمین ظرفیت‌ها بستگی دارد. ما نیز به سازمان سینمایی در این راستا کمک خواهیم کرد.»

** سؤال ‌های امنیتی و سیاسی از «ماجرای نیمروز»
فیلم پرتماشاگر روز ششم در کاخ جشنواره «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان بود. محمدحسین مهدویان که پیش از این با مجموعه «آخرین روزهای زمستان» توانایی خود را در خلق فضای جنگ و دهه ۶۰ و نگاه ویژه‌اش در پرداخت مضمون و انتخاب ساختار به رخ کشیده بود در «ماجرای نیمروز» هم به مقطعی ملتهب از دهه ۶۰ و آغاز فعالیت مسلحانه سازمان مجاهدین پرداخته است.

بازسازی داستانی از ماجرای ترور شهید رجایی و شهید بهشتی و در نهایت کشف مخفیگاه موسی خیابانی یکی از رهبران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در یک فیلم باورپذیر، حاضران در سالن را غرق در جان فیلم کرد. استقبال از این فیلم علاوه بر سالن نمایش به نشست خبری این فیلم هم کشیده شد و با وجود همزمانی آن با نمایش فیلم بعدی، خیلی‌ها ایستاده به بحث و گفت ‌و گو با عوامل فیلم پرداختند.

مهدویان دست پر عوامل سازنده درباره منابع اطلاعاتی برای پژوهش این فیلم را لینک‌ها و ارتباطات خوب تهیه‌کننده فیلم عنوان کرد. محمود رضوی که سال گذشته با فیلم «سیانور» نشان داد مقاطع ملتهب و کمتر تصویر شده از تاریخ معاصر در سینما برایش جذابیت دارد تهیه‌کنندگی این فیلم را به عهده داشته است. سؤال‌های مطرح شده در این نشست بیش از وجوه سینمایی صبغه سیاسی و امنیتی داشت.

در این نشست محمود رضوی با اشاره به اینکه به دلایل امنیتی از نام برخی شخصیت‌ها استفاده نشده است گفت که ذکر نام آنها بعد از این سال‌ها همچنان ممکن است برای آنها مشکل آفرین باشد. او در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا شخصیت صادق در فیلم با بازی جواد عزتی سعید امامی است، گفت: «اصلاً در آن تاریخی که این قصه روایت می‌شود آقای امامی در اطلاعات سپاه نبودند» در ادامه نشست، مهدویان برای تلطیف فضای سیاسی نشست در پاسخ به سؤالی درباره سرنوشت بچه‌ای که در داستان به ‌عنوان فرزند مسعود رجوی معرفی می‌شود با خنده گفت: «بچه الان پیش آقای رضوی است.» به گفته رضوی این بچه در همان تاریخ به پدر مسعود رجوی تحویل داده می‌شود که بعدها در ۱۲ سالگی از مرز کردستان خارج می‌شود.

*منبع: روزنامه ایران، ۱۳۹۵٫۱۱٫۱۷

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.