چورکین: ایران با آزمایش های موشکی قطعنامه های شورای امنیت را نقض نکرده است

double-quot
مسکو – جارپرس – ‘ویتالی چورکین’ نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد با تاکید بر مواضع کشورش در مورد آزمایش موشک های بالستیکی در ایران اعلام کرد: ایران با آزمایش های موشکی، قطعنامه های شورای امنیت را نقض نکرده است.
کد خبر : 19176
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 بهمن 1395 - 8:29
چورکین: ایران با آزمایش های موشکی قطعنامه های شورای امنیت را نقض نکرده است

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، چورکین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان راشاتودی ابراز امیدواری کرد تنش های جدید میان کاخ سفید و ایران و چین به مجادلات بین المللی جدی منجر نشود.
نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل گفت: برخی موضع گیری ها و اظهارات طرف آمریکایی در باره ایران، تحت تاثیر احساسات انجام گرفته و متاثر از سیاست منطقی و واقعیت های صرف نبوده است.
وی افزود: در عرصه بین المللی باید احساسات خود و آنچه که می خواهید ببینید و آنچه که حق دارید از کشور دیگر انتظار داشته باشید را از یکدیگر متمایز کنید.
نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل با اشاره به هیاهو و سر وصدای برپا شده از سوی آمریکا در باره پرتاب موشک های ایران گفت: از شنیدن اینکه حتی کارشناسان آمریکایی مثلا در شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان درباره شلیک موشک‌های بالستیک صحبت می کنند و می‌گویند این نقض قطعنامه شورای امنیت است، حیرت زده شده ام.
وی افزود: این ممنوعیت ها قبلا وجود داشتند اما لغو شده اند.
چورکین اضافه کرد: در قطعنامه های شورای امنیت از ایران فقط خواسته شده است تا موشک های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته ای را آزمایش نکند. اما هیچ نوع ممنوعیتی اعمال نشده است.
وی ادامه داد: علاوه بر آن باید قبل از اینکه اتهامی وارد شود، ادعا در مورد نقض قطعنامه اثبات شود.
‘سرگئی ریابکوف’ معاون وزارت امورخارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه نیز به تازگی اعلام کرد: پرتاب ها و آزمایش های موشکی (ایران) ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ مرتبط با توافق هسته ای با ایران نیست. این موضع را نیز به طرف آمریکایی اعلام کردیم. امیدواریم با مطالعه و تعبیر دقیق مفاد آن، برجام و قطعنامه برای تعیین سیاست واشنگتن در صدر قرار گیرد.
به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، ریابکوف با بیان این که پرتاب موشک از سوی ایران قطعنامه شورای امنیت در باره برنامه هسته ای این کشور را نقض نمی کند، اظهار داشت: درخواست برای برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت در مورد پرتاب موشک در ایران، تلاش برای متشنج کردن اوضاع است.
وی با بیان اینکه ایران هیچ چیزی را نقض نکرده است، افزود: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ایران را از انجام این گونه فعالیت ها منع نکرده است. در این قطعنامه از ایران صرفا خواسته شده از پرتاب موشک با استفاده از فناوری که بتواند برای حمل مهمات هسته ای بکار گرفته شود خودداری کند.
ریابکوف گفت: حتی بر اساس قوانین منطق، درخواست هیچ ممنوعیتی را به همراه ندارد و این دو مفهوم با هم تفاوت دارند.
وزیر امور خارجه ایران نیز چندی پیش گفته بود: آزمایشات موشکی جزئی از برجام نیست. در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، عبارتی در باره بحث موشک های بالستیک جمهوری اسلامی وجود دارد که جمهوری اسلامی در زمان تصویب آن موضع خود را صریحا اعلام کرده است.
وی توضیح داد: این قطعنامه به موشک های بالستیکی اشاره دارد که قابلیت حمل سلاح های هسته ای دارند و ما اعلام کرده ایم که هیچ موشک بالستیکی برای حمل سلاح هسته ای طراحی نشده و موشک های ما برای حمل کلاهک های متعارف و دفاع مشروع جمهوری اسلامی و خارج از حوزه قطعنامه ای ۲۲۳۱ هستند.
وزیر امورخارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری است که بیشترین هزینه را بابت تروریسم بین المللی و تجاوز کشورهای خارجی پرداخته و هشت سال تجاوز عراق علیه ایران سابقه تاریکی از نحوه برخورد جامعه بین الملل به جا گذاشته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.