چه بر سر مجسمه‌های این شهر می‌آید؟

double-quot تهران - جارپرس - طی روزهای اخیر خبرهایی از سرقت و یا شکسته شدن مجسمه‌های شهری در تبریز در فضای مجازی منتشر و سوال‌هایی در مورد چرایی آن در ذهن شهروندان ایجاد شد که سرقت مجسمه‌های کودکان از پارک صدف تبریز از جمله آن است.
کد خبر : 35367
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 مهر 1399 - 10:23
چه بر سر مجسمه‌های این شهر می‌آید؟

به گزارش جارپرس به نقل از ایسنا، مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با تایید سرقت یکی از مجسمه‌های کودکان در پارک صدف تبریز، اظهار کرد: متاسفانه یکی از مجسمه‌های کودکان در این پارک به سرقت رفته است.

مسعود برزگر جلالی با بیان این‌که باید ماجرای دقیق این سرقت و جزئیات را از شهرداری‌ منطقه مربوطه جویا شد، چراکه در محدوده‌ی شهرداری‌های مناطق قرار دارد، ادامه داد: متاسفانه با بدتر شدن اوضاع اقتصادی شاهد این اتفاقات هستیم. این مجسمه‌ها دارای پایه‌های فلزی و رویه فایبر گلاس بودند.

وی به ماجرای کنده شدن انگشتان مجسمه‌های تکم‌چی نیز اشاره کرد و افزود: این اقدامات نیز توسط افراد مریض الاحوال انجام شده و نمی‌دانیم به چه علتی این کارها را انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به این‌که آیا نظارت و تمهیدات خاصی در رابطه با مراقبت از مجسمه‌های شهری در مقابل با چنین اتفاقاتی وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: در این صورت باید در کنار هر مجمسه یک نگهبان بگذاریم!

 

همه باید مراقب آثار هنری سطح شهر باشیم

هنرمند مجسمه‌ساز تبریزی و خالق مجسمه‌های کودکان در پارک صدف تبریز هم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای خلق این آثار هزینه و زحمت بسیاری صرف کردم تا کیفیت خوبی داشته باشد؛ بعد از اتمام نیز مجسمه‌ها را حدود دو هفته قبل در ۱۷ مهرماه در پارک صدف تبریز نصب کردیم، اما دو هفته هم از نصب این مجسمه‌ها نگذشته بود که با تماس یکی از دوستانم از سرقت یکی از مجسمه‌ها باخبر شدم.

حامد لطف الله‌پور که این مجسمه‌ها را به همراه اکیپ خود در پی اعلام فراخوان سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز طی شش ماه خلق کرده است، گفت: بعد از شنیدن خبر به پارک صدف رفته و ماجرا را از نگهبانی جویا شدم، این درحالی بود که یک روز از سرقت گذشته بود و هیچ اطلاعی به بنده نداده بودند و حتی به پلیس آگاهی نیز اطلاع نداده و به مسئولان شهرداری نیز گزارشی در این خصوص داده نشده بود.

وی با بیان این‌که شش ساعت زمان برده بود تا این مجسمه‌ها را در پارک نصب کنیم، اضافه کرد: سرقت و کندن این مجسمه‌ها حداقل یک و نیم ساعت زمان می‌خواهد و این درحالی است که پارک صدف به طور شبانه روزی دارای نگهبان بوده و این مجمسه‌ها نیز در فاصله دو متری نگهبانی قرار دارد.

لطف الله‌پور با بیان این‌که مجسمه‌ها دارای پایه فلزی بوده و رویه آن از جنس فایبرگلاس است، اظهار کرد: متریال این مجسمه مهم نبوده و صرفا ارزش هنری دارد؛ سرقت‌ این مجسمه‌ها عادی نیست، چراکه این مجسمهها شناخته شده بوده و کسی نمی‌تواند از شهر خارج کرده و یا مورد استفاده قرار داده و متریالش را به فروش برساند؛ نمی‌دانم هدف از این سرقت چیست؟.

وی با بیان این‌که بنده نگران هستم و احتمال دارد باقی مجسمه‌های کودکان را نیز سرقت کرده و یا بدان‌ها آسیب برسانند، افزود: مجسمه‌های کودکان پارک صدف شامل پنج کودک در حال بازی بود که یکی از آن‌ها به سرقت رفته و یکی دیگر نیز از جایش لق شده، اما موفق به سرقت آن نشده‌اند؛ هم اکنون چهار مجسمه در پارک موجود است.

این هنرمند که فارغ التحصیل رشته مجسمه سازی بوده و در خارج از کشور تحصیل کرده است، هدف از بازگشت خود به کشور را خدمت به فرهنگ و هنر این شهر عنوان کرد و گفت: همه باید برای زیباسازی شهر و صیانت از فرهنگ و هنر کشورمان دست به دست هم دهیم و از آثاری که نماینده فرهنگ و هنر و سنت ماست، مراقبت کنیم؛ این مجسمه‌ها متعلق به شهر و مردم است و باید همه در حفظ آن‌ها کوشا باشیم.

وی با بیان این‌که این مجسمه‌ها بازی‌های بومی و سنتی را به نمایش می‌گذارد و حتی کفش‌ها و لباس‌های کودکان نیز نمایانگر فضای کودکی دهه ۶۰ بوده و شور و نشاط کودکی را به تصویر می‌کشد، افزود: امروز با گسترش فضای مجازی، بازی‌های بومی و محلی نیز رنگ باخته و کودکان به بازی‌های مجازی روی آورده‌اند، از این رو این مجسمه‌ها را طراحی کردیم تا بین کودکان امروزی شور و نشاط ایجاد کرده و حتی روی یکی از مجسمه‌ها را نیز خالی گذاشتیم تا بچه ها از روی آن بپرند و بازی کنند.

وی با انتقاد از عدم پیگیری و بی توجهی مسئولان امر به سرقت مجسمه‌ها، گفت: مسئولان شهری در رابطه با این موارد جدی برخورد نکرده و این موضوع برایشان مهم نیست.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.