چه بر سر بورس آمده است؟

double-quot تهران - جارپرس - بازار سرمایه که تا شش ماه پیش از سوی دولت به عنوان یک محل طلایی برای سرمایه گذاری معرفی می شد و توجه سرمایه گذاران بسیاری را به خود جلب کرده بود حالا به روزهای سخت رسیده است. درحالی که تقریبا پارامترهای اقتصادی برای حرکت صعودی این بازار فراهم است، حواشی مختلف و از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران باعث روشن ماندن پیاپی چراغ قرمز بورس شده و سرمایه بسیاری از مردم در دل این چراغ درحال سوختن است.
کد خبر : 44297
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 دی 1399 - 22:36
چه بر سر بورس آمده است؟

به گزارش جارپرس از ایسنا، زمانی که دولتی ها به عناوین مختلف مردم را برای سرمایه گذاری در بورس تشویق و این بازار را بهترین بازار برای سرمایه گذاری معرفی می کردند، به نظر می رسید برنامه‌ جامعی برای بازار سرمایه داشته باشند. حتی وزیر اقتصاد بارها و در بازه های زمانی مختلف بر این موضوع تاکید کرد که بازار سرمایه کریدور سوم تامین مالی است و البته که گام های قابل توجهی نیز در مسیر توسعه این بازار در اوایل سال برداشته شد؛ اما در نهایت اتفاقی که افتاد این بود که دولت در اوج قیمت‌ها  سهام خود و شرکتهای زیر مجموعه اش را در بورس عرضه کرد و ناگهان بورس و سهامداران که به اعتماد حرف های مسئولان به این بازار روی آورده بودند را به حال خود رها کرد.

از بین رفتن تعادل روانی بورس

هرچند در حال حاضر عملکرد شرکت ها و وضعیت بنیادین آن ها نسبت به ابتدای سال بهتر و پارامترهای اقتصادی برای صعود بازار فراهم است اما  بال اعتماد مردم شکسته شده و این بار سهامداران خرد به جای رقابت در خرید سهم، در خارج کردن سرمایه خود از این بازار با یکدیگر رقابت می کنند.

درواقع دولت نه تنها فرایند عرضه و تقاضا و همچنین ورورد نقدینگی به بورس را برهم زد، بلکه باعث از بین رفتن تعادل روانی بازار شد؛ به طوریکه این بازار به هیچ پارامتر دیگری توجه نمی کند و قیمت سهم ها هر روز بیشتر از قبل کاهش می یابد و باعث شده بخش زیادی از نقدینگی مردم حبس شود و از بین برود.

البته نمی توان دلایل اقتصادی مانند انتظار بازار از کاهش قیمت دلار را نادیده گرفت. برخی بر این باورند که دلار تا محدوده حدود ۲۱ هزار تومان یعنی ۲۰ درصد پایین تر از نرخ فعلی کاهش می یابد، زیرا دوره ریاست جمهوری ترامپ پایان یافته و زمزمه های آزادسازی بیش از هفت میلیارد دلار پول بلوکه ایران در کره جنوبی نیز به گوش می رسد.

اما این تنها یک وجه ریزش بازار است و باید گفت آنچه که تیشه به ریشه بورس زده، از بین رفتن اعتماد مردم است. حتی صندوق پالایشی یکم که مردم به اعتماد حرف مسئولان اقدام به خرید آن کردند، بیش از ۳۵ درصد در ضرر است و این باعث شد طناب اعتماد مردم به مسئولان در زمینه بازار سرمایه به حداقل برسد.

در این میان نباید از تاثیر حواشی قیمت گذاری دستوری فولاد به راحتی گذشت. اتفاقی که باعث خروج میزان قابل توجهی نقدینگی از بازار شد و هرچند در ظاهر منتفی شده، اما سهامداران پیش بینی می کنند که این اتفاق نه تنها در فولاد بلکه در سهم های دیگر نیز تکرار شود. از سوی دیگر در این روزها حقوقی ها هم خریدهای موثری ندارند که بتوانند سهمی را بالا بکشند و اکثرا در کف دامنه قیمتی خرید می کنند.

فرصت طلایی دولت برای سرمایه گذاری در بورس

هرچند روند بازار سرمایه را باید عرضه و تقاضا مشخص کند اما از آنجایی که آجر نخست این بازار کج گذاشته شد و دخالت های دولت در آن دخیل بود، در این روزها هم توقع حمایت از دولت می رود.صاحب نظران بر این باورند که دولت وظیفه دارد بخشی از چند ده هزار میلیارد تومانی که از ابتدای سال تا مرداد ماه از بازار تامین کرده را در این روزها به بازار برگرداند؛ اتفاقی که با توجه به قیمت‌های کنونی سهم ها، یک سرمایه‌گذاری ارزشمند برای دولت تلقی می‌شود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.