چشم انداز پیوستن فلسطین به دیوان کیفری بین‌المللی برای اسرائیل

double-quot
تهران – جارپرس – روزنامه هاآرتص نوشت در چشم انداز ویرانگر ملحق شدن فلسطین به دیوان بین المللی کیفری، احتمال کمی برای تعقیب قضایی نظامیان صهیونیست وجود دارد اما تاثیر زیادی بر وجهه متزلزل اسرائیل در عرصه بین المللی خواهد داشت.
کد خبر : 7482
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 18 دی 1393 - 7:35
چشم انداز پیوستن فلسطین به دیوان کیفری بین‌المللی برای اسرائیل

به گزارش جارپرس به نقل از باشگاه خبرنگاران ، روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هفته گذشته در جلسه کابینه خود گفت: ما اجازه نخواهیم داد پای نظامیان اسرائیلی به دیوان بین المللی کیفری در لاهه کشیده شود.

گرچه وی قصد دارد با ایجاد رعب و وحشت با احساسات مردم اسرائیل بازی کند اما احتمال این که پای این نظامیان به یک دادگاه بین المللی باز شود، بسیار کم است.
اما این حقیقت را نمی توان نادیده گرفت که پیوستن فلسطین به این دیوان بین المللی کیفری چشم انداز ویرانگری دارد.
تصمیم فلسطینیان برای امضای اساسنامه رم،‌ موجب سردرگمی و جنون به خصوص در میان سیاست مداران بلند پایه اسرائیلی شده است.
هاآرتص اضافه کرد: گزارش های اولیه از گروه های حقوق بشر حاکی است، ممکن است اسرائیل به ارتکاب جنایت جنگی برای درگیری های تابستان گذشته در نوار غزه متهم شود.
اما اسرائیل می تواند با استفاده از قوانین بین المللی از خود دفاع کند و بگوید که به طور عمد غیرنظامیان را هدف قرار نداده است.
در ادامه این مقاله آمده است: به جز چند مورد استثناء مانند محاکمه ها در یوگسلاوی، رواندا و سیرالئون، فقط موفقیت های محدودی برای محاکمه عاملان جنایت و اجرای عدالت برای قربانیان حاصل شد.
در حقیقت، دیوان بین المللی کیفری تا کنون فقط توانسته است، دو نفر را که از جنگ سالاران کنگو بودند، محکوم کند.
این نهاد بین المللی نمی تواند کسی را دستگیر کند و تا کنون نیز نتوانسته است، شخصیت های پر سر و صدایی مانند عمر البشیر، رئیس جمهور سودان را که متهم به نسل کشی در دارفور بود، دستگیر کند.
در واقع دیوان بین المللی کیفری آخرین راه چاره است و در صورتی که اسرائیل خود نتواند یا تمایلی برای تحقیقات در زمینه جنایات جنگی در غزه نداشته باشد،‌ این دادگاه فقط می تواند بررسی های اولیه ای انجام دهد.
اسرائیل یک پرونده آزمایشی خواهد بود و تحقیقات آغاز می شود و همه تلاش های راهبردی اسرائیل را برای دیپلماسی از بین می برد.
در خاتمه این مقاله آمده است، اما هیچ یک از این مسائل اهمیت زیادی ندارند بلکه مسئله این است که تحقیقات یک چنین نهاد مهمی در مورد اسرائیل مشروعیت آن را از بین می برد، مسئله ای که نگرانی اصلی تل آویو است. دیوان بین المللی کیفری را بر خلاف سازمان ملل نمی توان به نهادی ضد اسرائیلی متهم کرد.
روزنامه صهیونیستی در پایان اضافه کرد: بنابراین از آن جایی که اسرائیل ابزاری برای مبارزه با این معضل ندارد، دیپلمات های اسرائیلی محاکمه در دیوان بین المللی کیفری را جنگی سرنوشت ساز توصیف می کنند. درست مانند تحریم ها که تاثیری بر اقتصاد اسرائیل نگذاشته است، اقدام این نهاد بین المللی فقط بر وجهه متزلزل اسرائیل در عرصه بین المللی تاثیر خواهد گذاشت. اسرائیل با وجود اختلافات داخلی خود در مورد ماهیت دموکراتیک بودنش، هنوز بسیار تمایل دارد که خود را بخشی از جامعه جهانی ببیند.

انتهای پیام./.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.