چسبی که با کاهش درد ناشی از جراحی، جایگزین آرام‌بخش می‌شود

double-quot تهران - جارپرس - پژوهشگران آمریکایی، نوعی چسب جراحی ابداع کرده‌اند که می‌تواند درد ناشی از زخم جراحی را کاهش دهد و جایگزین خوبی برای مواد افیونی آرامبخش باشد.
کد خبر : 44291
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 دی 1399 - 22:33
چسبی که با کاهش درد ناشی از جراحی، جایگزین آرام‌بخش می‌شود

به گزارش جارپرس از ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، گروهی از پژوهشگران “دانشگاه دوک”(Duke University) آمریکا، نوعی چسب جراحی قابل تجزیه زیستی ابداع کرده‌اند که آرام‌بخش‌های غیر افیونی را تا چند روز مستقیما روی زخم منتشر می‌کند و سپس، حل می‌شود.

این برچسب پلیمری، به انتشار کنترل‌شده دارویی می‌پردازد که آنزیم موسوم به “COX-2” را متوقف می‌کند. این آنزیم، به بروز درد و التهاب منجر می‌شود.

“متیو بکر”(Matthew Becker)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما مشغول ساختن لایه‌های ضد میکروبی بودیم که فکر کردیم شاید بتوان داروهای ضد درد یا بیهوش‌کننده‌ها را در این لایه‌ها گذاشت. بدین ترتیب نیازی نیست که داروهای افیونی تجویز شوند.

بکر و گروهش، یک وام دو میلیون دلاری از ایالت اوهایو دریافت کردند تا به بررسی مدیریت غیرافیونی درد بپردازند. این پژوهش، اقدامی برای مبارزه با سوءمصرف مواد به شمار می‌رود.

بکر ادامه داد: بیشتر پلیمرهایی که در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، متورم می‌شوند و همه چیز یک باره بیرون می‌آید اما این پلیمر، به آرامی از بین می‌رود و می‌توان دوز آرام‌بخش و طول عمر آن را به سادگی با تغییر دادن سطح و ضخامت کنترل کرد. این لایه تقریبا مانند یک تکه کاغذ است.

وی افزود: اگر بتوانید درد را تا چهار یا پنج روز با این برچسب کنترل کنید و مجبور به استفاده از دیگر داروهای کنترل‌کننده درد نباشید، نه تنها از برخی عوارض جانبی و خطر اعتیاد در امان هستید، بلکه می‌توانید درمان را در جایی که به آن نیاز دارید، متمرکز کنید.

بررسی‌های صورت گرفته روی موش‌ها نشان داد که آرامبخش‌ به جای حل شدن در پلاسمای در حال گردش، در بافت‌های نزدیک به برچسب باقی می‌ماند.

بکر گفت: این برچسب باید بتواند امکان مدیریت درد را تا سه یا چهار روز فراهم کند که دوره مهمی برای درد پس از جراحی به شمار می‌رود. این برچسب را می‌توان در مواردی مانند سزارین و جراحی‌های کودکان به کار برد که پزشکان و بیماران تمایل دارند از قرار گرفتن در معرض مواد افیونی خودداری کنند.

این پژوهش، در “Journal of Controlled Release” به چاپ رسید.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.