چرا سهم تولید در مناطق آزاد زیاد نیست؟

double-quot تهران - جارپرس - دبیر شورای عالی مناطق آزاد در پاسخ به سوالی درباره دلایل سهم پایین واحدهای تولیدی در مناطق آزاد نسبت به کل کشور، گفت: رشد تعداد واحدهای تولیدی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و افزایش صادرات آنها نیازمند ارائه مشوق‌های گمرکی و مالیاتی و احیای مشوق‌هایی که طبق قانون برای مناطق آزاد تعیین شده، است.
کد خبر : 98344
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 مرداد 1401 - 19:04
چرا سهم تولید در مناطق آزاد زیاد نیست؟

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، سعید محمد اظهار کرد: در حال حاضر در کل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۲۵۰۰ واحد تولیدی مستقر هستند و ۳۱ درصد صادرات کشور نیز از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می‌شود.

اما به گفته وی رشد تعداد واحدهای تولیدی مستقر در این مناطق و افزایش صادرات آنها نیاز به ارائه مشوق‌های گمرکی و مالیاتی و احیای مشوق هایی که طبق قانون برای مناطق آزاد تعیین شده، است.

محمد با بیان اینکه خیلی از دستگاه‌ها دائماً به دنبال ایجاد قوانین خلق‌الساعه می‌روند، تصریح کرد: ممکن است این قوانین برای حل برخی معضل‌ها مناسب باشد، اما منفعت مناطق آزاد و تولیدکنندگان این مناطق در آن‌ها دیده نمی‌شود و به همین دلیل تولیدکنندگان این مناطق دائم با چالش مواجه هستند.

البته به گفته وی  با اختیاراتی که رئیس جمهوری در نظر گرفته، شورای عالی مناطق آزاد به دنبال جلوگیری از ایجاد قانون‌های خلق‌الساعه است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهای وزارت صمت تا پایان سال گذشته ۲۰۸۵ واحد فعال صنعتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مستقر بوده که کمتر از سه درصد از کل واحدهای فعال صنعتی کشور را تشکیل داده است. بر اساس آخرین آمارها، تا پایان سال گذشته ۷۱ هزار و ۹۵۸ واحد صنعتی در کل کشور فعال بوده است.

این در حالی است که مناطق آزاد و ویژه تجاری با قوانین محدودتر و تشریفات گمرکی ساده‌تری نسبت به سرزمین اصلی با اهدافی از جمله حمایت از صنعت داخلی کشور، جذب فناوری‌های نوین در امر تولید، گسترش تولیدات صادرات محور و اشتغالزایی راه‌اندازی شده‌اند. هر چند  دبیر شورای عالی مناطق آزاد معتقد است این مشوق‌ها کافی نیستند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.