چرا سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران مهم است؟

double-quot تهران - جارپرس - یک کارشناس مسائل شبه قاره، با اشاره به سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران اظهار کرد: به نظر می رسد یکی از محوری ترین مسائل مورد گفت‌وگو بین مقامات تهران و اسلام آباد در جریان این سفر، موضوع افغانستان و روند تحقق صلح در این کشور است.
کد خبر : 54051
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 - 8:24
چرا سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران مهم است؟

به گزارش جارپرس از ایسنا، نوذر شفیعی با بیان اینکه به نظر می رسد مذاکرات مقامات تهران و اسلام آباد در جریان این سفر معطوف به مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین الملل باشد گفت: احتمالا یکی از مباحث مورد مذاکره در حوزه روابط دو جانبه موضوع مرزها و کمک به رفع نا امنی در این مناطق است.

وی همچنین با بیان اینکه گفت‌وگو در مورد زمینه‌های همکاری در حوزه های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، تصریح کرد: در حوزه منطقه‌ای نیز احتمالا یکی از موارد مورد بحث نوع رابطه ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است. پاکستان طی این مدت بعضا تلاش هایی کرده که بین ایران و برخی از کشورهای جنوبی خلیج فارس از جمله عربستان گفت وگوهایی را ایجاد کند. گرچه اخیرا نیز خودش با برخی از کشورهای این منطقه دچار مشکلاتی شده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه موضوع افغانستان یکی از مسائل مهم در روابط تهران و اسلام آباد است ادامه داد: گاهی اوقات در این ارتباط برداشت های اشتباهی در بین رهبران دو کشور در ارتباط با نوع نگاه هر کدام از این کشورها به مسئله افغانستان صورت گرفته است و  به نوعی این تصور به وجود آمده که ایران و پاکستان رقیب یکدیگر در افغانستان هستند. در حالیکه واقعیت اینگونه نیست و سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان می توانند سه شریک مهم در این منطقه برای گسترش همکاری ها در حوزه های مختلف باشند.

این کارشناس مسائل شبه قاره با بیان اینکه اخیرا دیدگاه های ایران و پاکستان در موضوع افغانستان به یکدیگر نزدیک شده است، افزود: در جریان این سفر احتمالا مقامات دو کشور در مورد موضوع خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و خلایی که بعد از آن ایجاد می شود و همچنین بحث پروسه صلح در افغانستان رایزنی و گفت و گو می کنند.

نوذر شفیعی با تاکید بر اینکه تهران و اسلام آباد نقش مهمی در تحقق پروسه صلح در افغانستان دارند، اظهار کرد: کشوری مثل ایران از ابتدا نگاه نسبتا یکسانی به گروه های مختلف قومی و مذهبی افغانستان بر اساس نگاه فرهنگی خود داشته است ولی رسانه های غربی تلاش کرده اند که جریان در افغانستان را دو قطبی کنند و دو قطب طرفدار ایران و پاکستان در افغانستان به وجود آورند و اختلافات موجود بین دو کشور نیز از اینجا شروع شده است. این در حالی ست که مسائل ایران با افغانستان جدا از مسائل پاکستان با افغانستان است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به نظر می رسد سوتفاهم اولیه در این حوزه بین تهران و اسلام آباد در حال برطرف شدن است و این ظرفیت را دارد که به همکاری بدل شود. ایران و پاکستان می توانند با همکاری یکدیگر بخش زیادی از مشکلات در افغانستان را بدون نیاز به قدرت های خارجی اعم از قدرت های منطقه‌ای و بین المللی حل کنند چرا که پاکستان نفوذ قابل توجهی بر روی طالبان دارد و ایران نیز ارتباط خوبی با بخشی دیگر از نیروهای موثر در افغانستان دارد.

شفیعی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر در عرصه جهانی شاهد افزایش رقابت چین و آمریکا هستیم  اظهار کرد : اینکه ایران و پاکستان به کدامیک از قطب ها نزدیک باشند دارای اهمیت است. فعلا تهران و اسلام آباد هر دو به چین نزدیک هستند و واشنگتن تلاش می کند که این دو کشور را از چین تا حدودی جدا کند.

وی همچنین گفت: احتمالا مقامات دو کشور در ارتباط با آخرین روند مذاکرات وین و همچنین اقدام خرابکارانه اسرائیل در نطنز نیز با یکدیگر گفت وگو و رایزنی می کنند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.