چرا بایدن به اوکراین نیرو اعزام نکرد؟

double-quot تهران - جارپرس - شبکه خبری بی بی سی در گزارشی به دلایل متعددی اشاره کرد که چرا جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در بحبوحه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین نیروهای آمریکایی را به آن کشور اعزام نکرده است.
کد خبر : 84738
تاریخ انتشار : شنبه 7 اسفند 1400 - 23:52
چرا بایدن به اوکراین نیرو اعزام نکرد؟

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، در این گزارش آمده است که بایدن اعلام کرده که علی‌رغم شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین، نیروهای آمریکایی آماده مبارزه نیستند و علاوه بر آن احتمال اعزام نیرو به اوکراین جهت نجات شهروندان آمریکایی را دور از ذهن دانست.

طبق این گزارش، بایدن همچنین نیروهای مستشاری و حفاظتی آمریکایی را قبل از شروع این عملیات از اوکراین خارج کرده بود.

به دنبال این ماجرا، این گزارش سعی در پاسخ به این سوال دارد که علل و دلایل اینکه بایدن اعزام نیرو با اوکراین را خط قرمز سیاست خارجی خود ‌می‌داند، چیست؟ براساس این گزارش، دلایل عدم اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین به شرح زیر است:

۱-عدم تهدید منافع امنیت ملی آمریکا
اول از همه، اوکراین در همسایگی آمریکا نیست، در کنار مرزهای آمریکا قرار ندارد، میزبان پایگاه نظامی آمریکا نیست، ذخایر استراتژیک نفتی ندارد و شریک تجاری بزرگی برای آمریکا محسوب نمی‌شود.

۲- باید دخالت نظامی را راه‌حل نمی‌داند

این عامل با غرایز “غیر مداخله جویانه” بایدن مرتبط است به عبارتی او در ابتدا از اقدام نظامی ایالات متحده در دهه ۱۹۹۰ برای مقابله با درگیری‌های قومی در بالکان حمایت کرد؛ اما با توجه به تجربه‌های او از پیامدهای جنگ عراق و مداخلات نظامی آمریکا در آن دوران، از آن زمان به بعد نسبت به استفاده از نیروی نظامی ایالات متحده محتاط‌تر شد.

بایدن همچنین با مداخله اوباما در لیبی و همچنین افزایش نیروها در افغانستان مخالف بود. آخرین اقدام او در این راستا خارج ساختن نیروهای آمریکی از افغانستان پس از دو دهه مبارزه علی‌رغم هرج و مرج صورت گرفته در جریان خروج است که گویای مخالفت او با سیاست مداخله نظامی است.

۳- آمریکایی‌ها نیز خواهان جنگ نیستند

نظرسنجی اخیر AP-NORC نشان داد که ۷۲ درصد گفتند که ایالات متحده باید نقش ثانویه را در درگیری بین روسیه و اوکراین ایفا کند یا اصلاً نقشی نداشته باشد. مردم آمریکا بر مسائل اقتصادی، به ویژه افزایش تورم تمرکز می‌کنند، چیزی که با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره‌ای برای بایدن حائز اهمیت بسیاری است. در واشنگتن، قانونگذاران هر دو حزب، خواستار اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه روسیه هستند؛ اما حتی صداهای تندروترین آن نمایندگان مانند تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه نمی‌خواهند بایدن نیروهای آمریکایی را به اوکراین برای شروع جنگ با روسیه بفرستد.

۴- خطر رویارویی قدرت‌های بزرگ (جنگ هسته‌ای)
نکته مهم اینجاست، ذخایر کلاهک‌های هسته‌ای روسیه که کلید همگی آنها در دست پوتین است. رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نمی‌خواهد با اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین جنگ جهانی سوم را آغاز کند.

در همین راستا بایدن در اوایل این ماه در مصاحبه با شبکه NBC گفت؛ اینطور نیست که ما با یک سازمان تروریستی سر و کار داریم. ما با یکی از بزرگترین ارتش‌های هسته‌ای جهان سر و کار داریم. این وضعیت بسیار دشواری است و ممکن است همه چیز به سرعت پیش برود.

۵- عدم وجود تعهد و مسؤولیت آمریکا به اوکراین
اوکراین عضو ناتو نیست در نتیجه هیچ تعهد و پیمانی وجود ندارد که ایالات متحده آمریکا را مجبور به انجام این ریسک کند. به عبارتی طبق ماده ۵ اساسنامه ناتو، حمله به هر کشور عضو ناتو، حمله به همه اعضا محسوب می‌شود، این درحالی است که همانطور که گفته شد اوکراین عضو ناتو نیست، لذا هیچ گونه مسؤولیت و تعهد بین‌المللی متوجه آمریکا در قبال اوکراین نیست. عاملی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای توضیح اینکه چرا آمریکایی‌ها برای ارزش‌هایی که آنقدر تجلیل می‌کنند، مبارزه نمی‌کنند، ذکر کرده است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.