چرا ایران و عربستان باید روابطشان را ازسربگیرند؟

double-quot تهران - جارپرس - یک پایگاه تحلیلی در یادداشتی به بررسی چرایی تمایل عربستان برای بهبود روابط با ایران پرداخته است.
کد خبر : 71932
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 4 آبان 1400 - 14:39
چرا ایران و عربستان باید روابطشان را ازسربگیرند؟

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، پایگاه تحلیلی مدرن دیپلماسی در یادداشتی درباره روابط عربستان سعودی و ایران نوشت: چرا این دو کشور به دنبال عادی سازی روابط هستند؟ در برهه ای محمد بن سلمان گفته بود هیچ فرصتی برای مذاکره با ایران وجود نخواهد داشت. رهبر ایران هم بن سلمان را هیتلر جدید خوانده بودند. اما در سیاست یا سیاست خارجی، چیزی تحت عنوان دشمن دائمی وجود ندارد. همین امر دلیل سوق دادن ایران و عربستان سعودی پای میز مذاکرات است. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی پیش از این از مذاکره با ایران خودداری کرده بود اما حالا می گوید ایران همسایه ماست، ما همگی خواهان روابطی خوب و استثنایی با ایران هستیم.
مدرن دیپلماسی ادامه می دهد: عربستان سعودی پی برده است که روابط آن با متحدان غربی اش گذراست. آن ها باید با ایران کنار بیایند. آمریکا دیگر به مبارزه با ایران به نیابت از عربستان باز نخواهد گشت. به همین دلیل، این که عربستان و ایران اختلافات ایدئولوژیک و منافع و تمایلات متفاوت را پای میز مذاکره بیاورند، منطقی است. عربستان سعودی به چند دلیل با ایران پای میز مذاکره نشسته است. اولین دلیل آن است که عربستان می خواهد وابستگی اش به نفت را کاهش دهد. بن سلمان چشم انداز ۲۰۳۰ را معرفی کرده است. برای اجرایی شدن چشم انداز ۲۰۳۰ و خارج شدن از اقتصاد متکی به نفت، باید روابط خوبی با همسایگانمان داشت. به گفته بن سلمان، رسیدن به چنین اهدافی بدون ثبات منطقه ای امکان پذیر نیست.
این پایگاه تحلیلی می افزاید: عربستان سعودی می خواهد از جنگ های نیابتی با ایران در عراق، سوریه، یمن و لبنان خارج شود تا ثبات منطقه ای مورد نظرش حاصل شود. یمن، به طور ویژه برای عربستان تبدیل به مسئله ای آزار دهنده شده است. سعودی ها نه می توانند از این جنگ بیرون بیایند و نه می توانند به هدف دلخواهشان برسند. عربستان اگر خواهان خروج از جنگ یمن است، باید روابط با ایران را عادی سازی کند. بدون یک تفاهم دوجانبه با ایران، عربستان نخواهد توانست به این جنگ پایان دهد. از این رو، عربستان می خواهد به واسطه بهبود روابط با ایران، جنگ یمن با معاهده صلحی با حوثی ها پایان یابد.
در ادامه این یادداشت آمده است: حملات پهپادی هم با تاثیری که روی شرکت دولتی نفت آرامکوی عربستان می گذارند، می توانند در آوردن ریاض پای میز مذاکرات موثر باشند. چون پس از حملاتی که به آرامکو انجام شده بود، تامین نفت توسط آرامکو به نصف رسید. سعودی ها نمی خواهند آرامکو دوباره مورد حمله قرار بگیرد. علاوه بر این، چون دولت بایدن دیگر نظارتی بر خاورمیانه ندارد، بهبود روابط با ایران بر سر منافع خودش عاقلانه خواه بود.
یادداشت مدرن دیپلماسی همچنین مطرح می کند: ایران در صورت بهبود روابط با عربستان بیشترین سود را خواهد برد. اقتصاد ایران به خاطر تحریم های آمریکا متشنج شده است. از آن جا که عربستان بزرگ ترین و قدرتمندترین اقتصاد خاورمیانه است، در صورت عادی شدن روابط دو کشور، پتانسیل بهره مند شدن از منافع سیاسی و اقتصادی برای ایران وجود خواهد داشت.
این پایگاه تحلیلی در ادامه بیان می کند: با عادی سازی روابط عربستان با ایران، متحدان عربستان هم روابط با ایران را بهبود خواهند داد. در نتیجه، روابط سیاسی و تجار ایران با تمامی کشورهای متحد عربستان بهبود خواهد یافت. این به ایران فرصت خواهد داد اقتصادشان را متحول کنند. توسعه روابط ایران با عربستان سعودی، همچنین پیام مثبتی به دولت بایدن خواهد فرستاد. این موضوع می تواند به احیای توافق هسته ای و لغو تحریم های ایران هم منجر شود.
در یادداشت مدرن دیپلماسی علاوه بر این آمده است: دلیل دیگر این است که وقتی عربستان سعودی روابط با ایران را عادی سازی کند، به رسمیت شناختن قدرت ایران در خاورمیانه را دریافت خواهد کرد. پیامی که مخابره خواهد شد، این است که با نادیده گرفتن ایران، ایجاد تحولی در خاورمیانه امکان پذیر نخواهد بود. روابط میان ایران و عربستان سعودی باید برای برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه عادی سازی شود.
انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.