چرا آرمان‌های انقلاب محقق نشده است؟

double-quot تهران - جارپرس - دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: تا رفتار علمی بر تمام شئون کشور از جمله اقتصاد، سیاست و رفتار اجتماعی حاکم نشود، به توسعه متوازن که از مهم ترین اهداف انقلاب است؛ نخواهیم رسید.
کد خبر : 47003
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 بهمن 1399 - 8:10
چرا آرمان‌های انقلاب محقق نشده است؟

به گزارش جارپرس از ایسنا، حسین کمالی در پاسخ به این پرسش که آیا انقلاب اسلامی ایران توانسته است به آرمان هایی که طرح کرده بود برسد، یا خیر؛ اظهار کرد: چهل سال مدت طولانی برای رسیدن به اهداف و آرمان هایی که در قانون اساسی و شعارهای انقلاب بیان شده، نیست. شاید باید منتظر باشیم تا سال های بعد مراحل توسعه مد نظر به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما به توسعه نامتوازن رسیده ایم؛ در بخش هایی پیشرفت های خوبی داشته ایم و در بخش هایی پیشرفت کافی را نداشتیم. ما نیازمند بازنگیری در تصمیماتمان هستیم. باید در سیاست ها و روش اجرایمان بازنگری داشته باشیم. در بخش هایی که به توسعه متوازن نرسیده ایم یا آسیب هایی به آن وارد شده مثل سیاست، محیط زیست و اقتصاد باید بازنگری کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: من فکر می کنم در این سال ها ما توسعه ساختار اقتصادی نداشتیم و با گذشت چهل و یک سال اقتصادمان همچنان دچار مشکل است و به اهدافی که در اوایل انقلاب برای این حوزه ترسیم کرده بودیم نرسیدیم؛ گرچه در این زمینه تلاش می شود که به نتیجه برسیم، اما موانعی هم سر راهمان وجود دارد که یکی از این موانع تحریم های بین المللی عیله کشورمان است.

کمالی سپس گفت: در زمینه روابط بین الملل هم اهدافمان به صورت کامل هنوز محقق نشده است. آن حالتی که می خواستیم مسلمانان تماما کنار هم باشند، وحدت پیدا کنند و به یکدیگر و به سایر ملت های دنیا کمک کنند تا صلح جهانی ایجاد شود، هم به دست نیامده است.

وی یادآور شد: پیشرفتمان در مسائل اجتماعی هم بدین شکل است؛ در مقبولیت متقابلی که بین مردم و حاکمیت باید شکل می گرفت و اعتمادی که بزرگترین سرمایه هر جامعه است نقصان و ایراداتی وجود دارد؛ که این نقیصه هم نیازمند بازنگری است.

کمالی سپس با اشاره به تلاش مردم و مسئولان در حکومت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی گفت: سعی زیادی صورت گرفته است که به اهداف تایین شده برسیم؛ اما موانع و دست اندازهای زیادی سر راه است. بنابراین شرایط فعلی همت عمومی را می طلبد تا از این دوران عبور کنیم و به تحقق اهداف جامع عمل بپوشانیم.

وی غیر علمی رفتار کردن را آفتی دانست که انقلاب اسلامی ایران با آن مواجه شده است.

وزیر اسبق کار و امور اجتماعی یادآور شد: مهم ترین اتفاقی که می تواند ما را از این شرایط خارج کند پیش گرفتن راهکارهای علمی و سنجش نتیجه تمامی رفتارهایمان در مسیر طی شده است. غیر علمی رفتار کردن مهم ترین آفتی است که الان ما با آن رو به رو هستیم. این موضوع در تمام زمینه ها خود را نشان می دهد.

وی استقلال سیاسی را مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی دانست و گفت: ما از لحاظ استقلال سیاسی نسبت به بسیاری از کشورها از شرایط بهتری برخوردار هستیم. مردم غرور و عزت نفسی دارند که شاید برخی کشورها احساس نمی شود. بزرگ ترین دستاورد ما از انقلاب اسلامی ایران استقلال سیاسی است. اما اینکه آیا در همین بخش تعاملاتمان با سایر دولت  ها و ملت ها کافی و مناسب بوده است باید بگویم خیر؛ در این حوزه هم نقیصه داریم. آیا اینکه با همین استقلال سیاسی توانسته ایم از منافع اقتصادی خود در سطح بین الملل دفاع کنیم هم پاسخ “خیر” است.

دبیرکل حزب اسلامی کار در ادامه این گفت وگو اظهار کرد: ما اگر بخواهیم در چهل و یک سالگی انقلاب کاری برای جبران نقص هایمان بکنیم، بدون شک و تردید باید به نیازهای مردم توجه کنیم. انقلاب و مملکت برای مردم است، مردم صاحب انقلاب هستند. ببینیم آنان چه تقاضاهایی از حاکمیت دارند و در چه حوزه هایی دچار کمبود هستند، همان ها را به صورت برنامه اجرایی در بیاوریم و با حرکت های علمی به رفع نقصمان بپردازیم.

وی در همین راستا ادامه داد: آموزش، اشتغال، بهداشت و وضعیت زندگی مناسب توجه به سلامت عمومی مثل محیط زیست از خواسته های جدی مردم است. آزادی های عمومی و اجتماعی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. نه سیاست بر اقتصاد و نه اقتصاد بر سیاست اولویت دارد؛ نه یک پرونده آزاد و گرسنه از زندگی اش لذت می برد و نه یک پرنده سیر در قفس. توسعه باید همزمان و در همه بخش ها صورت بگیرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در توضیح موانع سر راه توسعه در ایران گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب به خاطر روابط غربی ها با حکومت پهلوی ما مستفیم و غیر مستقیم با تحریم رو به رو شدیم؛ این تحریم ها مانع دستیابی ما به ثروت و صنایع جدید شد؛ نه اینکه امروز در صنعت عقب هستیم اما تحریم ها رشد ما را کند کرد. جنگ تحمیلی یکی دیگر از موانع بود؛ سال ها هم تاسیسات ما تخریب شد و هم جوانان ما شهید و مجروح شدند. تحریم هایی که قبل و بعد برجام بود نیز از جمله موانعی است که پیش روی ما بوده و هست.

وی افزود: مهم تر از همه این ها غیر علمی رفتار کردن های ما است. حتی اگر همه منابع و ثروت های دنیا را در اختیارمان قرار بدهند تا رفتارمان مبنای علمی نداشته باشد پبشرفت نمی کنیم. در روابط اجتماعی هم هنوز مبنای علمی نداریم و غریزی عمل می کنیم. نوع گفت و گویمان در سیاست هم بر اساس منافع ملی نیست؛ اگر این موارد را اصلاح نکینم به کشو موفقی تبدیل نمی شویم و همچنان از آرمان های انقلاب دور خواهیم ماند.

کمالی در پایان تاکید کرد: تا رفتار علمی بر تمام شئون کشور از جمله اقتصاد، سیاست و رفتار اجتماعی حاکم نشود به توسعه متوازن که از مهم ترین اهداف انقلاب است؛ نخواهیم رسید.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.