پیگیری تخلف برخی پیمانکاران شهرداری در بکارگیری کودکان به کجا رسید؟

double-quot تهران - جارپرس - استفاده از کودکان از سوی برخی پیمانکاران شهرداری تهران سالهاست که مطرح می شود و هر بار نیز شهرداری از ابلاغ دستورالعمل مخصوص خبر داده است؛ آخرین مورد که واکنش‌های زیادی هم به دنبال داشت، انتشار فیلمی از مصاحبه کودک پاکبان آنهم در شب برفی پایتخت در سال گذشته بود که باعث شد پرونده بکارگیری کودکان از سوی پیمانکاران خدمات شهری بار دیگر باز شود.
کد خبر : 121912
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 - 17:29
پیگیری تخلف برخی پیمانکاران شهرداری در بکارگیری کودکان به کجا رسید؟

 

به گزارش جارپرس از ایسنا،انتشار فیلم کودک پاکبان با لباس سبز پاکبانی که دست هایش را از شدت سرما بغل کرده و از حقوق دومیلیونی اش برای رفت و روب شهر می گفت، داد اعضای شورای شهر را در آورد بگونه‌ای که مهدی اقراریان به کارگیری کودکان کار که بیشتر نیز از اتباع کشورهای همسایه هستند را حاصل جمع آوری سنتی پسماند می‌داند و می‌گوید:  راهکار آن عمل کردن به مصوبه «طرح جامع پسماند» است که در دوره گذشته مدیریت شهری به تصویب رسیده و براساس پیگیری هایی که انجام شده، طرح درحال انجام بوده و ایجاد ایستگاه های میانی در حال عملیاتی شدن است و بعد ازتکمیل آن می توان امید داشت تا این مشکل به شکل ریشه‌ای و مبنایی حل شود.

دستور زاکانی برای بررسی صحت و سقم موضوع و برخورد با متخلفان

این فیلم واکنش علیرضا زاکانی شهردار تهران را نیز برانگیخت و در حاشیه برنامه‌ای ، اعلام می‌کند: این مساله قطعا خلاف است و معاونت خدمات شهری این موضوع را پیگیری و بررسی می‌کند و اگر صحت بکارگیری این کودک تأیید شود، قطعا برخورد خواهیم کرد.

 شهردار تهران درباره پیشگیری از این نوع تخلفات هم می‌افزاید: موضوع جمع آوری پسماند و رفت و روب به سمت یکپارچگی می رود و درصورت تحقق آن این موضوعات دیگر اتفاق نمی افتد و به شرایط مطلوبی می‌رسیم.

به گزارش ایسنا،  پیش از این نیز مدیران شهرداری بارها اعلام کردند که در نظام‌نامه فنی و اجرایی شهرداری تهران که به پیمانکاران ابلاغ شده است و در متن قرارداد بسته‌ شده بین شهرداری‌های مناطق با پیمانکاران هم، تاکید شده که به‌کارگیری کودکان تخلف است و با پیمانکارانی که چنین تخلفی انجام می‌دهند، برخورد خواهد شد و این نظام‌نامه و متن قرارداد از قبل به پیمانکاران ابلاغ شده است؛ اما  با این وجود باز هم شاهد تکرار به کارگیری کودکان در حوزه خدمات شهری هستیم بگونه ای که امانی عضو شورای شهر تهران بارها در تذکرات خود به این موضوع اشاره کرده و حتی به تازگی عکسی از حضور کودکان در مرکز اسکان کارگران شهرداری تهران منتشر کرده است.

ناصر امانی در گفت وگو با ایسنا، در مورد سرانجام تذکرش در مورد عدم به کارگیری کودکان توسط پیمانکاران شهرداری در حوزه پسماند و رفت و روب، می گوید: بر اساس قانون کار، بکارگیری کودکان زیر ۱۵ سال به طور کلی ممنوع است، اما در این میان قانون تنها به دو شرط اعلام کرده که کارفرما می تواند از نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ سال استفاده کند آنهم به شرطی که معاینات پزشکی در بدو استخدام را انجام دهند و شرط دوم آنکه نوجوانان را به کار سخت وادار نکنند.

وی با بیان اینکه چندی پیش شاهد انتشار فیلمی در فضای مجازی بودیم که حاکی از نقض این قانون توسط پیمانکاران شهرداری بود، ادامه می دهد در فیلم دیدیم که این نوجوان لباس خدمات شهری بر تن کرده بود و منطقه‌ای که در آن فعالیت می‌کردند نیز مشخص است و حتی مدیرکل خدمات شهرداری تلویحا این موضوع را تأیید کرده و گفته” بله! اگر مشاهده کنیم برخورد می‌شود،” اما  مجددا خودم، دو کارگر که سن آنها حدود ۱۲ تا ۱۳ سال بود را دیدم که کار می کنند و باید به آقایان بگویم که این مسئله انسانی، قانونی و شرعی نیست و از شهرداری می‌خواهم این موضوع را بررسی کند و در صورت تخلف پیمانکاران با آنها برخورد و نتیجه را به شورای شهر بگویند.

امانی با بیان اینکه من در این زمینه تذکری به شهرداری تهران دادم و خواستار تعیین تکلیف این موضوع شدم تا بعد از بررسی ، شهرداری گزارشی از پیمانکاران متخلف به شورای شهر ارائه بدهد، تاکید می کند: تا حصول نتیجه پیگیر هستم؛ اما پاسخ شهرداری تهران قانع کننده نیست.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری به ما نامه زده است که دستورالعمل به مناطق ابلاغ کرده که از کودکان استفاده نکنند ادامه می دهد: من با ذکر نمونه و مصداق به آنها اطلاعات دادم و مدیران شهرداری باید می رفتند و می‌دیدند که کدام پیمانکار از کودکان استفاده می کند  و آن را به ما اعلام می کردند تا ما نیز آن را به افکار عمومی معرفی کنیم، این درحالی است که این اطلاعات را به ما ندادند و فقط شهرداری صحبت از ابلاغ بخشنامه می کند و این پاسخ نیست.

وی همچنین روزگذشته در صحن علنی شورای شهر تذکری در این خصوص داد و عنوان کرده است: ” بارها به استفاده پیمانکاران از کارگران کمتر از ۱۵ سال هشدار دادیم و شهرداری هم بارها گفته بود که ابلاغیه‌ای در این خصوص داشته است، گفت: اما در محله درکه دیدیم که باز هم پیمانکاران از کودکان استفاده می‌کنند که لازم است پیگیری دقیقی شود.”

همچنین امانی شب گذشته با انتشار عکسی از حضور کودکان  در مرکز اسکان کارگری شهرداری در حساب توییتری خود نوشت:” چندین مرتبه در باره بکارگیری کودکان زیر ۱۵ سال توسط پیمانکاران شهرداری تذکر داده ام و هربار شهرداری پاسخ داده، ابلاغ کرده ایم که بکار نگیرند! این عکس مربوط به چهارشنبه گذشته در اسکان کارگری شهرداری واقع در محله درگه است، قضاوت با شما.”

به گزارش ایسنا، علیرضا جعفری، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران نیز امروز در جدیدترین اظهاراتش در گفت‌وگویی مجددا تاکید کرده است که در شرایط پیمان، نظام نامه فنی و اجرایی به پیمانکاران ابلاغ کرده ایم که به کارگیری کودکان ممنوع است. به طوری که قبلا هم با این دست از موضوعات برخورد کرده ایم و در صورت مشاهده این موضوع حتما برخورد صورت خواهد گرفت. ضمن اینکه از شهروندان می خواهیم در صورت مشاهده این موضوع، آن را به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند و در صورت مشاهده این موضوع ضمن برخورد قاطع با پیمانکار خاطی، با معاون خدمات شهری منطقه و شهردار ناحیه هم برخورد خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.