پیشکسوت پرسپولیس دار فانی را وداع گفت

double-quot

تهران-جارپرس-ابراهیم آشتیانی، بازیکن دهه ۵۰ تیم های ملی فوتبال و پرسپولیس و عضو سابق هیات مدیره این باشگاه پس از تحمل بیماری امروز سه شنبه در سن ۷۱ سالگی دار فانی را وداع گفت.

کد خبر : 23447
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 2 آبان 1396 - 12:02
پیشکسوت پرسپولیس دار فانی را وداع گفت

 

به گزارش جارپرس از ایرنا،’جعفر کاشانی’ رئیس هیات مدیره باشگاه پرسپولیس با بیان اینکه از شنیدن خبر مرگ آشتیانی شوکه شده و مرگ این چهره ماندگار فوتبال ایران برایش قابل باور نیست،اظهار داشت: باشگاه پرسپولیس امروز یکی از بزرگان خود را از دست داد.
مرحوم آشتیانی دوران جوانی خود را در تیم‌های بوستان و پولاد (تیم زیر شاخه شاهین) گذراند و در سال ۱۳۴۳ توسط عباس اکرامی به تیم بزرگسالان شاهین راه یافت و خیلی زود توانست در ترکیب اصلی قرارگیرد.
در فصل ۱۳۴۶ و در بازی با تهرانجوان ، آشتیانی در نیمه اول یک کارت قرمز دریافت کرد و همین کارت زمینه‌ساز ایجاد درگیری در این بازی شد بطوری که درگیری این بازی منجر به صدور اعلامیه از سوی سازمان تربیت بدنی و انحلال باشگاه شاهین شد.آشتیانی در۱۳۴۷ به صورت رسمی به پرسپولیس پیوست و با این تیم در جام باشگاهای آسیا شرکت کرد. این نخستین حضور یک تیم ایرانی در این جام بود.
آشتیانی در سال ۱۳۴۸ همراه با اکثر بازیکنان پرسپولیس بر اساس قراردادی که بین عبده مالک باشگاه پرسپولیس و خیامی مالک باشگاه پیکان منعقد شد به مدت یک سال به باشگاه پیکان انتقال یافت.
در سال ۱۳۴۹ او و بازیکنان پرسپولیس دوباره به باشگاه قدیمی خود پیوستند و در سال ۱۳۵۰ بازی زیبای آشتیانی در تیم فوتبال هامبورگ آلمان سبب شد تا مسئولین این تیم پیشنهاد به خدمت گرفتن این مدافع ۲۵ ساله را به پرسپولیس بدهند که کارشکنی‌ها مانع این انتقال شد تا ابراهیم در ایران ماندگار شود. او علاوه بر حضور در دیدار پرسپولیس و هامبورگ دو روز قبل از آن در جریان دیدار دوستانه تاج برابر هامبورگ نیز به عنوان یار کمکی این تیم به میدان رفت. همچنین در این سال در مسابقات جام دوستی به عنوان یار کمکی برای تیم فوتبال پاس بازی کرد.
وی در سال ۱۳۵۱ همراه با پرسپولیس قهرمان مسابقات منطقه‌ای ایران شد و در یک سال بعد به مقام قهرمانی جام تخت جمشید دست یافت در سال ۱۳۵۳ آشتیانی در سن ۲۸ سالگی به عنوان کاپیتان پرسپولیس انتخاب شد و در همان سال جام سوم تخت جمشید را به عنوان کاپیتان تیم بالای سر برد. آشتیانی در سال ۱۳۵۵ با کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ تخت جمشید از عرصه بازی در فوتبال خداحافظی کرد.
البته آشتیانی در همان زمان که بازیکن بسیار خوبی برای سرخپوشان بود توسط رایکوف سرمربی تیم ملی به جمع ملی پوشان اضافه شد و در سال ۱۳۴۸ برای نخستین بار در دیدارهای جام عمران منطقه‌ای پیراهن تیم ملی را بر تن کرد. وی همراه با تیم ملی در مسابقات جام ملتهای آسیا ۱۹۷۲ به مقام قهرمانی دست یافت و به عنوان بهترین بازیکن این مسابقات نیز انتخاب شد. سپس صعود به المپیک ۱۹۷۲ مونیخ را تجربه کرد. گل صعود تیم ملی به المپیک مونیخ با پاس او به دست آمد. آشتیانی با تیم ملی در مسابقات جام جهانی کوچک ۱۹۷۲ برزیل و المپیک ۱۹۷۲ مونیخ هم شرکت کرد و سال ۱۳۵۳ در حالی که فقط ۲۹ سال داشت در دیدار با کره جنوبی از تیم ملی خداحافظی کرد
ابراهیم آشتیانی پس از انقلاب در سال ۱۳۶۰ مربی گری در تیم امید را تجربه کرد و در آخرین تجربه خود در سال ۱۳۶۹ تیم نوظهور پورا را به مدت کوتاهی هم مربی گری کرد. وی پیش از فوت عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس بود که با مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی به تدریس در دانشگاه نیز اشتغال داشت.
**افتخارات ابراهیم آشتیانی
قهرمانی با ایران در جام ملت‌های آسیا ا ۱۹۶۸
قهرمان با ایران در جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۲
قهرمان با ایران در المپیک بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۲
صعود با ایران به جام عمران منطقه ای ۱۹۷۰
قهرمان با ایران در جام باشگاهی تهران ۱۳۴۳
قهرمان با شاهین در لیگ منطقه ای ۱۳۵۱
قهرمان با پرسپولیس در جام تخت جمشید ۱۳۵۲
قهرمان با پرسپولیس ۱۳۵۳
نایب قهرمان با پرسپولیس ۱۳۵۴
قهرمان با پرسپولیس ۱۳۵۵
مرد سال فوتبال ایران ۱۳۵۰
بهترین بازیکن جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۲
خبرگزاری جمهوری اسلامی و گروه ورزشی ایرنا ،این ضایعه را به خانواده آن مرحوم، باشگاه پرسپولس و تمام اهالی فوتبال و ورزش کشور تسلیت می گوید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.