پیامدهای بحران روسیه-اوکراین بر تحولات منطقه

double-quot تهران - جارپرس - یک استاد دانشگاه با تشریح پیامدهای بحران روسیه و اوکراین اظهار داشت: اگر این بحران تداوم یابد کل منطقه را در حوزه های اقتصادی و سیاسی درگیر می‌کند.
کد خبر : 85948
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 19 اسفند 1400 - 8:30
پیامدهای بحران روسیه-اوکراین بر تحولات منطقه

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، نوذر شفیعی در خصوص تأثیر تحولات اوکراین و روسیه بر منطقه اظهار داشت: اساسا بحران اوکراین مربوط به روابط دو کشور نیست بلکه بحران در روابط و قدرت های بزرگ است که بر کل جهان و مسائل جهانی اثرگذار خواهد بود. تاکنون هم قدرت های بزرگ سعی کرده اند این بحران محدود به روابط روسیه و اوکراین باقی بماند.

وی تصریح کرد: اگرچه کشورهایی مثل آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو، اوکراین را به نوعی تسلیح می‌کنند اما تمایل ندارند قلمرو جنگ از حیطه مشخصی فراتر رود. در واقع این بحران بین المللی بوده اما در قلمرو خاصی مدیریت شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: پیامدهای عمومی و بین المللی که بحران اوکراین به همراه داشته موجب افزایش قیمت نفت و تأثیر بر کل بازارهای جهانی شده که خود به خود بر منطقه و خاورمیانه هم اثرگذار بوده است. گرچه به وضوح این پیامدها قابل مشاهده نیست.

شفیعی افزود: به دلیل اینکه قدرت های بزرگ مانند روسیه، آمریکا، ناتو و اروپا در منطقه و خاورمیانه نفوذ و حضور دارند در حال حاضر در شرایط عمومی خاورمیانه تأثیر گذاشته و حتی موجب شده تا یکسری از کشورها تمایل به قدرتمند شدن داشته باشد زیرا پی برده اند که امنیت بدون خودیاری تأمین نمی شود.

این استاد دانشگاه همچنین اظهار کرد: کشورها تلاش کرده اند تا به سمت بهبود مناسبات خود حرکت کنند. یکی از این نمونه ها روابط ایران و عربستان است که هر دو پی برده اند به راحتی ممکن است روابط کشورها به تنش و درگیری منجر شود بنابراین تلاش برای مدیریت وضع موجود را در دستور کار خود قرار داده اند.

وی در پایان تأکید کرد: تاکنون پیامدهای رخ داده آثار مخربی به همراه نداشته اما تداوم این بحران کل منطقه را در حوزه های اقتصادی-سیاسی درگیر می کند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.